Terug
Gepubliceerd op 07/12/2022

Notulen  gemeenteraad

di 09/02/2021 - 19:36 Haagbeuk
Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
Astrid Pollers, burgemeester
Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
Renaat Kamers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
Bart Michiels, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 09/02/2021 om 19:36.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Notulen en audiozittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 19 januari 2021 - goedkeuring

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bart Michiels, raadsleden
        Feiten, context en argument

        De notulen en het audiozittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en door de algemeen directeur.

        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 32, 277 en 278
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen en het audiozittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 19 januari 2021 goed.

    • Beleid & Organisatie

      • Tijdelijke vervanging van een gemeenteraadslid

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • mail van 26 januari 2021 waarin raadslid Machteld Vandevoorde ons meedeelt dat zij zich tijdelijk laat vervangen op basis van verhindering
        Feiten, context en argument

        Het is de eerste opvolger op de lijst nr. 2 van de gemeenteraadsverkiezing van 14 oktober 2018 –de lijst waartoe Machteld Vandevoorde behoort– die eerst in aanmerking komt om deze laatste te vervangen.

        • Veerle Van Craeyevelt is eerste opvolger maar doet afstand van haar mandaat.
        • Annelies Smets is de volgende opvolger en heeft zich akkoord verklaard met de aanvaarding.
        • Zij is per mail opgeroepen voor deze vergadering.
        • De raadsleden horen het verslag van Kenneth Vyncke, wnd voorzitter, betreffende het onderzoek van de geloofsbrieven van Annelies Smets  waaruit blijkt dat zij voldoet aan de gestelde vereisten van verkiesbaarheid en dat zij zich niet bevindt in één van de gevallen die onverenigbaar zijn met het mandaat van gemeenteraadslid
        Juridische grond
        • proces-verbaal van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018
        • artikel 12 §1 van het decreet over het lokaal bestuur
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad neemt kennis van de tijdelijke vervanging van raadslid Machteld Vandevoorde.

        Artikel 2. De geloofsbrieven van Annelies Smets worden goedgekeurd.

        Artikel 3. Annelies Smets treedt in de vergadering en legt in handen van de voorzitter de voorgeschreven eed af als volgt: “Ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen”.

    • Bibliotheek

      • Dienstreglement van de bibliotheek van Herent - wijzigingen - goedkeuring

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • In februari 2021 schakelt de bibliotheek over van het PBS (Provinciaal Bibliotheeksysteem), naar het EBS (Eengemaakt bibliotheeksysteem): Wise
        • Daarom wordt voorgesteld om vanaf 1 maart 2021 een aantal aanpassingen willen door te voeren in het dienstreglement.
        Feiten, context en argument

        Aanpassingen in het reglement:

        • In het PBS (Provinciaal BibliotheekSysteem) Aleph, is er momenteel een gemeenschappelijk lidmaatschap, wat betekent dat leners in één bibliotheek jaarlijks lidgeld betalen en dan in alle bibliotheken die aangesloten zijn bij Aleph terecht kunnen, zonder daarvoor opnieuw lidgeld te moeten betalen. (artikel 4)

          • Bij de overgang naar het EBS valt dit weg. Cultuurconnect wil geen gemeenschappelijk lidgeld opleggen aan de bibliotheken en vindt dat bibliotheken onderling maar afspraken moeten maken wat dat betreft.

          • Op initiatief van de bibliothecaris van Londerzeel i.s.m. een aantal bibliotheken in Limburg is er een netwerk opgezet dat ‘Slim Netwerk’ zou heten. Dat houdt in dat bibliotheken die in dit netwerk stappen een gemeenschappelijk lidgeld hebben. Alle Vlaams-Brabantse bibliotheken, behalve Leuven en Kraainem hebben aangegeven te willen instappen. Er zouden ook 15 Limburgse bibliotheken instappen.

          • Het EBS is een bibliotheeksysteem waar alle Vlaamse bibliotheken mee gaan werken. Het wordt naar buiten gebracht als een eengemaakt systeem voor alle Vlaamse bibliotheken, maar het gaat enkel over het systeem dat backoffice door bibliotheekmedewerkers wordt gebruikt voor het catalogiseren van bibliotheekmaterialen, lenersregistratie, … Voor de leners zou het een stap terug zijn als ze vanaf dan in elke bibliotheek apart terug lidgeld moeten betalen.

          • Aanpassing: in artikel 4 van het reglement wordt het volgende toegevoegd:

        De bibliotheek van Herent maakt deel uit van het Vlaamse samenwerkingsverband Eengemaakt BibliotheekSysteem (EBS). Binnen dit samenwerkingsverband hanteert een aantal bibliotheken het principe van een gemeenschappelijk lidmaatschap. Gebruikers die ingeschreven zijn in één van de deelnemende bibliotheken hebben recht op een gratis lidmaatschap in de andere deelnemende bibliotheken. De lijst van de betrokken bibliotheken op basis van het lidmaatschap van Herent is te raadplegen via de website.

         
        • Na de overschakeling na Wise, ontvangen enkel nieuwe leners onder de 12 jaar nog een lidkaart van de bibliotheek. Vanaf 12 jaar moeten leners gebruik maken van hun e-ID. Om ons reglement meer te laten aansluiten bij de reglementen van de bibliotheken in de omliggende gemeentes. (Kortenberg, Leuven, Bertem), willen we het basisbedrag voor een lidkaart aanpassen (artikel 4)
          • Momenteel bedraagt het basisbedrag voor een nieuwe lidkaart 1,30 euro.

