De voorzitter opent de zitting op 09/02/2021 om 19:36.
De notulen en het audiozittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en door de algemeen directeur.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen en het audiozittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 19 januari 2021 goed.
Het is de eerste opvolger op de lijst nr. 2 van de gemeenteraadsverkiezing van 14 oktober 2018 –de lijst waartoe Machteld Vandevoorde behoort– die eerst in aanmerking komt om deze laatste te vervangen.
Artikel 1. De raad neemt kennis van de tijdelijke vervanging van raadslid Machteld Vandevoorde.
Artikel 2. De geloofsbrieven van Annelies Smets worden goedgekeurd.
Artikel 3. Annelies Smets treedt in de vergadering en legt in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed af als volgt: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.
Aanpassingen in het reglement:
In het PBS (Provinciaal BibliotheekSysteem) Aleph, is er momenteel een gemeenschappelijk lidmaatschap, wat betekent dat leners in één bibliotheek jaarlijks lidgeld betalen en dan in alle bibliotheken die aangesloten zijn bij Aleph terecht kunnen, zonder daarvoor opnieuw lidgeld te moeten betalen. (artikel 4)
Bij de overgang naar het EBS valt dit weg. Cultuurconnect wil geen gemeenschappelijk lidgeld opleggen aan de bibliotheken en vindt dat bibliotheken onderling maar afspraken moeten maken wat dat betreft.
Op initiatief van de bibliothecaris van Londerzeel i.s.m. een aantal bibliotheken in Limburg is er een netwerk opgezet dat ‘Slim Netwerk’ zou heten. Dat houdt in dat bibliotheken die in dit netwerk stappen een gemeenschappelijk lidgeld hebben. Alle Vlaams-Brabantse bibliotheken, behalve Leuven en Kraainem hebben aangegeven te willen instappen. Er zouden ook 15 Limburgse bibliotheken instappen.
Het EBS is een bibliotheeksysteem waar alle Vlaamse bibliotheken mee gaan werken. Het wordt naar buiten gebracht als een eengemaakt systeem voor alle Vlaamse bibliotheken, maar het gaat enkel over het systeem dat backoffice door bibliotheekmedewerkers wordt gebruikt voor het catalogiseren van bibliotheekmaterialen, lenersregistratie, … Voor de leners zou het een stap terug zijn als ze vanaf dan in elke bibliotheek apart terug lidgeld moeten betalen.
De bibliotheek van Herent maakt deel uit van het Vlaamse samenwerkingsverband Eengemaakt BibliotheekSysteem (EBS). Binnen dit samenwerkingsverband hanteert een aantal bibliotheken het principe van een gemeenschappelijk lidmaatschap. Gebruikers die ingeschreven zijn in één van de deelnemende bibliotheken hebben recht op een gratis lidmaatschap in de andere deelnemende bibliotheken. De lijst van de betrokken bibliotheken op basis van het lidmaatschap van Herent is te raadplegen via de website.
Momenteel bedraagt het basisbedrag voor een nieuwe lidkaart 1,30 euro.
De toestemming van de verwerking is soms vereist om de service te kunnen verlenen. Wanneer de vereiste toestemming ingetrokken wordt, heeft dit tot gevolg dat de dienstverlening niet meer verder kan verstrekt worden.
Voor vragen omtrent de verwerking van uw persoonsgegevens kan u terecht op privacy@herent.be of dpo@cultuurconnect.be
U heeft ten slotte het recht om klacht in te dienen over de verwerking van uw persoonsgegevens bij de Gegevensbeschermingsautoriteit of de Vlaamse Toezichtcommissie. Informatie hierover vindt u terug op de desbetreffende websites van deze autoriteiten.
Artikel 4: Inschrijven
Inschrijven gebeurt aan de hand van de eID of kids-ID en ondertekening van het dienstreglement.
De eID of kids-ID zal gebruikt worden om elke ontlening of verlenging van materialen te registreren in het bibliotheeksysteem.
