Terug
Gepubliceerd op 14/12/2022

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 13/09/2022 - 19:30 Haagbeuk
Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
Renaat Kamers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Philippe Scheys, leden vast bureau
Marc Debusschere, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 13/09/2022 om 19:30.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Notulen en audiozittingsverslag van de vergadering van de raad van maatschappelijk welzijn van 5 juli 2022 - goedkeuring en kennisneming

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philippe Scheys, leden vast bureau
        Marc Debusschere, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 5 juli 2022
        Feiten, context en argumentatie
        • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
        • Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur.
        • Een audio- of audiovisuele opname levert integraal het bewijs van hetgeen op de zitting werd gezegd en beslist. Een handtekening van de voorzitter van de raad en de algemeen directeur is niet vereist. De raad moet de audio- of audiovisuele opname evenmin goedkeuren.
        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 32, 74, 277 en 278
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 5 juli 2022 goed.
        Artikel 2. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het audiozittingsverslag.

    • Beleid & Organisatie

      • Thema-audit Opvolging van Verzelfstandigde en Verbonden Entiteiten (OVVE) Lokaal bestuur Herent - Definitief auditrapport

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philippe Scheys, leden vast bureau
        Marc Debusschere, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • aankondiging van Audit Vlaanderen via e-mail op 4 november 2021 dat Audit Vlaanderen in de loop van februari 2022 een thema-audit ‘opvolging van verzelfstandigde en verbonden entiteiten’ in het bestuur van Herent zou opstarten
        Feiten, context en argumentatie

        Deze opdracht is uitgevoerd in overeenstemming met de internationale standaarden van het Institute of Internal Auditors (IIA). Elke vijf jaar evalueert een externe instantie of Audit Vlaanderen deze standaarden naleeft.

        Audit Vlaanderen (AVL) verrichtte volgende werkzaamheden:

        • Op 17 februari 2022 en 21 februari 2022 vonden de openingsmeetings plaats waarbij de auditdoelstellingen en -reikwijdte van deze opdracht werden besproken met het management en de mandatarissen van het lokaal bestuur.
        • In de periode februari en april 2022 voerde het auditteam interviews en testwerk uit om het proces te onderzoeken (zie hoofdstuk 10).
        • Een terugkoppeling over de belangrijkste auditbevindingen en conclusies vond plaats op 21 april 2022.
        • De ontwerprapporten werden op 02 juni 2022 bezorgd aan de organisatie en zijn besproken op 20 juni 2022 (exitmeeting).
        • De managementreactie werd uitgebracht op 1 juli 2022 en toegevoegd aan dit rapport.

        Tijdens de exitmeeting zijn de sterke punten en aanbevelingen overlopen en de door Herent aangeleverde opmerkingen besproken. Deze opmerkingen gaven aanleiding tot een aantal aanpassingen aan het ontwerprapport (oa. wat betreft klachtenmanagement en de publicatie van informatie op onze website).

        Twee weken na de exitmeeting ontving AVL voor elk rapport een managementreactie en een ingevulde aanbevelingentabel. Deze reactie is voorbereid door de dienst Organisatiebeheersing en gunstig geadviseerd door het MT. Deze elementen maken deel uit van de definitieve rapporten die AVL op 13 juli 2022 heeft bezorgd aan de volgende bestemmelingen:

        • Renaat Kamers, algemeen directeur
        • Kenneth Vyncke, voorzitter raad voor maatschappelijk welzijn en gemeenteraad
        • Astrid Pollers, burgemeester

         

        AVL vraagt om de definitieve rapporten ook aan de raad voor te leggen. Ongeveer drie maanden na het doorsturen van de definitieve versie maakt Audit Vlaanderen de rapporten actief openbaar op hun website.

        In functie van de thema-audit Opvolging verzelfstandigde en verbonden entiteiten bij Lokaal bestuur Herent beoordeelde AVL naast de evaluatie van de beheersing van de risico’s gelinkt aan het specifieke thema ook enkele elementen van de ruimere organisatiebeheersing. De rapportering van de bevindingen over die elementen vindt u terug in het desbetreffende rapport als bijlage. Voor de thema-specifieke vaststellingen van de thema-audit verwijzen we u naar het aparte rapport als bijlage daaromtrent.

        Tijdens de zitting hebben Gunther Schryver en Jean-Louis De Beurme van Audit Vlaanderen een toelichting aan de raadsleden gegeven bij dit auditrapport.

