De voorzitter opent de zitting op 09/03/2021 om 19:46.
De notulen en het audio-zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en door de algemeen directeur.
Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen en het audio-zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 9 februari 2021 goed.
ARGUMENTATIE
Hoewel de gemeente Kortenberg de penhoudende entiteit is en dus als enige partner-gemeente de subsidies voor het vaccinatiecentrum ontvangt en de verbintenissen (contracten met leveranciers, dienstverleners, personeel, vrijwilligers...) ervoor aangaat, zijn de twee andere partner-gemeenten (Bertem en Herent) wel sterk betrokken bij de operationele werking van het centrum, zoals de communicatie en sensibilisering, de organisatie van de mobiliteit, de inzet van vrijwilligers, ...
Ook moeten er tussen de partner-gemeenten afspraken worden gemaakt over een eventueel tekort of overschot op het exploitatiebudget van het vaccinatiecentrum.
Aangezien het vaccinatiecentrum “Colomba” toegankelijk is voor inwoners van de gemeenten Kortenberg, Herent en Bertem is het aangewezen dat de betrokken gemeentebesturen zullen bijdragen in de kosten, indien dit noodzakelijk zou blijken. Er moeten bijgevolg afspraken gemaakt worden omtrent de kostenverdeling betreffende de werking van het Vaccinatiecentrum “Colomba”.
De lokale besturen mogen in het licht van hun gemeentelijke autonomie zelf een geschikte samenwerkingsvorm kiezen. Het agentschap Binnenlands Bestuur raadt de lokale besturen wel aan om grondig na te denken over een geschikte vorm van samenwerking tussen de deelnemers, waarbij ervoor gezorgd moet worden dat aspecten zoals aansprakelijkheid, verzekering, financiële afspraken, werkgeversgezag, … voldoende geregeld zijn.
De gemeenten Herent, Kortenberg en Bertem kiezen niet voor de oprichting van een formele intergemeentelijke structuur zoals een 'interlokale vereniging', omdat een dergelijke structuur niet is aangepast aan de werking van een vaccinatiecentrum dat in hoogdringendheid snel beslissingen moet kunnen nemen. Bovendien beogen de partijen enkel afspraken te maken rond de werking van het vaccinatiecentrum in Kortenberg, dat per definitie een zeer tijdelijk samenwerkingsproject is.
Gelet op het feit dat het vaccinatiecentrum vanaf 15 februari 2021 effectief operationeel is geworden en gelet op de noodzaak om de samenwerking vooraf een juridische basis te verlenen, moest het college om reden van hoogdringendheid een besluit nemen over het samenwerkingsakkoord en moet dit besluit ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende zitting.
Enig artikel. De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 15 februari 2021 over de goedkeuring van de 'Samenwerkingsovereenkomst “Vaccinatiecentrum Colomba” - Leuven-Zuid (West)'.
In vergadering van 22 september 2020 heeft de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) een aanpassing aan het huishoudelijk reglement ingevolge covid-19 goedgekeurd. Het voorstel tot aanpassing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het bestuur van de gemeente Herent.
Enig artikel. De raad beslist om de op 22 september 2020 door de GECORO aangenomen wijzigingen op het goedgekeurde huishoudelijk reglement goed te keuren en aan te passen in het huishoudelijk reglement, zoals hierna vermeld.
GEMEENTELIJKE COMMISSIE VOOR RUIMTELIJKE ORDENING - HUISHOUDELIJK REGLEMENT 2019 - 2024
De oprichting en organisatie van de adviesraad voor ruimtelijke ordening, genoemd de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, is wettelijk bepaald in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, artikels 1.3.3 en 1.3.4. onder hoofdstuk III Adviesorganen, Afdeling 3 De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
De nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening is geregeld bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2018.
Artikel 1 Benaming
De commissie draagt de naam "Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening van Herent" en afgekort "GECORO Herent"
Artikel 2 Doel en opdracht
§1 De GECORO beoogt het behoud, de verbetering en de uitwerking van een goede ruimtelijke ordening voor de gemeente. De adviezen van de GECORO hebben steeds tot doel de kwaliteit van de ruimtelijke ordening in de gemeente te bevorderen.
§2 De GECORO beoogt een nauwe samenwerking met het gemeentebestuur, evenwel met behoud van de eigen autonomie.