Kinderen onder de 12 jaar ontvangen een lidkaart. Personen van 12 jaar of ouder die dit wensen kunnen ook een lidkaart ontvangen.
Het basisbedrag voor een lidkaart bedraagt 3,00 euro.
De leden zijn verantwoordelijk om wijzigingen van persoonlijke gegevens zo snel mogelijk aan het bibliotheekpersoneel mee te delen.
De bibliotheek van Herent maakt deel uit van het Vlaamse samenwerkingsverband Eengemaakt BibliotheekSysteem (EBS). Binnen dit samenwerkingsverband hanteert een aantal bibliotheken het principe van een gemeenschappelijk lidmaatschap. Gebruikers die ingeschreven zijn in één van de deelnemende bibliotheken hebben recht op een gratis lidmaatschap in de andere deelnemende bibliotheken. De lijst van de betrokken bibliotheken op basis van het lidmaatschap van Herent is te raadplegen via de website.
Artikel 5: Jaarlijks inschrijvingsgeld en maximum aantal te lenen materialen:
lid |
jaarlijks inschrijvingsgeld basisbedragen in euro |
max. aantal materialen |
-18 jaar |
0,00 |
7(1) |
+18 jaar |
5,00 |
7 |
Leerkrachten in opleiding of wonende in Herent |
5,00 |
14 |
Leerkrachten van Herentse scholen (klaskaart) |
0,00 |
50 |
Houders van een European Youth Card (CJP) |
0,00 |
7 |
Houders van een kaart Sociaal betalende derde of kaart van LDC |
0,00 |
7 |
(1) Kinderen onder de 14 jaar kunnen geen strips voor volwassenen ontlenen.
Artikel 6: Leengelden, reservatiekosten, uitleentermijnen en boetes
De uitleentermijn bedraagt 4 weken en kan maximum 2 keer worden verlengd, behalve Daisy-spelers, Daisy-boeken,
E-readers en E-boeken. Verlengen is niet mogelijk indien een andere lezer het werk heeft gereserveerd. Verlengen van de uitleentermijn moet gebeuren vóór het verstrijken van de uitleentermijn en kan in de bibliotheek of via internet.
Wie ontleende boeken of tijdschriften na het verstrijken van de uitleentermijn terugbrengt, zal een boete moeten betalen:
materiaal |
leen- geld in euro
|
reservatiekost(3) basisbedragen in euro |
boete basis- bedragen in euro vanaf 1 dag te laat |
maningskost bij rappel na: basisbedragen in euro |
||
1 week (1ste rappel) |
2 weken (2de rappel) |
4 weken (3de rappel)(1) |
||||
Boek Daisy-luisterboek(2) |
0,00
|
0,50 |
0,10 per dag
|
0,00
|
+ 2,00
|
+ € 2
|
Strip |
||||||
Tijdschrift |
Tijdschriften kunnen niet gereserveerd worden |
|||||
Dvd |
0,50 |
|||||
Luisterboek |
||||||
Voorleesrugzakje |
||||||
Fundelrugzakje |
||||||
Daisyspeler(2) |
||||||
E-reader |
E-readers en E-boeken kunnen niet gereserveerd worden |
|||||
E-boeken |
(1) Als de schuld niet betaald is na de 3de rappel, wordt de kaart geblokkeerd en wordt er een administratieve procedure opgestart op kosten van de lener. Het dossier wordt daartoe overgemaakt aan de financiële dienst van de gemeente Herent voor verdere opvolging.
(2) De bibliotheek van Herent beschikt over een permanente ontleenbare collectie van Daisy-luisterboeken voor kinderen en volwassenen. Deze Daisy-collectie is er voor wie blind, slechtziend of leesgehandicapt is (door dyslexie, spierziekte...). Als geïnteresseerde lener moet u een verklaring ondertekenen dat u tot die doelgroep behoort. Enkel leners, die een dergelijke verklaring ondertekend hebben, kunnen Daisy-luisterboeken en/of een Daisyspeler ontlenen. Gezien de specifieke doelgroep van deze boeken is er geen leengeld.
