Terug
Gepubliceerd op 17/06/2021

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 20/04/2021 - 19:30 Haagbeuk
Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
Renaat Kamers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter

De voorzitter opent de zitting op 20/04/2021 om 19:30.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Notulen en zittingsverslag van de vergadering van de raad van maatschappelijk welzijn van 9 maart 2021 - goedkeuring

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Aanleiding
        • de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 9 maart 2021
        Feiten, context en argumentatie

        De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur.

        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 32, 74, 277 en 278
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het (audio-)zittingsverslag van de zitting van 9 maart 2021 goed.

    • Beleid & Organisatie

      • Huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn - aanvulling

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Aanleiding

        Een aanvulling van het huishoudelijk reglement is aangewezen

        Feiten, context en argumentatie
        • Op 22 januari 2019 heeft de raad voor maatschappelijk welzijn een huishoudelijk reglement vastgesteld waarin aanvullende maatregelen werden opgenomen voor de werking van de raad.
        • Op 30 juni 2020 heeft de raad voor maatschappelijk welzijn in dat huishoudelijk reglement een aantal aanvullende bepalingen opgenomen voor de werking van de raad.
        • Er zijn vragen gerezen over de mogelijkheid van een raadslid om zijn stemgedrag te wijzigen tijdens de raadszitting
        • Deze vragen werden voorgelegd aan het agentschap Binnenlands Bestuur, dat hierover volgend advies formuleerde: (a) wanneer het punt volledig is afgesloten door de voorzitter is de stemming definitief en kan daarover niet opnieuw worden gestemd. Als het raadslid na afsluiting van het punt aangeeft zich vergist te hebben, dan kan dit genotuleerd worden. Dit wil evenwel niet zeggen dat achteraf bij de goedkeuring van de notulen het stemgedrag kan worden aangepast. De notulen moeten een weergave vormen van de werkelijkheid en dus ook van de werkelijk uitgebrachte stem; (b) als het punt nog niet volledig is afgesloten, dan kan het raadslid dat aangeeft zich vergist te hebben zijn of haar stem aanpassen. Het is dan belangrijk dat degene die vaststelt zich vergist te hebben bij de stemming zelf de aanpassing van zijn /haar stem vraagt. De reden daarvoor is dat wanneer de persoon die zich vergist niet zelf vraagt om zijn/haar stem aan te passen, maar iemand anders dat in naam van dat raadslid vraagt, de vrijheid van stemmen beïnvloed wordt.
        • Omwille van de duidelijkheid is het aangewezen dit standpunt uitdrukkelijk in het huishoudelijk reglement op te nemen.
        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikelen 38 en 74
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. In het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn zoals vastgesteld op 30 juni 2020 wordt na artikel 28 §2. volgende bepaling ingevoegd:

        “Art. 28 §3. Wanneer een agendapunt nog niet volledig is afgesloten door de voorzitter, en een raadslid aangeeft zich te hebben vergist en zijn stem wil laten aanpassen, dan kan de voorzitter ofwel die stemwijziging aanvaarden ofwel de stemming laten overdoen, waartoe hij beslist na de raadsleden te hebben gehoord.

        Wanneer een agendapunt volledig is afgesloten door de voorzitter, is de stemming definitief en kan de stemming niet worden aangepast of overgedaan. Als een raadslid aangeeft zich te hebben vergist en zijn stem wil laten aanpassen, dan kan dit enkel worden genotuleerd in het notulenverslag.”

    • Communicatie & participatie

      • Reglement inzake klachtenbehandeling - Vaststelling

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Aanleiding

        Naar aanleiding van het uitschrijven van een uniforme procedure voor de klachtenbehandeling bij gemeente en OCMW is er nood aan een uniform klachtenreglement