§3 De GECORO adviseert vanuit een gefundeerd ruimtelijk analytisch standpunt over de opdrachten die haar opgelegd zijn door de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Zij kan eveneens advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, dit op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.
Haar opdrachten behelzen onder meer het volgende: 1° verplicht advies over:
2° facultatief advies over:
Artikel 3. De voorzitter
§1 De voorzitter bereidt de vergaderingen van de GECORO voor. Hij roept ze samen, leidt en modereert ze. Hij is verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda, het vaststellen van de aanwezigheden en het vastleggen van de data.
§2 De voorzitter vertegenwoordigt de GECORO naar buiten toe. Contacten met de pers of andere media i.v.m. de werking, advies en besluitvorming binnen de GECORO worden in principe gemeden.
§3 De voorzitter moet de commissie bijeenroepen binnen vijftien dagen die volgen op een verzoek van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Hij moet dit ook doen bij een verzoek dat uitgaat van minstens één derde van de leden van de commissie.
§4 Elk lid van de commissie dat zonder verantwoording driemaal achtereenvolgens afwezig is, is ambtshalve ontslagnemend. De voorzitter brengt de betrokkene daarvan schriftelijk op de hoogte.
Artikel 4. De ondervoorzitter
§1 De GECORO kiest onder haar deskundige effectieve leden een ondervoorzitter.
§2 De ondervoorzitter is verslaggever van de vergadering. Bij afwezigheid is de plaatsvervanger verslaggever. Bij afwezigheid van beiden duidt de voorzitter een verslaggever aan onder de aanwezige effectieve deskundige leden. Binnen de 10 dagen na de vergadering wordt het ontwerpverslag overgemaakt aan de voorzitter en de vaste secretaris. Deze laatste maakt het eindverslag op.
§3 De ondervoorzitter kan de voorzitter enkel vervangen wanneer die verhinderd is voor de vergadering. Indien ook de ondervoorzitter verhinderd is, neemt het oudste aanwezige effectief lid deze functie op zich.
§4 Om de werking van de GECORO te verzekeren kan, in geval van langdurige onbeschikbaarheid en/of bij het voortijdig stopzetten van het mandaat van de voorzitter, de ondervoorzitter het volledige takenpakket van de voorzitter tijdelijk en maximaal voor 6 maanden overnemen.
Artikel 5. De vaste secretaris
§1 De vaste secretaris is eindverantwoordelijke voor de verslagen, de uitnodigingen en de schriftelijke adviezen aan het gemeentebestuur en de verzending ervan.
§2 De briefwisseling namens de GECORO wordt getekend door de voorzitter en de vaste secretaris. Bij afwezigheid van één van beide, tekent de ondervoorzitter.
§3 De voorzitter kan de vaste secretaris delegatie geven voor ondertekening van briefwisseling.
§4 Het gemeentebestuur stelt de GECORO een permanent secretariaat ter beschikking. Het secretariaat is telefonisch bereikbaar alle werkdagen gedurende de normale werkuren.
§5 De vaste secretaris kan zich bij verhindering laten vervangen door een personeelslid van de afdeling Omgeving van de gemeente Herent.
Artikel 6. Het dagelijks bestuur
§1 De GECORO stelt een dagelijks bestuur samen, bestaande uit de voorzitter, de ondervoorzitter en de vaste secretaris.
§2 Alleen het dagelijks bestuur staat in voor de voorbereiding van de vergaderingen van de GECORO.
§3 De GECORO kan op aanbreng van het dagelijks bestuur taken delegeren via de ledenvergadering.
Artikel 7. De vergaderingen
§1 De GECORO vergadert minstens tweemaal per jaar.
§2 De GECORO kan voor de behandeling van een onderwerp personen uitnodigen voor een toelichting en een eventuele bespreking van het onderwerp. Die personen mogen evenwel de beraadslaging over het advies van de GECORO en de stemming erover niet bijwonen, tenzij die delen van de vergadering openbaar worden gehouden. Zij kunnen in ieder geval niet deelnemen aan die beraadslaging over het advies en de stemming erover.