(3) Per lid kunnen er tegelijkertijd 3 reservaties aangevraagd worden. Klaarstaande reservaties die niet afgehaald worden, moeten alsnog betaald worden.
Een openstaand bedrag moet binnen de drie maanden betaald worden. Als dit openstaand bedrag niet betaald is, wordt de kaart geblokkeerd en wordt er een registratienota (maning) gestuurd. Als het openstaand bedrag na 28 dagen niet betaald is wordt het dossier doorgestuurd naar de financiële dienst van de gemeente Herent voor verdere opvolging.
Privacyverklaring.
De bibliotheek verwerkt uw gegevens in het softwarepakket Wise van Cultuurconnect. Informatie over welke gegevens er verwerkt worden in dit softwarepakket vindt u terug in de privacyverklaring op de volgende website:
https://bibliotheek.be/privacyverklaring-bibliotheeksysteem
De Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) of de General Data Protection Regulation (GDPR) van 25 mei 2018 geeft u de volgende rechten:
U hebt het recht om gegevens over u te (laten) verbeteren
(rectificatie).
een andere instantie (recht op gegevensoverdraagbaarheid).
De toestemming van de verwerking is soms vereist om de service te kunnen verlenen. Wanneer de vereiste toestemming ingetrokken wordt, heeft dit tot gevolg dat de dienstverlening niet meer verder kan verstrekt worden.
Voor vragen omtrent de verwerking van uw persoonsgegevens kan u terecht op privacy@herent.be of dpo@cultuurconnect.be
U heeft ten slotte het recht om klacht in te dienen over de verwerking van uw persoonsgegevens bij de Gegevensbeschermingsautoriteit of de Vlaamse Toezichtcommissie. Informatie hierover vindt u terug op de desbetreffende websites van deze autoriteiten.
1° alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, kaden en pleinen, hetgeen omvat de reiniging, de verlichting, de opruiming van hindernissen, het slopen of herstellen van bouwvallige gebouwen, het verbod om aan ramen of andere delen van gebouwen enig voorwerp te plaatsen dat door zijn val schade kan berokkenen, of om wat dan ook te werpen dat voorbijgangers verwondingen of schade kan toebrengen of dat schadelijke uitwasemingen kan veroorzaken; voor zover de politie over het wegverkeer betrekking heeft op blijvende of periodieke toestanden, valt zij niet onder de toepassing van dit artikel
2° het tegengaan van inbreuken op de openbare rust, zoals vechtpartijen en twisten met volksoploop op straat, tumult verwekt in plaatsen van openbare vergadering, nachtgerucht en nachtelijke samenscholingen die de rust van de inwoners verstoren
3° het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals op jaarmarkten en markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en andere openbare plaatsen
4° het toezicht op een juiste toemeting bij het slijten van waren (waarvoor meeteenheden of meetwerktuigen gebruikt worden) en op de hygiëne van openbaar te koop gestelde eetwaren
5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden
6° het verhelpen van hinderlijke voorvallen waartoe rondzwervende kwaadaardige of woeste dieren aanleiding kunnen geven. (verv. W. 27 mei 1989, art. 2, I: 1 juni 1989)]
[7° het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast. (ing. W. 13 mei 1999, art. 7, I: 20 juni 1999)]
Enig artikel. In afwijking op de bepalingen van de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken bekrachtigt de gemeenteraad het besluit van de burgemeester betreffende de controle en de handhaving van de quarantaineverplichting met het oog op de beheersing en de bestrijding van de COVID-19 pandemie.
Raadslid Loes Vandenbroucke is van oordeel dat dit een goede en nuttige overeenkomst is waarvan de gemeente kan gebruik maken indien dit nodig zou blijken.
Artikel 1. De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s met de provincie Vlaams-Brabant te ondertekenen.
Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst om zo gebruik te kunnen maken van het aanbod van het IPKC (Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu).
Enig artikel.