        Juridische grond
        • kaderdecreet bestuurlijk beleid van 18 juli 2003, art. 34, §1. betreffende de entiteit Interne Audit van de Vlaamse Gemeenschap die de interne controlesystemen evalueert van de departementen, de intern verzelfstandigde agentschappen en de publiekrechtelijk vormgegeven extern verzelfstandigde agentschappen.
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en meer bepaald:
          • art. 221 - periodieke audits door Audit Vlaanderen;
          • art. 222 - evaluatie van de organisatiebeheersing;
          • art. 223 - toegang tot informatie en documenten.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het bij dit punt gevoegde definitieve rapporten van 6 juli 2022 over de thema-audit Opvolging van Verzelfstandigde en Verbonden Entiteiten (OVVE) Lokaal Bestuur Herent met referte "Rapport TA-OVVE_Herent_finaal (1).pdf" en over de beoordeling aanpak organisatiebeheersing Lokaal Bestuur Herent met referte "Rapport_organisatiebeheersing_Herent_finaal (1).pdf.

        Artikel 2. De raad gaat akkoord met de aansluitende publicatie van de betrokken rapporten op de website van het lokaal bestuur.

    • Financiën

      • Opvolgingsrapportering meerjarenplan 2020-2025: 1ste semester - 2022

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philippe Scheys, leden vast bureau
        Marc Debusschere, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding

        Artikel 263 van het decreet lokaal bestuur legt de verplichting op om zesmaandelijks een opvolgingsrapportering aan de OCMW raad voor te leggen. Deze verplichting heeft enkel betrekking op de prioritaire acties en actieplannen. Voor de rapportering aan de raad moeten daar ook verplicht minstens de rapporten J1 en T2 aan worden toegevoegd.

        Juridische grond
        • artikel 263 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017
        • artikel 29 van het besluit van de Vlaamse Regering over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van de opvolgingsrapportering van het eerste semester 2022.

      • OFP Prolocus - toetredingsakte

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philippe Scheys, leden vast bureau
        Marc Debusschere, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding

        Op de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2022 werd de toetreding tot OFP (Organisme tot de Financiering van Pensioenen)Prolocus goedgekeurd. De toetredingsakte moet nog worden ondertekend.

        Feiten, context en argumentatie

        Met de toetredingsakte verklaart het lokaal bestuur Herent dat hij:

        • kennis heeft genomen van de beheersovereenkomst en het financieringsplan (algemeen luik en specifiek luik VVSG) zoals van toepassing op het ogenblik van zijn toetreding tot het OFP PROLOCUS.
        • door ondertekening van deze toetredingsakte de inhoud van deze documenten aanvaardt.
        • onder voorbehoud van aanvaarding van zijn lidmaatschap door het OFP PROLOCUS, zich ertoe verbindt alle verplichtingen, die voortvloeien uit deze documenten ten aanzien van het OFP PROLOCUS nauwgezet na te leven.
        • aanvaardt dat elke latere wijziging aan de beheersovereenkomst en/of aan het financieringsplan (algemeen luik en/of specifiek luik VVSG) in eerste instantie zal goedgekeurd worden door de raad van bestuur en bekrachtigd worden door de algemene vergadering van het OFP PROLOCUS (waarvan het lokaal bestuur Herent een lid is) en dat het gewijzigde document vervolgens voorgelegd zal worden aan het lokaal bestuur Herent. Het lokaal bestuur Herent zal het gewijzigde document, voor zover wettelijk vereist, ter informatie/consultatie voorleggen aan het bijzonder comité en laten goedkeuren door zijn bevoegd orgaan. Na goedkeuring, zal de het lokaal bestuur Herent hetzij een bijlage ondertekenen bij deze toetredingsakte, hetzij een nieuwe toetredingsakte ondertekenen.
        Juridische grond
        • besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2022 tot goedkeuring van de toetreding tot OFP Prolocus, de beheersovereenkomst en het financieringsplan
        Stemgedrag

        Raadslid Simon Pardon verwijst naar zijn eerdere tussenkomsten bij dit agendapunt tijdens de zitting van 21 juni 2022. Hij is van oordeel dat er onvoldoende garanties ingebouwd zijn opdat de gelden op een sociale en duurzame manier zullen belegd worden.

        Raadslid Luk Draye kan zich vinden in de opmerkingen van het voornoemde raadslid maar verwijst naar het eerder ingenomen standpunt van zijn fractie bij de goedkeuring van dit punt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Annelies Smets
        Onthouders: Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, An Beghin
        Resultaat: Met 18 stemmen voor, 4 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de toetredingsakte bij de beheersovereenkomst en het financieringsplan van OFP Prolocus, met referte "Toetredingsakte bij de beheerovereenkomst en het financieringsplan_ocmw.docx", goed.