        Feiten, context en argumentatie
        • Op 13 mei 2008 keurde de gemeenteraad een besluit goed inzake een kwaliteitsvolle dienstverlening en klachtenbehandeling bij de gemeente Herent.
        • Op 6 maart 2012 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn een besluit goed waarbij de doelstellingen werden onderschreven zoals die werden geformuleerd door de VVSG, in het charter voor een toegankelijke lokale dienst- en hulpverlening.
        • Op 13 maart 2012 keurde de gemeenteraad een besluit goed waarbij de doelstellingen werden onderschreven zoals die werden geformuleerd door de VVSG, in het charter voor een toegankelijke lokale dienst- en hulpverlening.
        • Op 21 maart 2016 keurde het vast bureau het kwaliteitshandboek van de dienst gezinszorg en aanvullende thuiszorg goed, met daarin een specifieke procedure voor klachtenbehandeling.
        • Op 6 juni 2017 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het aangepaste kwaliteitshandboek van het lokaal dienstencentrum d' Ontmoeting goed,
        • Op 7 november 2017 keurde de raad voor maatschappelijk welzijn het aangepaste kwaliteitshandboek van de dienst voor onthaalouders (DVO) goed, met daarin een specifieke procedure inzake klachtenbehandeling.
        • Op 25 februari 2019 keurde het vast bureau een aantal aanpassingen aan het kwaliteitshandboek van de dienst voor onthaalouders (DVO) goed, waaronder het hoofdstuk betreffende de klachtenbehandeling.
        • Het besluit van de gemeenteraad over klachtenbehandeling dateert van 2008 en is aan herziening toe terwijl bij het OCMW naast de specifieke procedures uit de kwaliteitshandboeken, geen algemene procedure bestaat.
        • Op 27 oktober 2020 werden het aangepaste proces en de aangepaste procedure inzake klachtenbehandeling voor het eerst besproken op het managementteam en werd de opdracht gegeven om op basis hiervan een reglement uit te werken.
        • Op 3 december 2020 werd door de informatieveiligheidscel (IVC) de bezorgdheid besproken betreffende de klachtenbehandeling inzake sociale dienstverlening. Meer bepaald rees de vraag of de behandeling van klachten inzake sociale dienstverlening door de sectorverantwoordelijke, lid van het gemeentepersoneel, een probleem stelde inzake het (gedeelde) beroepsgeheim van de maatschappelijke werkers.
        • Op 10 december 2020 formuleerde de dienst beleid & organisatie een analyse waaruit bleek dat de bestaande beheersovereenkomst tussen gemeente en OCMW, de bepalingen uit het arbeidsreglement van gemeente en OCMW en de bepalingen van het voorgestelde reglement een voldoende garantie bieden inzake bescherming van de privacy van de cliënten en het beroepsgeheim van de maatschappelijke werkers.
        • Er is een voorstel van reglement inzake klachtenbehandeling uitgewerkt met een zoveel als mogelijk uniforme regeling voor gemeente en OCMW.
        • De afwijkingen in het reglement voor het OCMW hebben betrekking op de speciale aandacht voor informatieveiligheid en privacy inzake klachten over sociale dienstverlening enerzijds en de bestaande speciale procedures voor klachten in de kwaliteitshandboeken anderzijds.
        Juridische grond
        • art. 302 van het decreet over het lokaal bestuur (DLB): 'Zowel de gemeenteraad als de raad voor maatschappelijk welzijn organiseert bij reglement een systeem van klachtenbehandeling'
        • art. 303§1 DLB: 'Het systeem van klachtenbehandeling wordt zowel voor de gemeente als voor het openbaar centrum van maatschappelijk welzijn georganiseerd op het ambtelijke niveau en is maximaal onafhankelijk van de diensten waarop de klachten betrekking hebben. De algemeen directeur neemt dat op in het organisatiebeheersingssysteem, vermeld in artikel 218'
        • art. 303 § 3 DLB:'De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de gemeenteraad over de klachten ingediend tegen de gemeente. De algemeen directeur rapporteert jaarlijks aan de raad voor maatschappelijk welzijn over de klachten ingediend tegen het openbaar centrum voor maatschappelijk welzijn'
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art. 1. Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 6 maart 2012 waarbij de doelstellingen werden onderschreven zoals die werden geformuleerd door de VVSG, in het charter voor een toegankelijke lokale dienst- en hulpverlening, wordt bevestigd.