§1- De raad heft alle vorige reglementen in verband met de toekenning van presentiegelden/vacatietoelagen aan juryleden vanaf heden op en kent met onmiddellijke ingang volgende vergoedingen toe aan de externe juryleden van een selectiecommissie:
(*) Één dagdeel komt overeen met een voormiddag, een namiddag of een avond (max. 4 uur).
§2- Voor de voorzitter van de selectiecommissie worden de bedragen, geformuleerd in §1, vermeerderd met 10,00 euro.
§3- De voornoemde vergoedingen worden jaarlijks op 01 januari geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex [GI] volgens de volgende formule:
nieuw bedrag (N) = basisbedrag * GI [2013] december N-1 / GI [2013] december 2020
De geïndexeerde bedragen worden telkens afgerond tot op de euro. Daarbij worden de bedragen gelijk aan of groter dan 0,50 euro afgerond naar de bovenliggende eenheid en bedragen onder de 0,50 euro naar de onderliggend eenheid.
§4- De verplaatsingskosten, die de externe juryleden maken in functie van de selectieprocedure, worden vergoed conform de bepalingen van de artikelen 198 en 199 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.
§5- Externe selectiebureaus vallen niet onder het toepassingsgebied van dit reglement. hierbij wordt immers gewerkt op basis van een offerte voor de geleverde prestaties.
De jongste jaren zijn ook in onze regio tal van trieste records gehaald op vlak van droogte en hitte. In Vlaanderen en Herent zijn we extra kwetsbaar omwille van een sterke verstedelijking en grote bevolkingsdichtheid. Dit zet onze grondwatervoorraden erg onder druk: de grondwaterstanden blijven maar zakken en raken zelfs na een natte winter niet terug op peil.
Dit wordt aangehaald in het meerjarenplan met volgend citaat: “Door de klimaatverandering wijzigen de weerspatronen. Wetenschappers voorspellen meer neerslag in de winter. ’s Zomers krijgen we meer hitte, afgewisseld met zeer hevige regenbuien. Dat zal leiden tot meer droogte en lokale overstromingen in de zomer. Meer en meer moeten we omgaan met extreme weersomstandigheden en klimaatverandering. De zomer van 2018 heeft duidelijk gemaakt dat waterschaarste ook een lokale Vlaamse realiteit is.”
Een terecht citaat. De lokale situatie is in Herent namelijk niet rooskleuriger dan elders in onze provincie of gewest.
Toch hoeft dit nog geen reden tot paniek te zijn. In Herent kennen we een uniek landschap met enkele heuvels, beekvalleien, natuurgebieden en kwelwater. Onderzoek kan uitwijzen hoe we de aanwezige natuur kunnen versterken en uitbreiden om Herent meer weerbaar te maken tegen hitte en droogte.
Het CurieuzeNeuzen onderzoek biedt een unieke gelegenheid om, door op goed gekozen plaatsen de bodemtemperatuur en het vocht- en koolstofgehalte van de bodem te bepalen, een wetenschappelijk gefundeerd beeld te krijgen over de droogtetoestand van de Herentse bodem. Daarbij mag het bestuur niet berusten en enkel vertrouwen op informatie die particulieren zouden verzamelen door deel te nemen aan het CurieuzeNeuze onderzoek. Onderzoek wijst uit dat er lokaal enorme verschillen kunnen bestaan op zeer korte afstand. Afgaan op metingen uit individuele tuinen zou een vergissing zijn en hoegenaamd geen nuttige – laat staan wetenschappelijke – info bezorgen aan het bestuur om haar plannen en visie adequaat aan te passen.
Een goed beeld over hitte en droogte in onze gemeente is een cruciale schakel in het uitwerken van een visie en bijhorende plannen om Herent te wapenen tegen de toenemende hitte- en droogteperiodes. De relatief gezien beperkte kostprijs voor de gemeente kan bijvoorbeeld geboekt worden onder “Actieplan: AP-21: Wij zetten in op natuurbehoud en de versterking van openbaar groen.” Deze kost is verder zeer beperkt genomen dat de data automatisch gegenereerd wordt en er een grote, positieve communicatiecampagne in het pakket zit.
