Terug
Gepubliceerd op 19/02/2025

Besluitenlijst  gemeenteraad

di 11/02/2025 - 20:00 Haagbeuk
  • Openbaar

    • Notulen

      • Notulen en audiozittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 14 januari 2025 - goedkeuring en kennisneming

        Goedgekeurd

        Notulen en audiozittingsverslag van de gemeenteraadszitting - goedkeuring en kennisneming.

    • Beleid & Organisatie

      • Eedaflegging algemeen directeur

        Goedgekeurd

        Eedaflegging van de algemeen directeur

      • Aanstelling van een bedrijfsrevisor als commissaris voor het autonoom Gemeentebedrijf De Kouter - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Er wordt voorgesteld aan de gemeenteraad om Baker Tilly Belgium Bedrijfsrevisoren te benoemen als commissaris- bedrijfsrevisor van het AGB De Kouter.

      • Autonoom gemeentebedrijf De Kouter - samenstelling raad van bestuur

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad stelt de raad van bestuur van het autonoom gemeentebedrijf De Kouter samen.

      • Interleuven - aanduiden bestuurder met stemrecht en bestuurder met raadgevende stem

        Goedgekeurd

        Aanduiden van gemeentelijk afgevaardigden.

      • Interleuven - aanduiding vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergadering.

        Goedgekeurd

        Aanduiden van gemeentelijk afgevaardigden.

      • Interleuven - aanduiden van een vertegenwoordiger in het Beheerscomité GD-PBW

        Goedgekeurd

        Aanduiden van gemeentelijk afgevaardigden.

      • VVSG - aanduiden afgevaardigde voor de algemene vergaderingen

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad duidt een vertegenwoordiger en plaatsvervanger aan voor de algemene vergaderingen van de VVSG.

      • VVSG - aanduiden kandidaat lid raad van bestuur en/of voor de bestuurlijke commissie

        Goedgekeurd

        Voordracht kandidaat-lid voor de raad van bestuur en/of voor de bestuurlijke commissie van de VVSG.

      • IGO - aanduiding van de vertegenwoordigers van de gemeente in de bestuursorganen van IGO div.

        Goedgekeurd

        Aanduiden van gemeentelijk afgevaardigden.

      • Hofheide - aanduiden afgevaardigden en kandidaten raad van bestuur

        Goedgekeurd

        Aanduiden van gemeentelijke afgevaardigden en leden van de Raad van Bestuur van Hofheide

      • Creat/TMVS dv - aanduiden vertegenwoordigers

        Goedgekeurd

        Aanduiden gemeentelijke afgevaardigde en plaatsvervanger Creat. 

      • Eerstelijnszone Leuven-Zuid - kennisgeving kandidaatstelling voor Zorgraad

        Goedgekeurd

        Aanduiden afgevaardigde en plaatsvervanger Zorgraad Eerstelijnszone Leuven-Zuid. 

      • Eerstelijnszone Leuven-Zuid - kennisgeving kandidaatstelling

        Goedgekeurd

        Aanduiden afgevaardigde en plaatsvervanger algemene vergaderingen Eerstelijnszone Leuven-Zuid. 

      • Ecowerf - aanduiding van een bestuurder en een bestuurder met raadgevende stem voor de raad van bestuur van Ecowerf

        Goedgekeurd

        Aanduiden van gemeentelijk afgevaardigden.

      • Ecowerf - aanstelling van vertegenwoordiger en plaatsvervangende vertegenwoordiger voor de algemene vergaderingen van Ecowerf

        Goedgekeurd

        Aanduiden van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger.

      • Ecowerf - aanduiding van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor het algemeen comité van Ecowerf

        Goedgekeurd

        Aanduiden van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger.

      • Aanduiden gemeentelijke afgevaardigde intergemeentelijk woonproject "Woonwijzer Midden-Brabant"

        Goedgekeurd

        Aanduiden vertegenwoordigers Woonwijzer Midden-Brabant.

      • Interlokale vereniging SLAC-Herent - aanduiding gemeentelijke vertegenwoordiging

        Goedgekeurd

        Aanduiden van gemeentelijk afgevaardigden.