        Art. 2. Het reglement van het OCMW Herent inzake klachtenbehandeling wordt vastgesteld als volgt:

        Reglement van het lokaal bestuur van Herent inzake klachtenbehandeling

        Titel 1 Algemene Bepalingen

        Artikel 1. Voorwerp

        Om de betrokkenheid van de burger te verhogen stelt het lokaal bestuur van Herent een reglement vast inzake de behandeling van klachten op ambtelijk niveau, conform de verplichtingen uit het decreet over het lokaal bestuur (titel 6, Hoofdstuk 1 Klachtenbehandeling, Artikel 302 en 303).

        Artikel 2. Doelstellingen

        Het lokaal bestuur heeft zich in 2012 geëngageerd tot de doelstellingen vastgelegd in het Charter voor een toegankelijke lokale dienst- en hulpverlening. Dit engagement wordt bevestigd.

        Voor iedereen die meent niet correct behandeld te zijn bij zijn vraag tot dienst- en hulpverlening erkent het lokaal bestuur het recht om op een kwaliteitsvolle manier een antwoord te krijgen op zijn omschreven ongenoegen. Het bestuur wil klachten behandelen op een klantgerichte en doeltreffende manier en een kwaliteitsvolle oplossing nastreven. Op die manier wil het tevens de basis leggen voor een continue kwaliteitsverbetering.

        Artikel 3. Toepassingsgebied van het reglement

        §1. Dit reglement is van toepassing op de behandeling van klachten. Een klacht is een manifeste uiting van ontevredenheid waarbij een gebruiker van de dienst- of hulpverlening klaagt over een al dan niet verrichtte handeling of prestatie door de diensten van het lokaal bestuur.

        Een klacht kan slaan op het foutief verrichten van een handeling of prestatie, op het afwijken van de vastgelegde of gebruikelijke werkwijze, maar ook op het laattijdig of niet uitvoeren van een handeling of prestatie.

        §2. Dit reglement is niet van toepassing op de behandeling van meldingen. Een melding is een suggestie, bemerking, signaal van de burger met informatie over een probleem. Indien er niet correct wordt gereageerd op een melding, kan dit wel leiden tot een klacht.

        §3. Dit reglement is niet van toepassing op de behandeling van klachten die betrekking hebben op beslissingen van het lokaal bestuur waartegen een jurisdictioneel of administratief beroep mogelijk is of die onderworpen zijn aan het toezicht van de hogere overheid.

        §4. Dit reglement is niet van toepassing op de behandeling van klachten van het personeel over personeelszaken en klachten van het personeel waarvoor specifieke procedures in de wetgeving worden voorzien.

        §5. Dit reglement is ook niet van toepassing op de behandeling van klachten over personeelsleden die mogelijk strafrechtelijk of tuchtrechtelijk sanctioneerbaar zijn.

        §6. Klachten over mandatarissen worden niet behandeld volgens dit reglement, maar conform de deontologische code.

        Artikel 4. Rollen en Verantwoordelijkheden

        §1. De klachtencoördinator is het diensthoofd van het onthaal. Bij afwezigheid of indien het diensthoofd of een medewerker van het onthaal of de dienst zelf voorwerp is van de klacht, is de klachtencoördinator een medewerker van de dienst Organisatiebeheersing en Beleidsondersteuning.

        §2. De klachtenbehandelaar is een sectorverantwoordelijke, bij voorkeur de sectorverantwoordelijke van de sector waarop de klacht betrekking heeft.

        De klachtenbehandelaar is de algemeen directeur indien een sectorverantwoordelijke betrokken partij is.

        Indien het een klacht betreft tegen een handeling of prestatie van de algemeen directeur of van de financieel directeur treedt het college van burgemeester en schepenen op als klachtenbehandelaar.

        De algemeen directeur heeft de eindverantwoordelijkheid voor de klachtenbehandeling. Deze verantwoordelijkheid kan gedelegeerd worden.

        §3. De klachtencoördinator en de klachtenbehandelaar zijn verplicht het beroepsgeheim te respecteren.