          • Aanpassing: basisbedrag voor een lidkaart: 3,00 euro
        • In Wise wordt de lezersstatus: Leerkrachten in opleiding verandert naar : Leerkracht. Dit betekent dat deze lezersstatus, die momenteel enkel geldt voor leerkrachten in opleiding, ook zal gelden voor leerkrachten die in Herent wonen maar niet werken in een Herentse school. Voor de leerkrachten die in de Herentse scholen werken zijn er klaskaarten beschikbaar. (artikel 5)
        • Omwille van de eigenschappen en mogelijkheden van Wise en om bij de procedure van de rappels korter op de bal te spelen, waardoor het hele proces minder lang zou aanslepen, willen we de termijnen van de rappels aanpassen.
          • Momenteel worden rappels als volgt afgehandeld: (art.6)
              • 1ste rappel: 2 weken na het verstrijken van de uitleentermijn
              • 2de rappel: 4 weken na het verstrijken van de uitleentermijn
              • 3de rappel: 6 weken na het verstrijken van de uitleentermijn
              • De 4de rappel, een aangetekende brief, 8 weken na het verstrijken van de uitleentermijn, wordt verstuurd vanuit de financiële dienst
              • De verdere opvolging en afhandeling van deze dossiers gebeurt door de financiële dienst.
          • Aanpassing:
            • 1ste rappel: 1 week na het verstrijken van de uitleentermijn
            • 2de rappel: 2 weken na het verstrijken van de uitleentermijn
            • 3de rappel: 4 weken na het verstrijken van de uitleentermijn: deze rappel heet in Wise: Materiaalvergoedingsnota
            • De 4de rappel, een aangetekende brief, 6 weken na het verstrijken van de uitleentermijn, wordt verstuurd vanuit de financiële dienst: deze rappel heet in Wise: deurwaardersprocedure.
            • De verdere opvolging en afhandeling van deze dossiers gebeurt door de financiële dienst.
        • Om de betaling van openstaande bedragen op te volgen die niet opgenomen worden in de procedure van de rappels, zoals kleine boetes voor het te laat inleveren, kosten voor kopieën, ..., wordt er in het nieuwe systeem Wise een service opgenomen waarbij om de 3 maanden een bericht (registratienota) gestuurd wordt naar elke lener die al 3 maanden een openstaand bedrag heeft in de bibliotheek, ongeacht de hoogte van dit bedrag. Als het openstaand bedrag na 28 dagen niet betaald is, wordt het dossier doorgestuurd naar de financiële dienst van de gemeente Herent voor verdere opvolging. (Art. 6)
          • Aanpassing: Een openstaand bedrag moet binnen de drie maanden betaald worden. Als dit openstaand bedrag niet betaald is, wordt de kaart geblokkeerd en wordt er een registratienota (maning) gestuurd. Als het openstaand bedrag na 28 dagen niet betaald is wordt het dossier doorgestuurd naar de financiële dienst van de gemeente Herent voor verdere opvolging.
        • Voor de uniformiteit van de boetes wordt de boete op e-readers ook 0,10 euro per dag te laat in plaats van 0,50 euro. (artikel 6)
        • Leners van de bibliotheek kunnen momenteel de barcode van hun lidkaart(en) in een app voor klantenkaarten zetten op de smartphone. Omdat enkel kinderen onder de 12 jaar een lidkaart zullen ontvangen, willen we de barcode op de e-ID registreren. Op deze manier kunnen leners alle lidkaarten van hun gezin, nog altijd via de barcode op hun smartphone zetten en moeten ze niet telkens de e-ID van alle gezinsleden bij zich hebben.
          • Aanpassing in de privacyverklaring op advies van Dimitri Ceyssens (DPO):
            • De bibliotheek verwerkt uw gegevens in het softwarepakket Wise van Cultuurconnect. Informatie over welke gegevens er verwerkt worden in dit softwarepakket vindt u terug in de privacyverklaring op de volgende website: https://bibliotheek.be/privacyverklaring-bibliotheeksysteem
            •  De toestemming van de verwerking is soms vereist om de service te kunnen verlenen. Wanneer de vereiste toestemming ingetrokken wordt, heeft dit tot gevolg dat de dienstverlening niet meer verder kan verstrekt worden.

                                      Voor vragen omtrent de verwerking van uw persoonsgegevens kan u terecht op privacy@herent.be of dpo@cultuurconnect.be

            • U heeft ten slotte het recht om klacht in te dienen over de verwerking van uw persoonsgegevens bij de Gegevensbeschermingsautoriteit of de Vlaamse Toezichtcommissie. Informatie hierover vindt u terug op de desbetreffende websites van deze autoriteiten.

         

        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, art. 41, par. 2, 2°
        • dienstreglement van de bibliotheek van Herent goedgekeurd door de gemeenteraad op 30 juni 2020.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit
        • Artikel 1. Artikel 4 van het dienstreglement van de bibliotheek wordt als volgt aangepast:

        Artikel 4: Inschrijven

        Inschrijven gebeurt aan de hand van de eID of kids-ID en ondertekening van het dienstreglement.

        De eID of kids-ID zal gebruikt worden om elke ontlening of verlenging van materialen te registreren in het bibliotheeksysteem.

        Kinderen onder de 12 jaar ontvangen een lidkaart. Personen van 12 jaar of ouder die dit wensen kunnen ook een lidkaart ontvangen.

        Het basisbedrag voor een lidkaart bedraagt 3,00 euro.

        De leden zijn verantwoordelijk om wijzigingen van persoonlijke gegevens zo snel mogelijk aan het bibliotheekpersoneel mee te delen.

        De bibliotheek van Herent maakt deel uit van het Vlaamse samenwerkingsverband Eengemaakt BibliotheekSysteem (EBS). Binnen dit samenwerkingsverband hanteert een aantal bibliotheken het principe van een gemeenschappelijk lidmaatschap. Gebruikers die ingeschreven zijn in één van de deelnemende bibliotheken hebben recht op een gratis lidmaatschap in de andere deelnemende bibliotheken. De lijst van de betrokken bibliotheken op basis van het lidmaatschap van Herent is te raadplegen via de website.

        •  Artikel 2. Artikel 5 van het dienstreglement van de bibliotheek wordt als volgt aangepast.

        Artikel 5: Jaarlijks inschrijvingsgeld en maximum aantal te lenen materialen:

         

        lid

        jaarlijks inschrijvingsgeld

        basisbedragen in euro

        max. aantal materialen

        -18 jaar

        0,00

        7(1)

        +18 jaar

        5,00

        7

        Leerkrachten in opleiding of wonende in Herent

        5,00

        14

        Leerkrachten van Herentse scholen (klaskaart)

        0,00

        50

        Houders van een European Youth Card (CJP)

        0,00

        7

        Houders van een kaart Sociaal betalende derde of kaart van LDC

        0,00

        7

         

        (1) Kinderen onder de 14 jaar kunnen geen strips voor volwassenen ontlenen.