§3 De GECORO kan de plaatsvervangende leden uitnodigen om aanwezig te zijn. De plaatsvervangende leden kunnen de vergadering bijwonen als waarnemers. Zij mogen deelnemen aan een bespreking en tussenkomen in de discussie maar nemen geen deel aan de beraadslaging en de adviesvorming, tenzij het effectief lid afwezig is.
§4 De GECORO nodigt voor elke vergadering een vertegenwoordiger uit van elke politieke fractie in de gemeenteraad als waarnemers. Deze personen kunnen de toelichtingen bijwonen en deelnemen aan een bespreking. Zij mogen de beraadslaging over het advies van de commissie en de stemming erover niet bijwonen, tenzij die delen die openbaar worden gehouden.
§5 De GECORO kan, onverminderd de wettelijke regels inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, beslissen dat een vergadering geheel of gedeeltelijk openbaar wordt gehouden. In dat geval mogen evenwel de niet-leden, andere dan de personen die zijn uitgenodigd voor een toelichting en de vertegenwoordigers van de politieke fracties, niet deelnemen aan de besprekingen, noch aan de beraadslaging over het advies en de stemming erover.
§6 De beslissing om het geheel of een gedeelte van de vergadering openbaar te houden wordt genomen met 2/3 meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden.
§7 Een effectief lid, plaatsvervangend lid, een schepen of een politieke waarnemer die een persoonlijk belang heeft bij een besproken onderwerp mag noch de bespreking ervan, noch de beraadslaging over het advies van de GECORO en de stemming erover bijwonen.
§8 De schepenen, bevoegd voor communicatie & participatie, ruimtelijke planning, bouwen & buurten, mobiliteit, leefmilieu & duurzaamheid en wonen, kunnen op uitnodiging van het dagelijks bestuur, deelnemen aan het openbare gedeelte van de vergadering.
§9 Ingeval er door bijzondere omstandigheden, geen fysieke vergadering kan georganiseerd worden, wordt de vergadering georganiseerd via een video-conferentie. Ingeval er ook geen video-conferentie mogelijk is, wordt de vergadering via een schriftelijke procedure georganiseerd zoals vermeld in bijlage 1 aan dit reglement.
Artikel 8. Bijeenroepen en agenda
§1 De GECORO vergadert na bijeenroeping door de voorzitter, als de voorzitter verhinderd is, de ondervoorzitter.
§2 Het tijdstip van de vergaderingen wordt in principe telkens in een voorgaande vergadering vastgelegd.
§3 De agenda van de vergadering wordt samengesteld door het dagelijks bestuur. Nieuwe agendapunten kunnen op schriftelijk gemotiveerde basis worden voorgesteld door elk lid van de GECORO aan de voorzitter voor het voorbereidende dagelijkse bestuur.
§4 Dringende agendapunten kunnen bij het begin van de vergadering worden voorgesteld. De commissie beraadslaagt over de hoogdringendheid. Agendapunten die te maken hebben met het wijzigen van het huishoudelijk reglement moeten steeds schriftelijk aangekondigd worden in de uitnodigingen.
§5 De agenda wordt 10 kalenderdagen voor de vergaderingen toegezonden. In dringende gevallen kan deze termijn ingekort worden tot 7 kalenderdagen voor de dag van de vergadering. Bij een samenkomen van de GECORO op verzoek van de Gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen of op verzoek uitgaande van minstens één derde van de leden van de GECORO, wordt de agenda eveneens uiterlijk 7 kalenderdagen voor de dag van de vergadering verstuurd.
§6 Een punt dat niet op de agenda voorkomt, moet uiterlijk 5 kalenderdagen voor de vergadering overhandigd worden aan de voorzitter of aan degene die hem vervangt. Het moet vergezeld zijn van een verklarende nota of van elk document dat de commissie kan voorlichten. De voorzitter of degene die hem vervangt, deelt de aanvullende agendapunten onverwijld mee aan de leden van de commissie.
§7 De plaatsvervangers krijgen alle officiële vergaderstukken die ook aan de effectieve leden worden overgemaakt.
§8 Alle documenten die relevant zijn voor de toelichting en bespreking van een agendapunt, worden ter inzage gelegd op de afdeling Omgeving, tijdens de openingsuren van deze afdeling. In geval van een inzagevraag door een lid, maakt het lid hiervoor tijdig een afspraak met de vaste secretaris. Voorafgaandelijk aan een vergadering kunnen deze documenten ook ter inzage worden gelegd, eveneens mits vooraf hiervoor een afspraak wordt gemaakt met de vaste secretaris.
