De voorzitter opent de zitting op 08/11/2022 om 19:32.
De zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 11 oktober 2022.
De notulen en het zittingsverslag van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur.
Enig artikel: De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen en het zittingsverslag van de zitting van 11 oktober 2022 goed.
Wijziging in het decreet lokaal bestuur inzake de mogelijkheid om digitaal of hybride te vergaderen.
Verdere uitwerking van het reglement volgens het decreet over het lokaal bestuur inzake inspraak.
Digitaal vergaderen
Bij decreet van 16 juli 2021 tot wijziging van diverse decreten wat betreft de versterking van de lokale democratie is decretaal de mogelijkheid ingeschreven om hybride of digitaal te vergaderen.
De raad voor maatschappelijk welzijn kan enkel digitaal vergaderen onder de uitzonderlijke omstandigheden, vermeld in het huishoudelijk reglement. Het huishoudelijk reglement bepaalt de voorwaarden en de wijze waarop.
Geen budgettaire impact.
Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
De huidige artikels: “Artikel 1. Het besluit van de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 oktober 2021 waarbij het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn werd vastgesteld, wordt opgeheven.
Artikel 2. Het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn wordt vanaf heden vastgesteld als volgt: […]” te schrappen en te vervangen door:
Artikel 1.
In het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn zoals vastgesteld op de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 oktober 2021, wordt aan art. 1, § 1. een nieuwe paragraaf §1bis ingevoegd:
“§ 1bis.
De vergaderingen vinden fysiek plaats.
In de volgende uitzonderlijke omstandigheden kan de vergadering evenwel volledig digitaal plaatsvinden:
1° In geval van een algemeen gezondheids- en of veiligheidscrisis (bijv. pandemieën, terreurdreiging, …) beslissen de raadsvoorzitter en de burgemeester samen om de vergadering digitaal te laten doorgaan
2° door een onvoorziene gebeurtenis waardoor de raad niet kan bijeenkomen op de voorziene locatie in het administratief centrum De Kouter (bijv. extreme weersomstandigheden, overstroming, vergaderzaal die onverwacht fysiek niet toegankelijk is, elektriciteitspanne, ...) beslissen de raadsvoorzitter en de burgemeester samen om de vergadering digitaal te laten doorgaan
3° wanneer in uitvoering van artikel 20 van het decreet lokaal bestuur een dringend noodzakelijke/spoedeisende beslissing van de raad nodig is die niet kan wachten tot agendering op de eerstvolgende voorziene raad én twee derde van de raadsleden daar vooraf mee akkoord gaat, kan de voorzitter voorstellen om een digitale raadsvergadering te laten doorgaan.
De voorzitter stuurt een e-mail naar alle raadsleden met de vraag om akkoord te gaan om digitaal te vergaderen. Deze e-mail bevat naast de voorziene dag, tijdstip en agenda van de eventuele vergadering minstens een toegelicht voorstel van beslissing waarbij de dringende noodzakelijkheid gemotiveerd wordt.
Van zodra twee derde van de raadsleden positief geantwoord heeft om de vergadering te laten doorgaan, stelt de voorzitter de uitzonderlijke omstandigheid vast en volgt de officiële uitnodiging.
Voor de eigenlijke vergadering tellen, behoudens de specifieke bepalingen over digitaal vergaderen, de gewone regels uit het decreet over het lokaal bestuur en deze uit het huishoudelijk reglement
(art. 20 en 38 DLB)”
Artikel 2.
In het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn zoals vastgesteld op de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 oktober 2021 wordt aan art. 12 achteraan volgende zin toegevoegd:
“Indien de vergadering digitaal plaatsvindt, bevestigen de raadleden hun aanwezigheid in de chat.”
Artikel 3.
In het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn zoals vastgesteld op de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 oktober 2021, wordt aan art. 14 volgende paragraaf toegevoegd:
“§ 1bis
Bij een digitale raadsvergadering heeft ieder raadslid afzonderlijk digitaal toegang tot de beraadslaging en de stemming. Raadsleden die deelnemen aan een digitale raadsvergadering vermelden hun naam bij hun beeld en melden hun aanwezigheid door bij het begin van de vergadering hun naam in de chat te schrijven.
Raadsleden zijn hoorbaar en zichtbaar tijdens hun tussenkomst.
Ze zijn beschikbaar gedurende de hele digitale vergadering. Raadsleden die tijdelijk niet beschikbaar zijn, geven dat duidelijk aan in de chat, evenals wanneer ze terugkeren. Bij gebreke hieraan, wordt aangenomen dat ze de vergadering definitief verlaten hebben.
De raadsleden die deelnemen aan een digitale raadsvergadering vragen het woord via de chat of via het digitaal handje. Ze zetten hun microfoon enkel aan wanneer ze het woord krijgen van de voorzitter. De voorzitter kan de microfoon van raadsleden dempen.”
Artikel 4.
In het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn zoals vastgesteld op de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 oktober 2021, wordt aan art. 29 volgende paragraaf toegevoegd:
“§ 1bis.
In het geval de vergadering digitaal verloopt, stemmen de raadsleden anoniem via een digitaal platform om stemformulieren op te maken en de stemming op te volgen en waarbij de anonimiteit van de stemmers wordt gegarandeerd. “
Artikel 5.
In het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn zoals vastgesteld op de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 oktober 2021, wordt art. 30 vervangen door wat volgt:
Art.30
Vooraleer tot de stemopneming over te gaan, wordt het aantal stembriefjes geteld.
In het geval de vergadering digitaal verloopt, wordt er nagegaan of het aantal stemmen via het digitaal platform overeenkomt met het aantal aanwezige raadsleden.
Stemt dit aantal niet overeen met het aantal raadsleden, die aan de stemming hebben deelgenomen, dan worden de stemming als ongeldig beschouwd en wordt elk lid van de raad voor maatschappelijk welzijn uitgenodigd opnieuw te stemmen.
Komt het aantal stemmen na de tweede stemming nog niet overeen met het aantal deelnemers dan worden deze genotuleerd als ‘x-aantal aanwezigen namen niet aan de stemming deel.”
Enig artikel. In het huishoudelijk reglement voor de raad voor maatschappelijk welzijn zoals vastgesteld op de raad voor maatschappelijk welzijn van 12 oktober 2021, worden volgende geamendeerde aanpassingen doorgevoerd:
Versterking van de fietsmobiliteit van personen verblijvend in het lokaal opvanginitiatief
Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn gaat akkoord met het ontwerpreglement voor het uitlenen van tweedehandsfietsen aan personen verblijvend in het lokaal opvanginitiatief.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement bepaalt dat de raadsleden het recht hebben om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen aan de voorzitter en de leden van het vast bureau.
Na afhandeling van de agenda en vóór het sluiten van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
Daar de mondelinge vragen deel uitmaken van het zittingsverslag, vormen deze voortaan een onderdeel van de audio-opnames.
Geen vragen.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Matthias Stevens
wnd. algemeen directeur
Kenneth Vyncke
voorzitter