         

        • Artikel 3. Artikel 6 van het dienstreglement van de bibliotheek wordt als volgt aangepast:

          Artikel 6: Leengelden, reservatiekosten, uitleentermijnen en boetes

          De uitleentermijn bedraagt 4 weken en kan maximum 2 keer worden verlengd, behalve Daisy-spelers, Daisy-boeken,

          E-readers en E-boeken. Verlengen is niet mogelijk indien een andere lezer het werk heeft gereserveerd. Verlengen van de uitleentermijn moet gebeuren vóór het verstrijken van de uitleentermijn en kan in de bibliotheek of via internet.

          Wie ontleende boeken of tijdschriften na het verstrijken van de uitleentermijn terugbrengt, zal een boete moeten betalen:

          materiaal

          leen-

          geld

          in euro

           

          reservatiekost(3)  

          basisbedragen in euro

          boete

          basis-

          bedragen

          in euro

          vanaf 1 dag te laat

          maningskost bij rappel na:

          basisbedragen in euro

          1 week

          (1ste rappel)

          2 weken

          (2de rappel)

          4 weken

          (3de rappel)(1)

          Boek

          Daisy-luisterboek(2)

           

           

           

           

           

          0,00

           

           

          0,50

           

           

           

           

           

          0,10

           per dag

           

           

           

           

           

           

          0,00

           

           

           

           

           

           

          + 2,00

           

           

           

           

           

           

           

          + € 2

           

           

          Strip

          Tijdschrift

          Tijdschriften kunnen niet gereserveerd worden

          Dvd

           

          0,50

          Luisterboek

          Voorleesrugzakje

          Fundelrugzakje

          Daisyspeler(2)

          E-reader

          E-readers en E-boeken kunnen niet gereserveerd worden

          E-boeken

           

          (1) Als de schuld niet betaald is na de 3de rappel, wordt de kaart geblokkeerd en wordt er een administratieve procedure opgestart op kosten van de lener. Het dossier wordt daartoe overgemaakt aan de financiële dienst van de gemeente Herent voor verdere opvolging.

          (2) De bibliotheek van Herent beschikt over een permanente ontleenbare collectie van Daisy-luisterboeken voor kinderen en volwassenen. Deze Daisy-collectie is er voor wie blind, slechtziend of leesgehandicapt is (door dyslexie, spierziekte...). Als geïnteresseerde lener moet u een verklaring ondertekenen dat u tot die doelgroep behoort. Enkel leners, die een dergelijke verklaring ondertekend hebben, kunnen Daisy-luisterboeken en/of een Daisyspeler ontlenen. Gezien de specifieke doelgroep van deze boeken is er geen leengeld.

          (3) Per lid kunnen er tegelijkertijd 3 reservaties aangevraagd worden. Klaarstaande reservaties die niet afgehaald worden, moeten alsnog betaald worden.

          Een openstaand bedrag moet binnen de drie maanden betaald worden. Als dit openstaand bedrag niet betaald is, wordt de kaart geblokkeerd en wordt er een registratienota (maning) gestuurd. Als het openstaand bedrag na 28 dagen niet betaald is wordt het dossier doorgestuurd naar de financiële dienst van de gemeente Herent voor verdere opvolging.

        • Artikel 3. De privacyverklaring van het dienstreglement van de bibliotheek wordt als volgt aangepast:

        Privacyverklaring.

        De bibliotheek verwerkt uw gegevens in het softwarepakket Wise van Cultuurconnect. Informatie over welke gegevens er verwerkt worden in dit softwarepakket vindt u terug in de privacyverklaring op de volgende website:
        https://bibliotheek.be/privacyverklaring-bibliotheeksysteem

        De Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) of de General Data Protection Regulation (GDPR) van 25 mei 2018 geeft u de volgende rechten:  

        U hebt het recht om gegevens over u te (laten) verbeteren

        (rectificatie).

        • U hebt het recht om uw gegevens te (laten) wissen.
        • U hebt het recht om de verwerking van uw gegevens te beperken.
        • U hebt het recht om bezwaar te maken tegen de verwerking van uw gegevens.
        • U hebt het recht om uw gegevens op te vragen in een leesbaar bestand om zo die gegevens over te dragen naar

        een andere instantie (recht op gegevensoverdraagbaarheid).

        De toestemming van de verwerking is soms vereist om de service te kunnen verlenen. Wanneer de vereiste toestemming ingetrokken wordt, heeft dit tot gevolg dat de dienstverlening niet meer verder kan verstrekt worden.  

        Voor vragen omtrent de verwerking van uw persoonsgegevens kan u terecht op privacy@herent.be of dpo@cultuurconnect.be

        U heeft ten slotte het recht om klacht in te dienen over de verwerking van uw persoonsgegevens bij de Gegevensbeschermingsautoriteit of de Vlaamse Toezichtcommissie. Informatie hierover vindt u terug op de desbetreffende websites van deze autoriteiten.

        •  Artikel 4. De wijzigingen gaan van kracht vanaf 1 maart 2021.
    • Economie & handel

      • Besluit van de burgemeester betreffende de controle en de handhaving van de quarantaineverplichting met het oog op de beheersing en de bestrijding van de COVID-19 pandemie - bekrachtiging

