Terug
Gepubliceerd op 15/07/2021

Besluit  gemeenteraad

di 22/06/2021 - 20:00

Rapportering over de organisatiebeheersing 2021 - Kennisname

Aanwezig: Kristin Lercangé, raadslid
Kenneth Vyncke, voorzitter
Astrid Pollers, burgemeester
Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
Renaat Kamers, algemeen directeur
Aanleiding

De algemeen directeur staat in voor de werking en de organisatie van het organisatiebeheerssysteem. Hij rapporteert hierover aan het college van burgemeester en schepenen, het vast bureau, de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

Feiten, context en argument
  • Op 25 juni 2019 hebben de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem (OBS) van het lokaal bestuur Herent, vermeld in artikel 219 DLB, goedgekeurd.
  • Op basis van artikel 171, §1 DLB staat de algemeen directeur in voor het organisatiebeheersingssysteem.
  • Volgens artikel 219 DLB wordt het organisatiebeheersingssysteem vastgesteld door de algemeen directeur, na overleg met het managementteam; de algemeen directeur rapporteert aan het college van burgemeester en schepenen, de gemeenteraad, de raad voor maatschappelijk welzijn en het vast bureau over de organisatiebeheersing. Die rapportering gebeurt jaarlijks uiterlijk voor 30 juni van het daaropvolgende jaar.
  • Het algemene kader van het organisatiebeheersingssysteem (OBS) van het lokaal bestuur Herent (punt 10) bepaalt dat de rapportering met de bepaling van de prioriteiten voor het volgende jaar wordt voorgelegd in december, samen met (de aanpassingen aan) het meerjarenplan, en voor de eerste maal in december 2019.
  • Op 17 december 2019 hebben de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kennis genomen van de rapportering van de algemeen directeur over de aanpak inzake organisatiebeheersing vanaf 2020 van het lokaal bestuur Herent.
  • Op 30 juni 2020 heeft de gemeenteraad kennisgenomen van de rapportering organisatiebeheersing van 2020 van de algemeen directeur.
  • Op 25 november 2020 heeft het managementteam de aanpak inzake organisatiebeheersing voor 2021 besproken en gunstig geadviseerd.
  • Op 26 november 2020 heeft de algemeen directeur deze aanpak goedgekeurd.
  • Op 15 december 2020 hebben de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn kennis genomen van de rapportering van de algemeen directeur over de aanpak inzake organisatiebeheersing voor 2021 van het lokaal bestuur Herent.
  • Op 3 juni 2021 heeft de algemeen directeur de rapportering inzake organisatiebeheersing 2021 vastgesteld.
Juridische grond
  • het decreet van 5 juli 2013 houdende de organisatie van audittaken bij de Vlaamse administratie en de lokale besturen
  • het besluit van de Vlaamse Regering van 18 oktober 2013 tot oprichting van het intern verzelfstandigd agentschap « Audit Vlaanderen » en tot wijziging van diverse besluiten
  • artikelen 171, §1 en 217 tot en met 220 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (DLB)
Stemgedrag

De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2021 en de bijlagen.

Publieke stemming
Aanwezig: Kristin Lercangé, Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
Voorstanders: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets
Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
Besluit

Artikel 1. De gemeenteraad neemt kennis van de rapportering organisatiebeheersing 2021 (referte - 20210602-Rapportering_organisatiebeheersing_2021.pdf) en de bijlagen (referte - 2021_Bijlagen_rapportering_organisatiebeheersing_lokaal_bestuur.pdf).

Artikel 2. Deze rapportering wordt bezorgd aan Audit Vlaanderen.