        §4. Wanneer de klacht betrekking heeft op sociale dienstverlening, wordt de klager op de hoogte gebracht van het feit dat mogelijk vertrouwelijke gegevens uit het dossier gedeeld worden met de klachtenbehandelaar. Als de klager dit niet wenst moet hij dit uitdrukkelijk bij het indienen van de klacht vermelden. De klacht wordt dan niet verder onderzocht.

        Titel 2. Indienen van een klacht

        Artikel 5.

        § 1. Elke gebruiker van de dienst- en hulpverlening van het lokaal bestuur kan een klacht indienen, zowel inwoners als bezoekers, bedrijven en verenigingen. Wel moet degene die een klacht indient daarbij een belang kunnen aantonen.

        § 2. Klachten kunnen enkel worden ingediend indien de naam en het adres van degene die de klacht indient, bekend is.

        Artikel 6.

        §1. Een klacht wordt steeds schriftelijk ingediend bij het lokaal bestuur. De klacht wordt bezorgd bij voorkeur via het klachtenformulier, ofwel online ofwel manueel.

        §2. De klacht kan ook bezorgd worden per brief aan het lokaal bestuur Herent, gericht aan de klachtencoördinator, Spoorwegstraat 6, 3020 Herent.

        §3. Wie mondeling een klacht wil indienen, kan dit doen op afspraak bij de klachtencoördinator aan het onthaal van het administratief centrum De Kouter. De klachtencoördinator vult samen met de klachtindiener het klachtenformulier in zodat de klacht alsnog schriftelijk kan worden ingediend.

        Artikel 7.

        Wanneer een klacht mondeling of schriftelijk ingediend wordt bij een medewerker of mandataris, noteert deze de klacht en de gegevens van de klachtindiener. De klacht wordt dan doorgestuurd naar de klachtencoördinator.

        Indien in dit geval onmiddellijk een oplossing mogelijk is, dan wordt deze aangeboden. Ook dan bezorgt de medewerker of mandataris de gegevens van de klachtindiener, de klacht en de oplossing aan de klachtencoördinator voor registratie.

        Titel 3 Behandeling van een klacht

        Artikel 8. Registratie

        Alle klachten worden gecentraliseerd bij de klachtencoördinator. Die registreert de klacht in het klachtenregister. In het verdere verloop van de klachtenbehandeling wordt het register verder aangevuld.

        Artikel 9. Ontvankelijkheidsonderzoek

        §1. De klachtencoördinator voert het ontvankelijkheidsonderzoek.

        §2. Klachten die buiten het toepassingsgebied van dit reglement vallen (artikel 3), zijn niet ontvankelijk.

        §3. Andere redenen van niet-ontvankelijkheid zijn:

        • de klacht is anoniem
        • de gebeurtenissen hebben zich al meer dan een jaar geleden afgespeeld
        • de indiener diende al eerder een klacht in over hetzelfde onderwerp. Deze werd volledig afgehandeld en de indiener kan geen nieuwe elementen aantonen
        • de klacht is het voorwerp van een gerechtelijke of een verzekeringsprocedure
        • het lokaal bestuur is geen betrokken partij
        • de klacht betreft een uiting van algemene ontevredenheid over het beleid
        • de klacht gaat niet over een specifiek dossier van het lokaal bestuur waarbij de klager een individueel en actueel belang heeft
        • de klacht bevat geen duidelijke omschrijving van de concrete feiten waartegen ze gericht is
        • de klacht is ‘kennelijk’ ongegrond: het is meteen duidelijk dat er geen fout kan gemaakt zijn door de betrokken dienst 
        • er is een andere klachtenprocedure voorzien binnen het lokaal bestuur voor de dienstverlening waarover een klacht wordt ingediend. In dat geval wordt de klacht door de klachtencoördinator doorgegeven aan de betrokken instantie die deze behandelt volgens de desbetreffende procedure
        • bij een klacht over sociale dienstverlening, wanneer de klager niet wenst dat mogelijk vertrouwelijke gegevens gedeeld worden met de klachtenbehandelaar

        §4. De klacht is ontvankelijk

        De klachtencoördinator informeert de klachtindiener hierover. Binnen een termijn van 10 kalenderdagen na ontvangst van de klacht stuurt de klachtencoördinator schriftelijk een antwoord dat de klacht werd ontvangen, de klacht ontvankelijk is, verder wordt behandeld, tegen welke datum (40 kalenderdagen na ontvangst van de klacht) de indiener een antwoord op zijn klacht mag verwachten en deelt de contactgegevens van de klachtencoördinator mee.