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • het besluit van de burgemeester van 20 januari 2021 betreffende de controle en de handhaving van de quarantaineverplichting met het oog op de beheersing en de bestrijding van de COVID-19 pandemie
        Feiten, context en argument
        • België wordt geconfronteerd met de COVID-19-pandemie.  De karakteristieken van het coronavirus COVID-19, in het bijzonder met betrekking tot de besmettelijkheid, het sterfterisico en het aantal gevallen die werden gedetecteerd dwingen tot het opleggen en doen naleven van bepaalde maatregelen, in het bijzonder de quarantaine- en isolatieplicht.
        • Met het oog op de bescherming van de volksgezondheid werd federaal de quarantaineverplichting opgelegd in volgende omstandigheden:
          - men heeft een positieve COVID-19 test afgelegd
          - men wordt beschouwd als een hoog risicocontact omdat men mogelijk in aanraking is gekomen met een besmet persoon
          - men keert terug naar België na een verblijf in een rode zone van meer dan 48.00 uur
          - men heeft een bevel tot quarantaine gekregen na evaluatie van het passenger location form (PLF) dat werd ingevuld bij terugkeer naar België vanuit een  andere
            zone.
        • Artikel 47/1 van het preventiedecreet bepaalt dat de lokale besturen instaan voor de controle en de handhaving van deze quarantaine- en isolatieverplichtingen.
        • Omdat voorgaande ook betrekking heeft op personen die tijdens de kerstvakantie in het buitenland verbleven, is enkel verder uitstel om aan controle en handhaving te doen onaanvaardbaar.  De urgentie en het risico voor de volksgezondheid die het coronavirus COVID-19 met zich meebrengt voor de Belgische bevolking, met inbegrip van de inwoners en bezoekers van onze gemeente, verplichten mij als burgemeester onmiddellijk de nodige stappen te nemen – in het bijzonder het ondertekenen van het gebruikersprotocol en het organiseren van de controle en handhaving - om de openbare gezondheid in het algemeen, en de gezondheid van de bezoekers en inwoners van onze gemeente in het bijzonder, op een adequate manier te vrijwaren. Het ondertekenen van het gebruikersprotocol, dat gesloten wordt tussen de gemeente en het Agentschap Zorg en Gezondheid, is essentieel om de quarantaineverplichting op lokaal niveau te kunnen controleren en handhaven, om op die manier de verdere verspreiding van het COVID-19-virus tot een minimum te beperken.
        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        • Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald artikel 134, §1 waarin vermeld wordt dat in geval van oproer, kwaadwillige samenscholing, ernstige stoornis van de openbare rust of andere onvoorziene gebeurtenissen, waarbij het geringste uitstel gevaar of schade zou kunnen opleveren voor de inwoners, de burgemeester politieverordeningen maken, onder verplichting om daarvan onverwijld aan de gemeenteraad kennis te geven, met opgave van de redenen waarom hij heeft gemeend zich niet tot de raad te moeten wenden. Die verordeningen vervallen dadelijk, indien zij door de raad in de eerstvolgende vergadering niet worden bekrachtigd
        • Nieuwe Gemeentewet, artikel 135, §2 - De gemeenten hebben ook tot taak het voorzien, ten behoeve van de inwoners, in een goede politie, met name over de zindelijkheid, de gezondheid, de veiligheid en de rust op openbare wegen en plaatsen en in openbare gebouwen. Meer bepaald, en voor zover de aangelegenheid niet buiten de bevoegdheid van de gemeenten is gehouden, worden de volgende zaken van politie aan de waakzaamheid en het gezag van de gemeenten toevertrouwd: 

          1° alles wat verband houdt met een veilig en vlot verkeer op openbare wegen, straten, kaden en pleinen, hetgeen omvat de reiniging, de verlichting, de opruiming van hindernissen, het slopen of herstellen van bouwvallige gebouwen, het verbod om aan ramen of andere delen van gebouwen enig voorwerp te plaatsen dat door zijn val schade kan berokkenen, of om wat dan ook te werpen dat voorbijgangers verwondingen of schade kan toebrengen of dat schadelijke uitwasemingen kan veroorzaken; voor zover de politie over het wegverkeer betrekking heeft op blijvende of periodieke toestanden, valt zij niet onder de toepassing van dit artikel
          2° het tegengaan van inbreuken op de openbare rust, zoals vechtpartijen en twisten met volksoploop op straat, tumult verwekt in plaatsen van openbare vergadering, nachtgerucht en nachtelijke samenscholingen die de rust van de inwoners verstoren
          3° het handhaven van de orde op plaatsen waar veel mensen samenkomen, zoals op jaarmarkten en markten, bij openbare vermakelijkheden en plechtigheden, vertoningen en spelen, in drankgelegenheden, kerken en andere openbare plaatsen
          4° het toezicht op een juiste toemeting bij het slijten van waren (waarvoor meeteenheden of meetwerktuigen gebruikt worden) en op de hygiëne van openbaar te koop gestelde eetwaren
          5° het nemen van passende maatregelen om rampen en plagen, zoals brand, epidemieën en epizoötieën te voorkomen en het verstrekken van de nodige hulp om ze te doen ophouden
          6° het verhelpen van hinderlijke voorvallen waartoe rondzwervende kwaadaardige of woeste dieren aanleiding kunnen geven. (verv. W. 27 mei 1989, art. 2, I: 1 juni 1989)]
          [7° het nemen van de nodige maatregelen, inclusief politieverordeningen, voor het tegengaan van alle vormen van openbare overlast. (ing. W. 13 mei 1999, art. 7, I: 20 juni 1999)]

        • ministerieel besluit van 23 maart 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken
        • artikelen 34/1, 47/1 en 79 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid (verder preventiedecreet genoemd)
        • besluit van de Vlaamse Regering van 8 januari 2021 tot uitvoering van artikel 34/1, tweede lid, en artikel 47/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot uitvoering van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. In afwijking op de bepalingen van de dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken bekrachtigt de gemeenteraad het besluit van de burgemeester betreffende de controle en de handhaving van de quarantaineverplichting met het oog op de beheersing en de bestrijding van de COVID-19 pandemie.

    • Leefmilieu & duurzaamheid

      • Samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Herent betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema's - goedkeuring