Dit intekenen behoeft geen grote inspanning te vergen van de milieudienst die momenteel onder druk staat omwille van enkele personeelsverschuivingen. Elk meetpunt krijgt een slimme sensor die de temperatuur en het vochtgehalte van de bodem meet. Via het Internet of Things zendt deze sensor dagelijks data door naar de Universiteit Antwerpen. Elke sensor is gekoppeld aan een uniek online dashboard: via dit dashboard krijg je dagelijks een update van de meting. Zo volg je als lokaal bestuur live de hitte en droogte in jouw gemeente zonder dat een permanente inspanning van eigen mensen of middelen nodig is.
Artikel 1. Het gemeentebestuur van Herent tekent vóór zondag 14 februari 2021 in op het CurieuzeNeuzen in de Tuin-onderzoek om data te verzamelen.
Artikel 2. Het gemeentebestuur van Herent engageert zich om drie meetpunten op het eigen patrimonium te plaatsen, één per deelgemeente, meer specifiek in het Wildemanspark (Herent), het park van Veltem en in het geboortebos (Winksele). De totale forfaitaire kosten van 750,00 euro (250,00 euro per meetpunt) worden hierbij eveneens goedgekeurd.
Artikel 3. De uitvoering, waaronder de verdere opvolging van de meetpunten, wordt toevertrouwd aan de milieuadviesraad.
Raadslid Thomas Donceel is zeer blij met het bereikte akkoord tussen meerderheid en oppositie. Hij hoopt dat ook over ander onderwerpen een dergelijk constructief debat kan plaatsvinden. Het uitwerken van de verschillende acties, voortvloeiend uit dit project, kan ook best gebeuren over de partijgrenzen heen.
De sp.a -fractie deelt mee dat zij dit geamendeerd punt heel graag mee zullen goedkeuren.
Artikel 1. Het gemeentebestuur van Herent tekent vóór zondag 14 februari 2021 in op het CurieuzeNeuzen in de Tuin-onderzoek om data te verzamelen.
Artikel 2. Het gemeentebestuur van Herent engageert zich om drie meetpunten op het eigen patrimonium te plaatsen, één per deelgemeente, meer specifiek in het Wildemanspark (Herent), het park van Veltem en in het geboortebos (Winksele). De totale forfaitaire kosten van 750,00 euro (250,00 euro per meetpunt) worden hierbij eveneens goedgekeurd.
Artikel 3. De uitvoering, waaronder de verdere opvolging van de meetpunten, wordt toevertrouwd aan de milieuadviesraad.
mondelinge vragen van raadsleden tijdens de zitting van de gemeenteraad
Artikel 11 van het huishoudelijke reglement bepaalt dat de raadsleden het recht hebben om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen.
Na afhandeling van de agenda en vóór het sluiten van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
Het raadslid verwijst naar zijn eerdere mondelinge vraag van enkele maanden geleden. Hij weet reeds dat er gekozen is om 2 rijbaankussens te plaatsen in de lengte van de weg en dat er reeds bepaalde aanpassingen aan de signalisatie zijn gebeurd. Toch wijst het raadslid op de nog zeer gevaarlijke situatie. Hij wil dat het bestuur de externe firma aanmaant actie te ondernemen.
De bevoegde schepen Maarten Forceville van mobiliteit en openbare werken antwoordt dat verschillende scenario's werden uitgetekend en dat vandaag een positief antwoord werd verkregen van de lokale politie met betrekking tot de definitieve locatie van de rijbaankussens. Het 2de rijbaankussen is trouwens al aangevraagd. De firma zal op 10 februari 2021 aan de schepen de startdatum van de werken laten weten.
De schepen antwoordt nog dat er bij het uittekenen van het definitieve scenario er steeds overleg is geweest met de technische dienst en de politie.
Namens gemeenteraad,
Renaat Kamers
algemeen directeur
Kenneth Vyncke
wnd. voorzitter