Artikel 9 Stemmingen
§1 De GECORO kan slechts geldig beslissen wanneer ten minste de helft van haar leden aanwezig is. Is die voorwaarde niet vervuld, dan kan de GECORO op haar eerstvolgende vergadering, ongeacht het aantal aanwezige leden, geldig beslissen over de onderwerpen die waren geagendeerd voor de vergadering waarop onvoldoende leden aanwezig waren. Voor nieuwe agendapunten is opnieuw de aanwezigheid van de meerderheid van de leden vereist.
§2 De GECORO zal streven naar een consensus bij het geven van adviezen. Indien geen consensus bereikt wordt, wordt er, op verzoek van een lid, geheim gestemd. De uitslag van deze stemming wordt vermeld in het advies. Eventueel kan op verzoek een gemotiveerd minderheidsstandpunt worden toegevoegd aan het advies.
§3 De GECORO beslist bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
§4 Het huishoudelijk reglement wordt aangenomen met eenparigheid van stemmen. Het kan ook slechts met eenparigheid van stemmen worden gewijzigd.
Artikel 10 Externe deskundigen en interne werkgroepen
§1 De GECORO kan, voor het onderzoeken van bijzondere vraagstukken, een beroep doen op externe deskundigen en werkgroepen oprichten.
§2 Op verzoek van de GECORO kan de Gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen de contracten afsluiten met externe deskundigen voor het onderzoeken van bijzondere vraagstukken, dit in acht genomen de wetgeving en de reglementering met betrekking tot de overheidsopdrachten en binnen de perken van de aan de GECORO toegewezen werkingsmiddelen, verminderd met het bedrag nodig voor de presentiegelden, reis- en verblijfskosten. Deze externe deskundigen hebben enkel een raadgevende inbreng.
§3 De externe deskundigen komen het onderwerp toelichten en bespreken, doch zij nemen niet deel aan de beraadslaging over het advies en de stemming erover.
§4 De GECORO kan interne werkgroepen oprichten die belast worden met de voorbereiding van een deelaspect van de werking of de adviesverstrekking. Dergelijke werkgroep kan enkel verslag uitbrengen op de vergadering van de GECORO over haar werkzaamheden en desgevallend voorstellen formuleren voor een advies doch deze werkwijze kan geen enkele aanleiding vormen tot een aparte adviesverlening of aparte standpuntbepaling.
Artikel 11 Informatieverwerving
§1 De nodige gegevens en documenten (o.a. verkavelingsplannen, ontwerpschetsen, wegenisplannen, inrichtingsplannen, bestaande BPA's en voorschriften, bestaande verkavelingsplannen en voorschriften, bouwplannen, voorschriften en verordeningen, dossier RUP, dossier GRS, woningbehoeftestudie, IOP, inventarissen leegstand woningen en bedrijven, …) die de GECORO opvraagt om het advies te formuleren, worden ter inzage van de leden van de GECORO gesteld na telefonische raadpleging van de secretaris.
§2 De leden van de GECORO en de vertegenwoordigers van de fracties, zijn gehouden tot de plicht tot discretie en het naleven van de deontologische code zoals deze is vastgesteld door de Vlaamse regering 1
Artikel 12 Wijze van notuleren
§1 De secretaris finaliseert het verslag van de vergaderingen van de GECORO.
De goedgekeurde verslagen zijn openbaar en worden op de website van de gemeente gepubliceerd. De gebeurlijke adviezen worden volledig opgenomen in het verslag.
§2 Het verslag van de vorige vergadering wordt samen met de agenda van de volgende vergadering naar de leden van de GECORO opgestuurd en op de eerstvolgende vergadering van de GECORO ter goedkeuring voorgelegd. Ingeval een advies hoogdringendheid van bezorging vereist, wordt het advies in de besloten vergadering uitgeschreven en goedgekeurd door de vergadering.
§3 Het jaarverslag wordt opgesteld door het dagelijks bestuur en ter goedkeuring voorgelegd, waarbij o.a. aandacht besteed wordt aan de gegeven adviezen en in welke mate ze werden opgevolgd door de beleidsverantwoordelijken. Ook dit verslag is openbaar en wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.