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • voorstel betreffende het afsluiten van een samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Herent betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema's
        Feiten, context en argument
        • In de 5 Vlaamse provincies is er heel wat kennis over milieu- en aanverwante thema’s aanwezig.  Al sinds 2013 maken de provincies onderling gebruik van die bestaande expertise onder de noemer van het Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu (IPKC).
        • In 2016 sloten de 5 Vlaamse provincies een overeenkomst af met elkaar waardoor deze interprovinciale samenwerking officieel werd.
        • De kennis en expertise aanwezig binnen het IPKC wordt nu ook ter beschikking gesteld van de gemeenten.
        • De provincieraad van Vlaams-Brabant keurde op 10 november 2020 een voorstel van een overeenkomst met de Vlaams-Brabantse gemeenten goed.
        • Na ondertekening door de gemeente Herent loopt de samenwerkingsovereenkomst tot 31 december 2021. De overeenkomst kan jaarlijks opgezegd worden; zo niet wordt ze stilzwijgend verlengd tot 31 december van het volgend jaar.
        • Het aanbod van het IPKC wil focussen op diensten waarvan de gemeenten geen gebruik kunnen maken via het provinciaal aanbod van Vlaams-Brabant en/of via het aanbod van de streekintercommunales (Haviland en Interleuven). Hiermee worden voor de gemeenten niches opgevuld.
        • Na ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst met de provincie kan de gemeente Herent via het IPKC beroep doen op de kennis en de expertise bij een ander provinciebestuur. Dit wordt mogelijk gemaakt doordat er tussen de 5 Vlaamse provincies onderling al een overeenkomst bestaat.
        • De ondertekening van deze overeenkomst met de provincie is gratis.
        • De ondertekening van deze overeenkomst houdt voor de gemeente Herent geen enkele verplichting in. Het staat de gemeente Herent nog altijd volledig vrij om voor een bepaalde opdracht al dan niet gebruik te maken van deze dienstverlening.
        Juridische grond
        • decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomst voor uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s tussen de 5 Vlaamse provincies door de provincieraad van Vlaams-Brabant op 2 februari 2016
        • goedkeuring van het voorstel van samenwerkingsovereenkomst tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente/stad betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s door de provincieraad van Vlaams-Brabant op 10 november 2020
        Plaats in beleidsplan en budget
        • Naast de financiële middelen nodig om bepaalde opdrachten of dienstverleningen via het IPKC te laten uitvoeren  heeft de ondertekening van de samenwerkingsovereenkomst IPKC tussen de provincie Vlaams-Brabant en de gemeente Herent geen directe  financiële gevolgen.
        • Jaarlijks te voorzien.
        Stemgedrag

        Raadslid Loes Vandenbroucke is van oordeel dat dit een goede en nuttige overeenkomst is waarvan de gemeente kan gebruik maken indien dit nodig zou blijken.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad beslist de samenwerkingsovereenkomst betreffende de uitwisseling van kennis en dienstverlening inzake milieu en aanverwante thema’s met de provincie Vlaams-Brabant te ondertekenen.
        Artikel 2. Het college van burgemeester en schepenen wordt belast met de verdere uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst om zo gebruik te kunnen maken van het aanbod van het IPKC (Interprovinciaal Kenniscentrum voor Milieu).

    • Personeel

      • Reglement betreffende het toekennen van vergoedingen aan externe juryleden van selectiecommissies bij de werving van personeel - goedkeuring

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • Het huidige systeem van presentiegelden aan externe juryleden van een selectiecommissie voor schriftelijke, mondelinge of praktische examens en deliberaties (15,00 euro per uur voor de voorzitter en 14,00 euro per uur voor de juryleden, + verplaatsingskosten) is niet meer actueel (de bedragen werden trouwens nooit geïndexeerd). Het hele systeem is dringend aan herziening toe willen wij nog deskundige en gemotiveerde juryleden kunnen aantrekken. De geleverde inspanningen van de juryleden moeten correct vergoed worden. 
        • Verplaatsingskosten worden vergoed conform de geldende vergoeding binnen ons lokaal bestuur.
        Feiten, context en argument
        • Bovenstaande regeling dateert reeds van vóór 2005 en is sindsdien niet meer herbekeken of geëvalueerd, en voldoet op heden niet meer aan de gangbare normen.
        • De bestaande regeling is eerder algemeen geformuleerd, waarbij de aanstellende overheid per selectieprocedure de vacatietoelage vastlegt voor de voorzitter (15,00 euro/uur) en voor een jurylid (14,00 euro/uur). Daarbovenop ontvangen de juryleden nog een tegemoetkoming voor hun verplaatsingskosten.
        • Het verdient de voorkeur om een vergoeding te geven, die beter aansluit bij de werkelijk geleverde prestaties van de juryleden. Daarnaast wordt er momenteel ook geen onderscheid gemaakt naargelang het niveau van de aan te werven functie. Het is opportuun om te voorzien in een vergoeding per dagdeel (voormiddag, namiddag of avond), en deze vergoeding afhankelijk te stellen van het niveau van de functie waarvoor de selectieprocedure wordt ingericht.
        • Er wordt concreet voorgesteld om een vergoeding van 75 euro per dagdeel (voormiddag, namiddag of avond) te voorzien voor de selectieprocedure van een functie met niveau A en B, en 50 euro per dagdeel voor een C-, D- en E-functie. Daarnaast zou er een vergoeding van 30 euro per uur voorzien worden voor de verbetering van schriftelijke examens, alsook voor de voorbereiding van examenvragen. De vergoedingen per dagdeel behelzen zowel de aanwezigheid bij examens en deliberaties evenals de vergaderingen omtrent de selectieprocedure.
        • Het managementteam van 21 januari 2021 gaf een positief advies op dit reglement. Wel werd voorgesteld een indexatieformule op te nemen in het reglement.
        Juridische grond
        • rechtspositieregeling - Hoofdstuk 4. De selectieprocedure - meer bepaald artikel 14, waarin bepaald wordt dat een selectiecommissie bestaat uit minstens drie leden/deskundigen, waarbij tenminste 1/3de van deze leden deskundigen moeten zijn, die extern zijn aan het eigen lokaal bestuur.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel.

        §1- De raad heft alle vorige reglementen in verband met de toekenning van presentiegelden/vacatietoelagen aan juryleden vanaf heden op en kent met onmiddellijke ingang volgende vergoedingen toe aan de externe juryleden van een selectiecommissie:

        1. 75,00 euro per begonnen dagdeel (*) voor de aanwezigheid bij examens, deliberaties en vergaderingen omtrent de selectieprocedure voor functies van niveau A en niveau B
        2. 50,00 euro per begonnen dagdeel voor de aanwezigheid bij examens, deliberaties en vergaderingen omtrent de selectieprocedure voor functies met het niveau C en D
        3. 30,00 euro per begonnen uur voor de voorbereiding van examenvragen
        4. 30,00 euro per begonnen uur voor de verbetering van schriftelijke proeven
        5. 30,00 euro per begonnen uur voor de voorbereiding, de aanwezigheid en de verbetering bij de voorselectie van de kandidaten.