    • Welzijn

      • Aanvraag nominatieve subsidie voor Panal vzw

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Philippe Scheys, leden vast bureau
        Marc Debusschere, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding

        Betoelaging voor 2021 door OCMW Herent aan Panal vzw van 2000 euro, voor de begeleiding van palliatieve patiënten uit Herent

        Feiten, context en argumentatie
        • Palliatieve zorg is actieve totaalzorg voor patiënten waarvoor geen genezing meer mogelijk is en het sterven kan worden verwacht binnen afzienbare tijd. De aandacht gaat naar pijn- en symptooncontrole en comfortzorg, de ziektebeleving van de patiënt en zijn naasten, de sociale relaties en de  levensbeschouwelijke  zingeving. Aan deze vier domeinen van het menselijk bestaan wordt evenwaardig aandacht besteed om de kwaliteit van leven voor de patiënt en zijn naasten in deze laatste periode te optimaliseren.                                         
        • Panal vzw staat in voor de ondersteuning en uitbouw van palliatieve zorg in het arrondissement Leuven.
        • In 2021 begeleidde Panal vzw 33 palliatieve patiënten uit Herent. Dit cijfer is het hoogst van de afgelopen 6 jaar.
        • Panal vzw maakte het OCMW van Herent hun jaarverslag van 2021 over dat gevonden kan worden in de bijlage van dit besluit. 
        • Panal vzw dient, via haar schrijven van 17 juni 2022, een aanvraag in voor de jaarlijkse toelage voor palliatieve zorg voor het werkingsjaar 2022.
        • Het toekennen van nominatieve subsidies gebeurt door de expliciete goedkeuring via een specifieke raadbeslissing.
        • Voor de gevraagde nominatieve subsidie door Panal vzw zijn kredieten voorzien binnen de meerjarenplanning. 
        Juridische grond
        • Art. 78, 17° van het decreet lokaal bestuur op grond waarvan de OCMW-raad bevoegd is voor het vaststellen van subsidiereglement en het toekennen van nominatieve subsidies
        • wet van 14 november 1983 met betrekking tot de controle op de toekenning en op de aanwending van sommige toelagen
        Adviezen
        Adviezen
        • Visum financieel beheerder

          Positief advies voor de uitbetaling van de nominatieve subsidie:
          Werkingssubsidie 2022 aan Panal vzw, Waversebaan 220, 3001 Heverlee, BE0457.790.015
          Bedrag: 2.000,00 Euro
          Budget voorzien op JBR 2022/GBB/VB/0959-00/649209

          Gunstig visum VSM/2022/137 van Pascal De Geyter van 09 augustus 2022

        Plaats in beleidsplan en budget

        2022/GBB/0959-00/649209/OCMW/VB/IP-GEEN

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het jaarverslag 2021 van de Panal vzw (Palliatief Netwerk Arrondissement Leuven).

        Artikel 2. De raad voor maatschappelijk welzijn geeft de opdracht aan het vast bureau om de nominatieve werkingssubsidie aan Panal vzw met ondernemingsnummer  BE 0457.790.015 een bedrag van 2.000 euro toe te kennen binnen het voorziene krediet.

        Artikel 3. De subsidieaanvraag wordt ondersteund met een jaarverslag of activiteitenverslag waaruit de aanwending van subsidie duidelijk blijkt.

        Artikel 4. Na controle kan een nominatieve subsidie uitbetaald worden onder voorwaarden dat het uitbetalen van een nominatieve subsidie een controlerecht inhoudt en dat de nominatieve subsidie deels of helemaal kan teruggevorderd worden wanneer de subsidies niet aangewend wordt overeenkomst het doel waarvoor de subsidie verleend wordt.

  • Mondelinge vragen

    • Varia - mondelinge vragen van raadsleden

      Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
      Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
      Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
      Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
      Renaat Kamers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Philippe Scheys, leden vast bureau
      Marc Debusschere, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
      Aanleiding
      • mondelinge vragen van raadsleden tijdens de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Feiten, context en argumentatie

      Artikel 11 van het huishoudelijk reglement bepaalt dat de raadsleden het recht hebben om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen aan de voorzitter en de leden van het vast bureau.

      Na afhandeling van de agenda en vóór het sluiten van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.

      Daar de mondelinge vragen deel uitmaken van het zittingsverslag, vormen deze voortaan een onderdeel van de audio-opnames.

      Juridische grond
      • artikelen 31 en  38 5° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (art.74 raad voor maatschappelijk welzijn)
      • artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van 12 oktober 2021
      Besluit
      • vraag van raadslid Loes Vandenbroucke aan de burgemeester en de schepen van welzijn, Liesbeth Van Hemelrijck, over de opvang van Oekraïense vluchtelingen door Herentenaren - stand van zaken

De voorzitter sluit de zitting op 14/09/2022 om 12:52.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

Renaat Kamers
algemeen directeur

Kenneth Vyncke
voorzitter