      • Vaststellen van het mandaat van vertegenwoordiger lokaal bestuur voor de algemene vergadering van Gezondheidsmakers - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Aanduiden van een vertegenwoordiger en plaatsvervanger voor de algemene vergaderingen van Gezondheidsmakers.

      • Interlokale vereniging Sportregio Dijle-Hageland - aanduiding gemeentelijke vertegenwoordiging

        Goedgekeurd

        Aanduiden van gemeentelijk afgevaardigden.

      • Aanduiding raad van bestuur en toewijzingsraad woonmaatschappij Woontrots - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Aanduiden van gemeentelijk afgevaardigden.

    • Bibliotheek

      • Aanpassing van het dienstreglement voor de bibliotheek - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het dienstreglement van de bibliotheek wordt goedgekeurd.

    • Financiën

      • Retributiereglement - verkoop compostvaten, compostbakken, aanbouwelementen en beluchtingsstokken.

        Goedgekeurd

        Een retributie is een kostendekkende vergoeding die de overheid van bepaalde heffingsplichtigen vordert als tegenprestatie voor de levering van een bijzondere dienst in hun persoonlijk belang of de toestemming voor een rechtstreeks bijzonder voordeel.

        Door het wegvallen van de subsidie, is de kostendekkende voorwaarde van de reributie niet meer voldaan. Om deze reden stelt EcoWerf voor om vanaf 2025 volgende verkoopprijzen in het retributiereglement op te nemen:

        • 65,00 euro voor een compostvat 
        • 8,50 euro voor een beluchtingsstok
        • 100,00 euro voor een compostbak (kunststof)
        • 75,00 euro voor een aanbouwmodule (kunststof)

        De raad wordt verzocht om het retributiereglement goed te keuren.

         

      • Retributiereglement - Diensten van de bibliotheek Herent

        Goedgekeurd

        Artikel 1 – Omschrijving retributie

        In de Bibliotheek Herent wordt een retributie geheven op volgende diensten:

        1. Lidkaart en het jaarlijks lidgeld;
        2. Het reserveren van materiaal;
        3. Het maken van kopie, print en andere materialen
        4. Te laat binnengebrachte materialen
        5. Verloren of beschadigde materialen

        Artikel 2 – Retributie plichtige

        De retributie is verschuldigd door de gebruiker. Ingeval het gaat om een minderjarige persoon, is de retributie verschuldigd door een ouder of de wettelijke voogd van het minderjarige kind die zich akkoord heeft verklaard met het dienstreglement door ondertekening ervan.

        Artikel 3

        De lener kan geen gebruik meer maken van de dienstverlening van de bibliotheek totdat hij alle openstaande kosten heeft betaald.

        Artikel 4 – Tarief

        4.1 Lidmaatschap en jaarlijks abonnement

        • Lidkaart bibliotheek: 3,00 euro, gratis voor kinderen onder de 12 jaar
        • Jaarlijks lidgeld

        Lid

        Jaarlijks Lidgeld

        -18 jaar

        Gratis

        +18 jaar

        5,00 euro

        Leerkrachten van Herentse scholen (klaskaart)

        Gratis

        Houders van een European Youth Card (CJP)

        Gratis

        Uitpas met kansentarief

        1,00 euro

        Gemeente- en OCMW personeel 

        gratis

        Vrijwilligers van de bibliotheek Herent

        gratis

        Kinderopvanginitiatieven gelegen in Herent

        gratis

        4.2. Reservatiekost

        Kostprijs voor een reservatie: 0,50 euro

        Klaarstaande reservaties die niet afgehaald worden, moeten alsnog betaald worden

        4.3. Gebruik van kopie, prints, en andere materialen

        1. 0,10 euro voor een A4-blad
        2. 0,20 euro voor een A3-blad
        3. 0,30 euro voor een kleur A4-blad
        4. 1,00 euro voor een kleur A3-blad
        5. Gebruikers van de internetcomputers kunnen A4 print-out maken voor 0,10 euro per pagina
        6. Bib-tas: 1,00 euro of 5 uitpaspunten
        7. Verkoop van afgevoerde strips: 0,20 euro per afgevoerde strip
        8. Verkoop van andere afgevoerde materialen: 0,50 euro per ander afgevoerd materiaal