        De klachtencoördinator geeft de klacht door aan de klachtenbehandelaar voor de verdere behandeling van de klacht.

        §5. De klacht is niet ontvankelijk

        De klachtencoördinator antwoordt de klachtindiener en deelt de reden van niet-ontvankelijkheid mee. Binnen een termijn van 10 kalenderdagen na ontvangst van de klacht stuurt de klachtencoördinator schriftelijk een antwoord dat de klacht werd ontvangen, de klacht niet ontvankelijk is en de redenen van niet-ontvankelijkheid en deelt de contactgegevens van de klachtencoördinator mee.

        In geval van niet-ontvankelijkheid omwille een andere klachtenprocedure binnen het lokaal bestuur vermeldt de klachtencoördinator ook de contactgegevens van de coördinator/behandelaar die deze behandelt volgens de desbetreffende procedure.

        §6. De correspondentie met de klachtindiener verloopt bij voorkeur via e-mail en anders per brief.

        Artikel 10. Inhoudelijk onderzoek van de klacht en beoordeling

        §1. De klachtenbehandelaar is verantwoordelijk voor het voeren van het inhoudelijk onderzoek:

        • De klachtenbehandelaar vraagt bij de betrokken dienst of medewerker uitleg over de feiten waarop de klacht betrekking heeft
        • De klachtenbehandelaar vat de uitleg van de betrokken dienst of medewerker samen en vraagt, via de klachtencoördinator, de klachtindiener om reactie.
        • Het onderzoek voldoet aan volgende principes:
          • het principe van hoor en wederhoor
          • een ernstig feitenonderzoek
          • een redelijke behandeltermijn
          • de klachtenbehandelaar wendt de middelen aan die hij nodig acht om het onderzoek te kunnen voeren
          • een samenvatting van de gesprekken wordt opgenomen in een rapport
          • De klachtenbehandelaar neemt een strikte neutraliteit in acht

        De klachtenbehandelaar voert het inhoudelijk onderzoek en beoordeelt de klacht binnen de 30 kalenderdagen.

        Indien er bijkomende informatie nodig is, vraagt de klachtenbehandelaar, via de klachtencoördinator, verduidelijking aan de indiener. De termijn wordt in dit geval met 15 kalenderdagen opgeschort. Indien de klachtindiener verzaakt om de gevraagde bijkomende informatie binnen de 15 kalenderdagen te bezorgen, wordt de klacht niet behandeld. De klachtencoördinator brengt de indiener hiervan op de hoogte.

        Indien er bijkomend onderzoek nodig is, kan er in uitzonderlijke gevallen een verlenging van de behandelingstermijn van 30 kalenderdagen nodig zijn. De klachtencoördinator brengt de klachtindiener hiervan op de hoogte en motiveert de verlenging.

        §2. De klachtenbehandelaar is verantwoordelijk voor het beoordelen van de klacht:

        • De klachtenbehandelaar beoordeelt de situatie
        • De klachtenbehandelaar vult het rapport verder aan met de feitelijke en juridische elementen waarop zijn beoordeling gesteund is

        §3. De klachtenbehandelaar kan de klacht beoordelen als:

        • gegrond: dit zijn klachten waarbij, na onderzoek, is gebleken dat de regelgeving niet werd gevolgd of in een of ander opzicht bepaalde beginselen van behoorlijk bestuur werden geschonden
        • gegrond en gecorrigeerd: de klachtindiener heeft gelijk, maar tijdens de procedure is de fout van het lokaal bestuur gecorrigeerd
        • gegrond en niet gecorrigeerd: waar mogelijk wordt een oplossing meegedeeld
        • deels gegrond/deels niet: zowel lokaal bestuur als klachtindiener waren deels in fout.  Waar mogelijk wordt een oplossing meegedeeld.
        • ongegrond: er werd correct en zorgvuldig gehandeld, al wordt dat door de verzoeker betwist.