Artikel 13 Adviesopbouw
§1 Vooraleer aan het advies begonnen wordt, worden minstens de volgende vragen nagegaan:
- wat is precies de inhoud van de vraagstelling;
- heeft de commissie alle informatie bekomen, nodig om het advies te kunnen verstrekken.
§2 De opbouw van het advies is minimaal als volgt:
§3 De adviezen worden per dossier, schriftelijk en bij uittreksel van het verslag, overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen of gebeurlijk de gemeenteraad.
Artikel 14 Werkingsmiddelen en vergoedingen
§1 De presentiegelden, kosten voor administratieve stukken, reis- en verblijfsvergoedingen, komen ten laste van het gemeentelijk budget.
§2 Elk effectief lid of plaatsvervangend lid, bij afwezigheid van zijn effectief lid ontvangt een presentiegeld.
§3 De voorzitter en de ondervoorzitter (verslaggever) ontvangen als dagelijks bestuur een dubbel presentiegeld.
§4 Voor andere werkingskosten die buiten bovenvermelde kosten vallen en specifiek ten behoeve van de uitvoering van artikel 14 van de deontologische code, dat bepaalt dat de leden van de commissies voor ruimtelijke ordening zich inspannen om kennis te vergaren over de ruimtelijke ordening en op de hoogte te blijven van evoluties in het vakgebied, ontvangt de GECORO jaarlijks een werkingsbudget van 1.000 euro. Dit bedrag wordt elk jaar in de loop van de maand februari gestort op de rekening van de GECORO Herent, die hiervoor door de voorzitter en de ondervoorzitter wordt geopend en beheerd.
§5 De voorzitter brengt over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de commissie. Het verslag heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgende jaar. Het college van burgemeester en schepenen kan de voorzitter ook om een tussentijds verslag verzoeken. Het tussentijds verslag wordt uitgebracht binnen één maand na het verzoek.
BIJLAGE I.
Stappenplan – schriftelijke vergaderprocedure GECORO Herent
Bij een schriftelijke vergaderprocedure wordt het volgend stappenplan met een te volgen tijdslijn gehanteerd. Met mails die niet binnen de opgegeven tijdslijn worden ontvangen, zal geen rekening worden gehouden. De tijdslijn laat toe een advies in te sturen, binnen de vier weken na de datum van de adviesvraag. De dagen waarmee gerekend wordt zijn werkdagen, dus enkel maandag tot vrijdag en indien er een verlofdag op een weekdag valt, telt deze niet mee. Als centraliserend mailadres wordt gecoro@herent.be gebruikt.
Stappenplan
Stap 1: de formulering van de adviesvraag met bijhorende documentatie via mail aan de effectieve leden, de plaatsvervangers en de politieke waarnemers.
De datum van de mail is de startdatum van de te volgen tijdslijn. De schepen RO wordt in cc gezet.
DEEL I. Open vergadering (toelichting en bespreking)
Stap 2 : binnen de 3 werkdagen na ontvangst van de adviesvraag (stap 1) mailen de effectieve leden, de plaatsvervangers en de politieke waarnemers hun eventuele opmerkingen en vragen naar het dagelijks bestuur[1] . De schepen RO wordt in kopie gezet. (aan: gecoro@herent.be; cc: philippe.scheys@herent.be)
Stap 3 : binnen de 3 werkdagen na ontvangst van opmerkingen en vragen (stap 2) maakt het dagelijks bestuur een samenvatting van de ontvangen mails met antwoorden op eventuele vragen op. De vaste secretaris mailt deze samenvatting rond aan de effectieve leden, de plaatsvervangers en de politieke waarnemers. De schepen RO wordt in kopie gezet.
Deel II. Besloten vergadering (beraadslaging en stemming)
Stap 4 : binnen de 3 werkdagen na ontvangst van de mail van de vaste secretaris (stap 3), sturen enkel de effectieve leden hun voorstellen voor een advies of een vermelding in het verslag door naar het dagelijks bestuur. (enkel aan: gecoro@herent.be).