        (*) Één dagdeel komt overeen met een voormiddag, een namiddag of een avond (max. 4 uur).

        §2- Voor de voorzitter van de selectiecommissie worden de bedragen, geformuleerd in §1, vermeerderd met 10,00 euro.

        §3- De voornoemde vergoedingen worden jaarlijks op 01 januari geïndexeerd op basis van de gezondheidsindex [GI] volgens de volgende formule:

              nieuw bedrag (N) = basisbedrag  * GI [2013] december N-1 / GI [2013] december 2020

        De geïndexeerde bedragen worden telkens afgerond tot op de euro. Daarbij worden de bedragen gelijk aan of groter dan 0,50 euro afgerond naar de bovenliggende eenheid en bedragen onder de 0,50 euro naar de onderliggend eenheid.

        §4- De verplaatsingskosten, die de externe juryleden maken in functie van de selectieprocedure, worden vergoed conform de bepalingen van de artikelen 198 en 199 van de rechtspositieregeling van het gemeentepersoneel.

        §5- Externe selectiebureaus vallen niet onder het toepassingsgebied van dit reglement. hierbij wordt immers gewerkt op basis van een offerte voor de geleverde prestaties.

    • Bijkomend(e) agendapunt(en)

      • Agendapunt toegevoegd door raadslid T. Donceel - Toetreding tot het project CurieuzeNeuzen

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • agendapunt, ingediend door raadslid Thomas Donceel, ontvangen op 4 februari 2021
        Feiten, context en argument

        De jongste jaren zijn ook in onze regio tal van trieste records gehaald op vlak van droogte en hitte. In Vlaanderen en Herent zijn we extra kwetsbaar omwille van een sterke verstedelijking en grote bevolkingsdichtheid. Dit zet onze grondwatervoorraden erg onder druk: de grondwaterstanden blijven maar zakken en raken zelfs na een natte winter niet terug op peil.


        Dit wordt aangehaald in het meerjarenplan met volgend citaat: “Door de klimaatverandering wijzigen de weerspatronen. Wetenschappers voorspellen meer neerslag in de winter. ’s Zomers krijgen we meer hitte, afgewisseld met zeer hevige regenbuien. Dat zal leiden tot meer droogte en lokale overstromingen in de zomer. Meer en meer moeten we omgaan met extreme weersomstandigheden en klimaatverandering. De zomer van 2018 heeft duidelijk gemaakt dat waterschaarste ook een lokale Vlaamse realiteit is.”


        Een terecht citaat. De lokale situatie is in Herent namelijk niet rooskleuriger dan elders in onze provincie of gewest.

        • In Herent kennen we (cijfers 2017) een hogere bevolkingsdichtheid dan het Vlaams gemiddelde: 653 inwoners per km² tegenover 482 inwoners per km². Bovendien kende Herent ook een sterkere toename van de bebouwde oppervlakte dan het Vlaams gemiddelde tussen 2005 en 2017. De correlatie tussen verharding en een dalend grondwaterpeil is wetenschappelijk bewezen.
        • Daarnaast blijkt uit onderzoek dat in vergelijking met andere Vlaamse gemeenten (excl. de centrumsteden) meer inwoners vinden dat er onvoldoende groen aanwezig is in de gemeente: 64% van de Herentenaren is hier tevreden over, ten opzichte van 81% over de genoemde verzameling van Vlaamse gemeenten. Ook de tevredenheid over het wel aanwezige groen zelf ligt lager: 60% tegenover 75%. De correlatie tussen de rijke aanwezigheid van weelderig groen en het terugdringen van de meest hevige hitte is wetenschappelijk bewezen.

        Toch hoeft dit nog geen reden tot paniek te zijn. In Herent kennen we een uniek landschap met enkele heuvels, beekvalleien, natuurgebieden en kwelwater. Onderzoek kan uitwijzen hoe we de aanwezige natuur kunnen versterken en uitbreiden om Herent meer weerbaar te maken tegen hitte en droogte.

        Het CurieuzeNeuzen onderzoek biedt een unieke gelegenheid om, door op goed gekozen plaatsen de bodemtemperatuur en het vocht- en koolstofgehalte van de bodem te bepalen, een wetenschappelijk gefundeerd beeld te krijgen over de droogtetoestand van de Herentse bodem. Daarbij mag het bestuur niet berusten en enkel vertrouwen op informatie die particulieren zouden verzamelen door deel te nemen aan het CurieuzeNeuze onderzoek. Onderzoek wijst uit dat er lokaal enorme verschillen kunnen bestaan op zeer korte afstand. Afgaan op metingen uit individuele tuinen zou een vergissing zijn en hoegenaamd geen nuttige – laat staan wetenschappelijke – info bezorgen aan het bestuur om haar plannen en visie adequaat aan te passen.

        Een goed beeld over hitte en droogte in onze gemeente is een cruciale schakel in het uitwerken van een visie en bijhorende plannen om Herent te wapenen tegen de toenemende hitte- en droogteperiodes. De relatief gezien beperkte kostprijs voor de gemeente kan bijvoorbeeld geboekt worden onder “Actieplan: AP-21: Wij zetten in op natuurbehoud en de versterking van openbaar groen.” Deze kost is verder zeer beperkt genomen dat de data automatisch gegenereerd wordt en er een grote, positieve communicatiecampagne in het pakket zit.

        Dit intekenen behoeft geen grote inspanning te vergen van de milieudienst die momenteel onder druk staat omwille van enkele personeelsverschuivingen. Elk meetpunt krijgt een slimme sensor die de temperatuur en het vochtgehalte van de bodem meet. Via het Internet of Things zendt deze sensor dagelijks data door naar de Universiteit Antwerpen. Elke sensor is gekoppeld aan een uniek online dashboard: via dit dashboard krijg je dagelijks een update van de meting. Zo volg je als lokaal bestuur live de hitte en droogte in jouw gemeente zonder dat een permanente inspanning van eigen mensen of middelen nodig is.