        §4. Bij de gegronde klachten wordt samen met het diensthoofd en eventueel het afdelingshoofd gezocht naar mogelijke oplossingen en/of te nemen maatregelen.

        Eventuele compenserende maatregelen met een financiële weerslag worden voorgelegd aan het vast bureau.

        §5. De klachtenbehandelaar formuleert een conclusie op basis van de bevindingen uit het onderzoek en zijn beoordeling. Hij stelt daarbij ook een brief op gericht aan de klachtindiener waarin de beoordeling van de klacht gemotiveerd wordt. Het onderzoek, de conclusie en de motivatiebrief wordt tijdig overgemaakt aan de klachtencoördinator.

        Titel 4. Afronding van de klachtenbehandeling

        Artikel 11. Na controle op de volledigheid van het dossier stuurt de klachtencoördinator het antwoord  waarin de beoordeling van de klacht gemotiveerd wordt naar de indiener van de klacht.

        Artikel 12. Het rapport en de datum van verzending van het antwoord met motivatie worden in het klachtenregistratiesysteem genoteerd.

        Titel 5. Opvolgen van de klachten

        Artikel 13. Indien naar aanleiding van een klacht verbeteracties werden geformuleerd, is het de verantwoordelijkheid van het diensthoofd om dit verder op te volgen. Na twee maanden gaat de klachtencoördinator na of alle voorstellen en maatregelen werden uitgevoerd.

        Artikel 14. Als alle maatregelen werden uitgevoerd, wordt de klacht definitief afgesloten in het klachtenregister. Als er bijsturing nodig is, neemt de klachtencoördinator contact op met het betrokken diensthoofd.

        Titel 6. Rapporteren

        Artikel 15. De klachtencoördinator maakt jaarlijks een overzichtsrapport op van de klachten voor het managementteam, het college en het vast bureau. 

        Artikel  16. De klachtencoördinator rapporteert namens de algemeen directeur jaarlijks aan de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn over de analyse van de behandelde klachten en de verbeterpunten. 

        Dit rapport bevat:

        • de omschrijving van de klachten
        • de doorlooptijd
        • de wijze waarop de klacht ingediend werd
        • het aantal ontvankelijke vs. onontvankelijke klachten
        • de beoordeling en het type van ontvankelijke klachten
        • het type van niet-ontvankelijkheid
        • de verbeteringen
        • info over het halen van deadlines

        Titel 7.  Slotbepalingen

        Artikel 17. Dit reglement zal worden bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen van artikel 287 van het decreet over het lokaal bestuur. Het wordt ter beschikking gesteld via de website van het lokaal bestuur (www.herent.be).

        Artikel 18. Dit reglement treedt in werking op de vijfde dag na de bekendmaking ervan.

    • Financiën

      • Procedure kredietverschuivingen - goedkeuing

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Aanleiding

        Het decreet lokaal bestuur bepaalt dat elk bestuur de opvolging, het beheer en de bewaking van de kredieten zelf moet organiseren volgens de interne organisatie en op maat van het eigen bestuur. Het organisatiebeheersingssysteem moet regels bevatten die het bestuur toelaten om de opvolging en het beheer van ramingen en kredieten, en de onderdelen daarvan, concreet vorm te geven.

         
        Feiten, context en argumentatie
        • De nieuwe procedure van kredietverschuivingen geeft het college van burgemeester en schepenen de mogelijkheid om tijdens het jaar kredieten te verschuiven en hierdoor sneller in te spelen op de noden die zich in de loop van het jaar stellen.
        • De kredieten kunnen beter worden opgevolgd door de financiële dienst omdat ze in het boekhoudpakket ook daadwerkelijk kunnen worden verschoven
        • De boekhouding zal als gevolg van deze werkwijze een meer accuraat beeld geven van de beschikbare kredieten per beleidsitem.
        • De budgetverantwoordelijken krijgen meer ruimte om hun kredieten zelf te beheren en efficiënt in te zetten.
        • De kredietverschuiving is een nieuwe manier van werken en zal te gepasten tijde worden geëvalueerd en indien nodig worden bijgestuurd.
        • De procedure van kredietverschuivingen is onderdeel van het organisatiebeheerssysteem en moet ter goedkeuring worden voorgelegd aan de respectieve raden.
        • De nota werd besproken in het managementteam (MT) van 18 maart 2021 en in de verschillende sectoren. De voornoemde organen gaven hierop een gunstig advies.
         