Stap 5 : binnen de 3 werkdagen na ontvangst van de adviezen (stap 4) maakt het dagelijks bestuur het verslag en een gecoördineerd ontwerpadvies op en mailt dit ter stemming door naar de effectieve leden
Stap 6 : binnen de 3 werkdagen na ontvangst van het ontwerpadvies mailen de effectieve leden hun stem (akkoord, niet akkoord, onthouding) naar het dagelijks bestuur (gecoro@herent.be). De GECORO beslist over het advies bij meerderheid van stemmen van de stemgerechtigde leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.
Deel III. Administratieve afhandeling
Stap 7 : binnen de 3 werkdagen mailt de vaste secretaris, mede in naam van de voorzitter en de ondervoorzitter, het uitgebracht advies met toevoeging van het stemresultaat naar het schepencollege met in kopie de effectieve leden, de plaatsvervangers en de politieke waarnemers.
[1] huishoudelijk reglement art. 6 §1 dagelijks bestuur : de voorzitter, de ondervoorzitter en de vaste secretaris
In het verslag van het advies- en overlegplatform sport van 26 januari 2021 wordt voor de geleding sport binnen de GECORO de heer Koen Hendrickx als effectief lid en de heer Senne Meeus als plaatsvervangend lid voorgesteld.
geen.
Goedgekeurd bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 3 onthoudingen.
Artikel 1. De heer Koen Hendrickx wordt benoemd tot effectief lid van de geleding sport in de GECORO.
Artikel 2. De heer Senne Meeus wordt benoemd tot plaatsvervangend lid van de geleding sport in de GECORO.
Vervanging van de vaste secretaris voor de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro).
Goedgekeurd bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen en 3 onthoudingen.
Artikel 1. De gemeenteraad beslist op voordracht van het college van burgemeester en schepenen de heer Dimitri Ghys te benoemen als vaste secretaris van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening
Artikel 2. De gemeenteraad beslist op voordracht van het college van burgemeester en schepenen mevrouw Marie Gillekens te benoemen als plaatsvervangende vaste secretaris van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.
Voorstel van amendement - artikel 3 van raadslid Loes Vandenbroucke
1. De lozing van bemalingswater dient bij voorkeur in een gracht of waterloop in de omgeving te gebeuren, lozing in de openbare riolering is te vermijden. Waar er een gescheiden afvoerstelsel is, wordt de voorkeur gegeven aan de afvoer voor hemelwater.
Wanneer de aanvrager zich genoodzaakt ziet over te gaan tot het lozen van bemalingswater (zie hogerstaande voorwaarden) kan hij enkel afwijken van deze voorkeuren (gracht/waterloop > afvoer voor hemelwater) mits uitvoerige motivering, zo niet zal dit alsnog worden opgelegd.
Het college van burgemeester en schepenen kan opleggen en toestemming verlenen dat het traject van de lozing via openbaar domein wordt uitgevoerd als dat lozing in grachten, waterlopen of gescheiden afvoer zou mogelijk maken zonder dat daarvoor enige belasting of retributie voor het gebruik van dit openbaar domein verschuldigd zal zijn.
Na duiding van het ingediende amendement door raadslid Loes Vandenbroucke antwoordt de bevoegde schepen van leefmilieu, Jan Schelstraete, dat de wijze van afvoeren een taak wordt van het bestuur. In dit reglement wordt een duidelijke cascade opgelegd.
De voornoemde schepen stelt voor het voorliggende reglement in zijn huidige vorm vast te stellen. In een latere fase kan dan dit reglement dan verder geoptimaliseerd worden.
Raadslid Loes Vandenbroucke is blij met dit reglement omdat de gemeente actiever betrokken wordt bij de afvoer. Zij bedankt de schepen voor zijn reactie.
Raadslid Jan Creten is eveneens tevreden met dit reglement en hoopt dat het in de toekomst mogelijk moet zijn dit reglement verder te optimaliseren. Hij waardeert ten zeerste dat de de verschillende partijen in de gemeenteraad input hebben mogen geven bij het tot stand komen van dit reglement. Het voorliggende reglement komt tegemoet aan zijn belangrijkste bekommernis, die hij geuit heeft tijdens de gemeenteraad van 30 juni 2020.
Enig artikel. De gemeenteraad stelt het onderstaand reglement "bijkomende voorwaarden bij bemaling" vast.