        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 21
        Amendement

         

        • Amendement ingediend door Jan Schelstraete, schepen van leefmilieu en gemeenteraadslid:

        Artikel 1. Het gemeentebestuur van Herent tekent vóór zondag 14 februari 2021 in op het CurieuzeNeuzen in de Tuin-onderzoek om data te verzamelen.

        Artikel 2. Het gemeentebestuur van Herent engageert zich om drie meetpunten op het eigen patrimonium te plaatsen, één per deelgemeente, meer specifiek in het Wildemanspark (Herent), het park van Veltem en in het geboortebos (Winksele). De totale forfaitaire kosten van 750,00 euro (250,00 euro per meetpunt) worden hierbij eveneens goedgekeurd.

        Artikel 3. De uitvoering, waaronder de verdere opvolging van de meetpunten, wordt toevertrouwd aan de milieuadviesraad.

         

        Stemgedrag

        Raadslid Thomas Donceel is zeer blij met het bereikte akkoord tussen meerderheid en oppositie. Hij hoopt dat ook over ander onderwerpen een dergelijk constructief debat kan plaatsvinden. Het uitwerken van de verschillende acties, voortvloeiend uit dit project, kan ook best gebeuren over de partijgrenzen heen.

        De sp.a -fractie deelt mee dat zij dit geamendeerd punt heel graag mee zullen goedkeuren.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. Het gemeentebestuur van Herent tekent vóór zondag 14 februari 2021 in op het CurieuzeNeuzen in de Tuin-onderzoek om data te verzamelen.

        Artikel 2. Het gemeentebestuur van Herent engageert zich om drie meetpunten op het eigen patrimonium te plaatsen, één per deelgemeente, meer specifiek in het Wildemanspark (Herent), het park van Veltem en in het geboortebos (Winksele). De totale forfaitaire kosten van 750,00 euro (250,00 euro per meetpunt) worden hierbij eveneens goedgekeurd.

        Artikel 3. De uitvoering, waaronder de verdere opvolging van de meetpunten, wordt toevertrouwd aan de milieuadviesraad.

    • Geen bevoegdheid gekozen

      • Mondelinge vragen van raadsleden

        Aanleiding

        mondelinge vragen van raadsleden tijdens de zitting van de gemeenteraad

        Feiten, context en argument

        Artikel 11 van het huishoudelijke reglement bepaalt dat de raadsleden het recht hebben om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen.

        Na afhandeling van de agenda en vóór het sluiten van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.

        Juridische grond
        • artikel 38 5° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        • artikel 11 van het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad van Herent, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2020
        Besluit
        • vraag van raadslid Tom Denon - herstelling van een verkeerd aangelegd rijbaankussen in de Haachtstraat - stand van zaken

        Het raadslid verwijst naar zijn eerdere mondelinge vraag van enkele maanden geleden. Hij weet reeds dat er gekozen is om 2 rijbaankussens te plaatsen in de lengte van de weg en dat er reeds bepaalde aanpassingen aan de signalisatie zijn gebeurd. Toch wijst het raadslid op de nog zeer gevaarlijke situatie. Hij wil dat het bestuur de externe firma aanmaant actie te ondernemen.

        De bevoegde schepen Maarten Forceville van mobiliteit en openbare werken antwoordt dat verschillende scenario's werden uitgetekend en dat vandaag een positief antwoord werd verkregen van de lokale politie met betrekking tot de definitieve locatie van de rijbaankussens. Het 2de rijbaankussen is trouwens al aangevraagd. De firma zal op 10 februari 2021 aan de schepen de startdatum van de werken laten weten.

        De schepen antwoordt nog dat er bij het uittekenen van het definitieve scenario er steeds overleg is geweest met de technische dienst en de politie.