        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        • uitvoeringsbesluit over BBC (beleids- en beheerscyclus) van 30 maart 2018
        Plaats in beleidsplan en budget

         

         
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De raad keurt de procedure van kredietverschuivingen, beschreven in de bijgevoegde nota met referte 20210324_nota_kredietverschuivingen.docx, goed. De voornoemde nota maakt integraal deel uit van dit besluit.

         
    • Geen bevoegdheid gekozen

      • Mondelinge vragen van raadsleden

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Aanleiding
        • mondelinge vragen van raadsleden tijdens de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn
        Feiten, context en argumentatie
        • Artikel 11 van het huishoudelijke reglement bepaalt dat de raadsleden het recht hebben om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen aan de voorzitter van het vast bureau en aan het vast bureau. Daarvoor is geen toegelicht voorstel nodig.
        • Na afhandeling van de agenda en vóór het sluiten van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over  aangelegenheden van het OCMW, die niet op de agenda van de raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
        Juridische grond
        • artikel 38 5° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        • artikel 11 van het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad van Herent, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2020
        Besluit

        I. Raadslid Griet Lissens maakt zich zorgen over het gedeeltelijk sluiten van het LDC (Lokaal Dienstencentrum). Dit is voor de vele vrijwilligers een zeer moeilijk gegeven. Ook haalt zij de verwarring aan waarbij bepaalde diensten wel open zijn, zoals de buurthulp, en andere diensten, zoals de gezelschapsdienst, die gesloten zijn. Zij haalt aan dat het voor de verschillende doelgroepen belangrijk is om op regelmatige tijdstippen een douche te kunnen nemen en om hun kledij te wassen.

        Schepen van welzijn, Liesbeth Van Hemelrijck, wijst op de bijzondere coronatijden waarin wij momenteel leven. Ook haalt zij nog aan dat de centrumleidster afwezig is wegens ziekte en dat de deskundige LDC een andere professionele uitdaging heeft aangegaan. De schepen weet dat de permanentie van het LDC wordt waargenomen door de medewerkers van de sociale dienst (project rond de Stertelefoon) en het onthaal in De Kouter. Er kan dus steeds een telefonische afspraak worden gemaakt (zie bericht aan het LDC).

        De keuken blijft in deze bijzondere tijden operationeel omdat de huis-aan-huis-maaltijdbedelingen gewoon doorgaan. Ook de medewerker, die instaat voor de noodhuisvesting, is ook aanwezig in het gebouw. Aan deze medewerkers kunnen dan ook vragen (bijv. over het nemen van de douches en het wassen van de kledij) gesteld worden. Het organiseren van gezelschapsspelen zijn door de huidige coronamaatregelen trouwens verboden.

        II. Raadslid Loes Vandenbroucke vraagt zich af of de privacy kan gegarandeerd worden bij het inputten van persoonlijke notities in de e-notulen (ECHO). De burgemeester antwoordt dat indien auteur/co-auteur wordt aangeduid de persoon (niet de vraagsteller!), die het punt heeft aangemaakt, wordt verwittigd. Indien het raadslid persoonlijke boodschappen wenst te posten dan moet het raadslid "personen" kiezen en dan "mezelf".