Reglement bijkomende voorwaarden bij bemaling
Artikel 1. Beperken en retourneren van bemalingswater
Bij bemalingsaanvragen of aanvragen van stedenbouwkundige handelingen waarbij bemaling wordt voorzien, worden volgende bijkomende voorwaarden opgelegd:
Artikel 2. Hergebruiken van bemalingswater
Artikel 3. Lozen van bemalingswater
Principebeslissing van het college op 21 december 2020 betreffende het zoeken naar geschikte ruimte voor kunstvormen die nog niet voldoende gefaciliteerd worden in onze gemeente.
Stedenbouwkundige toestand:
Op 20 december 1979 werd een vergunning afgeleverd voor een winkel-woongelegenheid en stapelplaats. De inplanting van het gebouw komt niet overeen met deze in de afgeleverde vergunning, het bestaande gebouw wijkt af van de vergunde toestand. Een functiewijziging van wonen – detailhandel naar een andere functie (BVR 14/04/2000), bijvoorbeeld gemeenschapsvoorzieningen of recreatie, is steeds vergunningsplichtig. Een functiewijziging valt niet onder het vrijstellingenbesluit. Voor het geheel van deze site is een duurzame inrichting in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften gewenst.
Onderhoud en opfrissingswerken: 2021/GBB/0119-02/615202/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Huurprijs:2021/GBB/0050-00/220400/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN
Enig artikel. Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na toelichting door de burgemeester wordt dit punt van de agenda afgevoerd.
Momenteel ontbreekt er een kader voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering bij van bedrijfsactiviteiten.
-
Enig artikel. Het reglement tijdelijke bewegwijzering bij bedrijfsactiviteiten, als bijlage gevoegd bij dit besluit met referte 20210309_REGL_tijdelijke bewegwijzering bedrijven_V2_DEE. pdf, wordt vastgesteld.
§ 1. Alle girale betalingen worden ondertekend door de algemeen directeur en de financieel directeur. Met zijn handtekening bevestigt de algemeen directeur dat de uitgave wettig en regelmatig is.
§ 2.
De financiële dienst ontving op 15/01/2021 de factuur van Arteel als bijlage. De voorgeschreven procedure werd hierbij niet gevolgd, namelijk:
Raadslid Luk Draye betreurt het dat de formele procedure niet werd gevolgd.
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 februari 2021 om op eigen verantwoordelijkheid de uitvoering van de betalingsopdracht van 11.488,03 euro (9.494,24 euro, excl. btw) aan Arteel Y. bvba, gevestigd te 3020 Herent, Brusselsesteenweg 59 [factuur van 07/01/2021; nr. VF20001692)] te bevelen.
Na de opening van de sporthal Bart Swings is het wenselijk dat het horecagedeelte ook zo snel mogelijk kan openen. Daarom werd er een bestek opgesteld om de zoektocht naar een uitbater te starten.
zie bijlage 20210209_adviesB&O_horeca_Bar_Swings
Advies ADV/2021/015 van Juridische dienst van 11 februari 2021: Geen standpunt ingenomen
Overzicht bedenkingen/opmerkingen concessie Bart Swing na een eerste lezing:
-Aandacht voor de te volgen procedure! Opdrachtdocumenten en procedure moet conform de wetgeving verlopen: Termijnen, versturen offertes, publicatie, … Aan te raden is om dat in 3P te doen, dat is een beproefd sjabloon en dat vermijdt fouten en lacunes. Er zijn ook goede 3p-voorbeelden beschikbaar van andere besturen
-Er wordt veel te weinig aandacht besteed aan het financieel plan. Het gaat over een lange termijn project waarbij er zoveel goede ideeën en visie mag aanwezig zijn als maar kan, maar indien dat niet op een stevig en gefundeerd financieel plan steunt is dat gedoemd om voor veel problemen te zorgen, aan te modderen en te mislukken. Ook bij de selectie is daar duidelijk veel te weinig of zo goed als geen aandacht voor. De basis van een geslaagde onderneming begint bij een degelijk financieel plan. (Daar zou minstens 1/3 de van de punten moeten opstaan bij de evaluatie)
-De aan te kopen zaken zoals meubilair, keukenapparaten enz… zouden moeten goedgekeurd worden door het CBS, en ook garanties op tijdige vervanging. Ook aandacht voor de technische keuringen voor de apparaten en de energiezuinigheid en veiligheid!