         4.4. Te laat binnengebrachte materialen

        • Voor ontleende bibliotheekmateriaal dat na het verstrijken van de uitleentermijn wordt teruggebracht, wordt er een boete aangerekend van 0,10 euro per materiaal en per dag te laat.
        • Wie ontleende bibliotheekmaterialen na het verstrijken van uitleentermijn niet terugbrengt, ontvangt herinneringen. Bij het versturen van een aangetekend schrijven wordt een extra kost van 10,00 euro aangerekend.
        • Bij niet betaling vóór de in de aangetekende brief (deurwaardersnota/vierde herinnering) vermelde datum, wordt een dwangbevel uitgevaardigd via een gerechtsdeurwaarder met een extra kost van 50,00 euro.

        4.5. Verloren en beschadigde materialen

        • Bij verlies of totale beschadiging betaalt de lener de kostprijs van het werk. Dit bedrag is niet terug vorderbaar.
        • Bij verlies of totale beschadiging van volgende materialen wordt een kostprijs van 2,50 euro aangerekend voor:
          • Beveiligd AVM-doosje
          • RFID-tag
          • Kaftfolie
          • Kaart bij reisgidsen

        4.6. Interbibliothecair Leenverkeer (IBL)

        De kostprijs voor een aanvraag bedraagt 6 euro.

        Artikel 5 – Betaalwijze

        De retributie dient bij het eerste verzoek betaald te worden. Bij gebrek aan betaling in der minne zal de retributie ingevorderd worden via dwangbevel overeenkomstig artikel 117 van het decreet lokaal bestuur of via gerechtelijke weg.

        Artikel 6 – Algemene bepalingen

        Onderhavig reglement treedt in voege vanaf 1 maart 2025. Alle andere gemeenteraadsbesluiten aangaande hetzelfde onderwerp worden opgeheven vanaf het in voege treden van onderhavig reglement.

    • Politie

      • Voorstel tot aanpassing algemene bestuurlijke politieverordening

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad gaat akkoord met de aanpassingen in de algemene bestuurlijke politieverordering.

    • Welzijn

      • Verslag algemene vergadering Audio dd. 29 november 2024 (kennisname) en goedkeuring charter

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad neemt kennis van het verslag van de algemene vergadering en de opvolgingsrapportering van Audio van 29 november 2024.

        De gemeenteraad keurt het bijgevoegde interne auditcharter goed. Dit charter is van toepassing op alle aangesloten leden. Het beschrijft de wederzijdse rechten en plichten met het oog op het uitvoeren van interne audits, zoals voorzien in de artikelen 217 tot en met 220 van het decreet over het lokaal bestuur.

    • Facilitair beheer & aankopen

      • Toetreding tot de raamovereenkomst van CREAT voor het leveren van technische benodigdheden/gereedschappen

        Goedgekeurd

        Toetreden tot de raamovereenkomst. 

      • Toetreding tot de raamovereenkomst van CREAT - Asbestonderzoek perceel 2

        Goedgekeurd

        Toetreden tot de raamovereenkomst.

    • Ruimtelijke planning & bouwen

      • Perceel Lod. Van Veltemstraat - affectatie

        Goedgekeurd

        Het onbebouwd perceel, gelegen in de Lod. Van Veltemstraat, kadastraal gekend onder Herent, 5de afdeling, sectie B nr. 123 P, eigendom van de gemeente Herent, door affectatie op te nemen in het openbaar domein van de gemeente Herent.

    • Wegen- en waterwerken

      • Grote Spekstraat - grondinnameplan en raming

        Goedgekeurd
        • de raming voor de grondverwervingen en de vestigingen van erfdienstbaarheden ten bedrage van € 34.538,75 voor de totaliteit van de verwervingen, inclusief wederbeleggingsvergoeding, wachtinteresten en opstanden goed te keuren
        • de raming van de notariskosten ten bedrage van € 14.520,00 incl. btw 21% goed te keuren
        • het geactualiseerde innameplan als bijlage goed te keuren
        • de verwervingen voor openbaar en algemeen nut te verklaren namelijk voor de aanleg van een 2 DWA-stelsel in de Grote Spekstraat
  • Mondelinge vragen

    • Varia - mondelinge vragen van raadsleden

      Goedgekeurd