        • vraag van raadslid Jan Creten met betrekking tot de onduidelijke communicatie omtrent de wegenwerken tijdens de afgelopen maanden (wat is er bepaald n verband met het tijdstip van communicatie en wie hiervoor verantwoordelijke is)
        1 ste schepen Maarten Forceville, bevoegd voor openbare werken, antwoordt dat de bij de toelating van de werken er steeds bepaald wordt dat de aannemers verantwoordelijk zijn om een bewonersbrief op te stellen en te verdelen aan de buurtbewoners. Hij geeft wel toe dat er meer aandacht moet besteed worden aan de opvolging ervan door onze diensten. Hij is er geen voorstander van om dit in eigen regie uit te voeren. Bij dringende werken kan de communicatie wat moeilijker verlopen wegens de tijdsdruk.
        Raadslid Griet Lissens is wel van oordeel dat het aankondigen van de werken wel een taak is van de gemeente. Zij pleit er verder voor om de werken te communiceren minstens twee weken op voorhand in de brede buurt. De wegsignalisatie moet geplaatst en gecontroleerd worden door de gemeente vóór de werken starten.
        De voornoemde schepen antwoordt hierop dat de werken wel degelijk worden bekend gemaakt via de website van onze gemeente. Onze administratie belasten met het opstellen en versturen van een bewonersbrief zou de werkdruk bij onze diensten te veel doen toenemen, volgens de schepen. De nutsmaatschappijen voeren de werken in eigen beheer uit en verzorgen de bijhorende communicatie.
        De signalisatie wordt samen met de lokale politie bekeken. Momenteel is men intern gestart met het digitaal maken van de aanvragen voor de inname van openbaar domein samen met deze van vrije tijd (evenementen).
        De controle op het plaatsen van de signalisatie wordt uitgevoerd door de politie en de gemeenschapswachten.
        Raadslid Griet Lissens stelt dat er niet alleen werken worden uitgevoerd door nutsmaatschappijen. Zij blijft van oordeel dat een bericht op de website te passief is. Zij vraagt dat de diensten dit bericht zelf opstellen en versturen en controleren of het bericht wel degelijk is toegekomen bij de belanghebbenden.
        • vraag van raadslid An Beghin over het niet participeren van de gemeente aan het project Leuven.Levert: lokaal verdeelplatform voor pakjes
        Met het project ‘Wij.Leveren’ ontwikkelen de stad Leuven en de buurgemeenten Lubbeek, Rotselaar, Holsbeek, Bierbeek, Haacht en Oud-Heverlee een digitaal verdeelplatform. Via dat platform komen handelaars, klanten en logistieke spelers samen in een flow. Handelaars kunnen er hun bestellingen plaatsen. Het platform groepeert nadien het ophalen en verdelen van de pakjes op een slimme manier. Vervolgens worden de pakjes op een duurzame, slimme en efficiënte manier opgehaald en aan huis geleverd. Daarmee ontzorgen de gemeenten hun handelaars én verminderen en verduurzamen ze verplaatsingen.
        Het project kan hiervoor rekenen op Vlaamse en Europese subsidies. Het is de bedoeling om het platform in het voorjaar van 2022 uit te rollen. Het raadslid wijst nog op de geringe bijdrage die de gemeente moet leveren (1500,00 euro) om toe te treden. Zij weet ook dat de gemeente Kortenberg eveneens interesse heeft om aan te sluiten.
        De bevoegde schepen van lokale economie, Jan Schelstraete, is geen voorstander om toe te treden. hj wijst erop dat de handelaars zich nu al moeten engageren om deel te nemen aan een digitaal platform dat pas in 2022 operationeel zal zijn. Hij maakt zich sterk dat er gefocust wordt op de eigen oplossingen die de handlaars uitwerken. De handelaars moeten de vrijheid hebben om zich al dan niet deel te nemen aan dergelijk platform.
        Raadslid Griet Lissens vraagt of de schepen reeds de handelaars hierover heeft gecontacteerd via de ondernemersraad. Misschien zijn de handelaars toch bereid om toe te treden. De schepen van lokale economie gaat in op het voorstel en zal dit punt an de agenda van de volgende ondernemersraad toevoegen.
        Schepen Maarten Forceville voegt hier nog aan toe dat met bpost reeds afspraken werden gemaakt om een viertal pakjesautomaten bij te plaatsten in Herent.
        Raadslid An Beghin is verbaasd dat de lokale handelaars hierover nog niet werden gecontacteerd. Zij stelt dat de gemeente nu al kan instappen maar dat de handelaars later nog kunnen deelnemen. Daarenboven weet zij dat grote postpakketten niet passen in een automaat van bpost.
        Schepen Jan Schelstraete wijst er verder op dat het hele dossier moet gekend zijn alvorens dat de handelaars kunnen intekenen. Hij blijft bij zijn mening dat het project niet aangewezen is voor de Herentse lokale handel.
        Raadslid Jan Creten haalt aan dat een intentieverklaring niet hetzelfde is als een engagement aangaan.
        Raadslid Loes Vandenbroucke wijst nog op het idee achter het hele concept namelijk een ruimer afzetgebied creëren, namelijk een stadszone met voorsteden, die morfologisch één geheel uitmaken.
        • vraag van raadslid Lydie Wuyts betreffende het veilig maken van de zeer scherpe bocht aan het rondpunt aan Valgaten naar de Tildonksesteenweg en het niet strooien van zout op pas aangelegde wegen
        De schepen van openbare werken, Maarten Forceville, antwoordt dat het hele project door Besix gerealiseerd wordt en dat op korte termijn de noodzakelijke werken om het kruispunt veiliger te maken worden aangevat. Zo worden de visgraatborden verlaagd en paaltjes geplaatst. Hiervoor werd er een reminder op 01/02/2021 naar de aannemer gestuurd.
        Op nieuw aangelegde wegen mag inderdaad niet gestrooid worden met zout. Raadslid Lydie Wuyts wijst op het feit dat de automobilisten wegschuiven op Valgaten bij sneeuw en ijzel.
        Schepen Maarten Forceville deelt nog mee dat de fietspaden sneeuwvrij worden gehouden door de eigen diensten door het gebruik van pekel. Dit is een zeer efficiënte methode gebleken. Ook wordt er verder geïnvesteerd in de aankoop van materiaal om de wegen sneeuwvrij te maken zoals de aanschaf van een opzetstuk met een borstel om aan de voorzijde van een tractor te bevestigen.
        De arbeiders levere uitzonderlijke prestaties bij dit extreem winterweer zodat onze wegen veilig en berijdbaar blijven. De schepen geeft nog mee dat wanneer er te weinig doorgaand verkeer is in een wijk of straat het strooien van zout geen oplossing biedt.
        Raadslid Thomas Donceel vraagt zich af of pekel gieten op een nieuw wegdek geen soelaas kan bieden. De schepen vraagt dit na. Tevens uit dit raadslid zijn dankbaarheid voor het vele werk dat de arbeiders deze dagen verrichten.
        • vraag van raadslid Griet Lissens over het raadplegen van https://www.degrotegrondvraag.be/ Met De Grote Grondvraag steunt de OVAM alle grondeigenaars in Vlaanderen bij het controleren en waar nodig saneren van hun grond. De grondeigenaars kunnen hun grond hier opzoeken en vlug checken of hun grond mogelijk vervuild is. Indien een eigenaar op problemen stoot dan zoekt OVAM dit samen met de eigenaar uit en helpt de eigenaar om hun grond opnieuw gezond te maken. 244 gemeenten doen al mee, maar Herent doet vooralsnog niet mee. het raadslid wenst hiervan de reden te weten.
        De schepen van leefmilieu en duurzaamheid, Jan Schelstraete, belooft dat Herent zeker zal toetreden, maar dat het uitstel een gevolg is van het feit dat de werkdruk binnen de dienst hoog is en dat er momenteel nog gezocht wordt naar een nieuwe milieudeskundige. van zodra deze aanwervingsprocedure afgerond zal zijn kan de nieuwe kracht zich hierop toeleggen. Hij hoopt begin april 2021 aan te kunnen sluiten.
        • suggestie van raadslid Loes Vandenbroucke om bij toekomstige bevragingen van Herentse verenigingen een open vraag te stellen welke andere bijkomende maatregelen zij verwachten van de lokale overheid, die hen kunnen helpen om de coronacrisis door te komen - deze open vraagstelling verbindt de gemeente tot niets maar verrijkt de bevraging.
        De schepen van cultuur, Stijn Van Meerbeeck, geeft nog mee dat de antwoorden op de huidige bevraging moeten ingediend zijn vóór 15/02/2021.

Namens gemeenteraad,

Renaat Kamers
algemeen directeur

Kenneth Vyncke
wnd. voorzitter