        III. Raadslid Lydie Wuyts wenst de stand van zaken te weten over het al dan niet overdragen van DVO Herent. Het raadslid weet dat er nagedacht wordt over een eventuele overdracht naar Ferm, DVO Leuven of DVA Keerbergen. Op basis van gegevens, versterkt door een onthaalouder, zouden verschillende vergoedingen bij deze overdracht wegvallen, zouden de respijtvergoedingen verminderen en zouden de voorwaarden van de (hospitalisatie)verzekeringen wijzigen. Het raadslid pleit om een competente verantwoordelijke DVO aan te werven en eist dat deze dienstverlening behouden blijft. De bevoegde schepen van kinderopvang, Stijn Van Meerbeeck, antwoordt dat over dit dossier nog geen definitieve beslissing is genomen door het vast bureau. Op dit moment zijn er al IKT-plaatsen verloren gegaan en dit wil het bestuur in de toekomst tot elke prijs vermijden. Daarom werd samen met alle onthaalouders een participatietraject opgestart. Momenteel worden er infosessies met mogelijke partners georganiseerd (Ferm, DVO Leuven en DVO Keerbergen). De schepen geeft toe dat de voorwaarden anders (soms beter, soms slechter) kunnen zijn bij de andere DVO-spelers. Het is wel de bedoeling dat het lokaal bestuur de Herentse onthaalouders op de een of de andere manier blijft ondersteunen.

        Raadslid Wuyts weet al dat de onthaalouders de overdracht naar een andere DVO niet zien zitten en denken aan stoppen. De bevoegde schepen van kinderopvang herhaalt dat de ondersteuning van de onthaalouders zeker zal verbeterd worden in een groter geheel. De link met de gemeente Herent moet zeker behouden blijven. Het doel van de hele operatie moet zijn om te waarborgen dat de IKT-plaatsen behouden blijven voor de jonge ouders in Herent. Hij weet ook dat bepaalde onthaalouders de pensioengerechtigde leeftijd naderen en dus zullen stoppen. Het probleem waarmee DVO Herent te kampen heeft, is dat te weinig nieuwe onthaalouders kunnen aangetrokken worden (momenteel ligt de bezetting onder de vereiste 80%). DVO Leuven of Ferm zouden een grotere promotiecampagne kunnen opzetten om deze plaatsen voor Herent niet verloren te laten gaan. 

        Raadslid An Beghin stelt voor om te wachten op de resultaten van de bevragingen naar aanleiding van het opstellen van het lokaal sociaal beleidsplan Herent door Stijn Vanhecke. Zo kan een stem aan de burgers in het debat worden gegeven. Schepen Stijn Van Meerbeeck neemt dit idee mee.

        Raadslid Jan Creten vindt het pijnlijk te moeten vaststellen dat er in Herent IKT-plaatsen verloren gaan omwille van het feit dat de minimumnorm (80%) van de bezetting van de onthaalouders niet gehaald wordt. Hij is van oordeel dat de dienst te vlug wordt afgestoten en pleit om te investeren in crèches om zo de IKT-plaatsen te behouden. De schepen van kinderopvang stelt dat het niet gaat over het "afstoten" van de DVO (te negatief beladen woord) maar om de toekomst van de IKT-plaatsen veilig te stellen (nu 92 IKT-plaatsen) en dat daarom actie door het bestuur wordt genomen.

        Raadslid Loes Vandenbroucke vraagt of er bij een eventuele overdracht kan afgedwongen worden dat de 92 IKT-plaatsen behouden/gereserveerd worden voor Herent. De schepen bevestigt dat de IKT-plaatsen in Herent blijven bij overheveling.

        IV. Raadslid Griet Lissens heeft vernomen dat er problemen zijn bij de huidige werking van De Hemelboom. Het brandalarm zou veelvuldig afgaan en lang aanhouden en de eetruimte zou niet gebruikt kunnen worden. De schepen van welzijn, Liesbeth Van Hemelrijck, deelt mee dat zij steeds als eerste verwittigd wordt wanneer een brandalarm afgaat. In het verleden ging het brandalarm geregeld af. Maar dit probleem lijkt nu opgelost te zijn, want de schepen heeft recent geen weet meer van nieuwe incidenten. Zij zal dit wel nog navragen bij de dienst facilitair beheer en koppelt terug.

        De schepen van welzijn antwoordt nog dat het samenkomen en samenzijn van bewoners gebonden is aan de vigerende strikte coronaregels.

De voorzitter sluit de zitting op 29/04/2021 om 08:58.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

Renaat Kamers
algemeen directeur

Kenneth Vyncke
wnd. voorzitter