-Plaatsbeschrijving best laten maken door een externe firma met de nodige ervaring, die doen dat dan op het einde ook en bepalen/ramen onmiddellijk de geleden schade overeenkomstig de geldende regels en wetten.
-Er wordt nog heel wat verwezen naar een samenwerkingsovereenkomst, het is toch best om reeds maximaal (alles wat kan) zaken in de basisovereenkomst vast te leggen omdat dit duidelijk en gelijk moet zijn voor alle inschrijvers.
-Bij belastingen zou ik uitdrukkelijk ook verwijzen naar Sabam, Billijke vergoeding, Favv, roerende en onroerende voorheffing, enz…
-Het lijkt mij ook aanbevolen om voor de zaken waar dat mogelijk is, elektriciteit, water, (gas) een aparte teller te voorzien om zo de uitbater te responsabiliseren en zicht te houden op de kosten, ook voor de afvalverwijdering, is ten laste van de uitbater. Responsabilisering in kader van duurzaamheid! Ook internet aansluiting en tv ten laste van de uitbater.(Eigen bedrijfsnetwerk gescheiden houden van publiek netwerk en bedrijfsnetwerk van de uitbater)
-De huur laten lopen vanaf de ondertekening, geen uitstel, dat garandeert een snelle startup en indien de gekozen uitbater dit niet kan overbruggen, dan blijkt meteen dat het financieel plan en de financiële basis onvoldoende zijn. (Dat moet in zijn plan verrekend zijn over de ganse looptijd) Dergelijke clausule geef blijk van korte termijn visie i.p.v. de gewenste stabiele langetermijnvisie.
-Duidelijke prijsherzieningsformule, de datums van de gekozen maanden bij de berekening kunnen vastgelegd worden.
-Vereisten naar personeel van de uitbater betreffende taal zoals Nederlands spreken, wetgeving i.v.m. illegale werknemers,..
-Waarborg te stellen alvorens de concessie start.
-Ook bewijs van verzekering voorleggen alvorens de concessie start. En verplichting opnemen in het verzekeringscontract dat de verzekeringsmaatchappij het CBS onmiddellijk moet inlichten wanneer de uitbater zijn verplichting naar de maatschappij niet nakomt (Wanneer zijn verzekering niet tijdig betaald is)
-De nodige blusapparaten in het concessiegedeelte en de keuring ervan te voorzien door de concessiehouder
-Artikel 28 §2 weglaten of vervangen door de vermelding dat er in onderling overleg voorwaarden kunnen vastgelegd worden.
-Het schoonmaken van het deel in concessie door de concessiehouder. (Minimumeisen?)
-Voor zaken die niet voorzien zijn in de overeenkomst verklaart de concessiehouder zich te zullen schikken naar de beslissing van het CBS.
-Concessiehouder is zelf verantwoordelijk voor het naleven van alle sociale en fiscale verplichtingen.
-Eventueel met een paar mensen samen het document via Teams overlopen, of een MS-Word versie ter beschikking te stellen waar iedereen eenvoudig opmerkingen kan aan toevoegen die dan later desgewenst verwerkt kunnen worden.
Gunstig mits aanpassing visum VSM/2021/015 van Pascal De Geyter van 12 februari 2021
Raadslid Thomas Donceel dankt schepen Scheys om in de opdrachtdocumenten in te schrijven dat ook fairtrade-producten in de automaten moeten voorzien worden. Hij is wel van oordeel dat het aanbieden van fairtrade-producten als een minimale basisvoorwaarde zou moeten voorzien worden in de opdrachtdocumenten om de concessie uit te baten.
Raadslid Tom Denon dankt de schepen voor de toelichting bij dit punt in de bevoegde gemeenteraadscommissie.
Enig artikel. De contractvoorwaarden, vermeld in de bijgevoegde opdrachtdocumenten (bestek) betreffende de concessie voor de uitbating van het horecagedeelte in sportcentrum Bart Swings met als referte 20210225 concessie Bart Swings_v11.pdf, en integraal deel uitmakend van dit besluit, worden vastgesteld.
De bewoners van de sociale huurwoningen in de wijk ‘s Herenwegveld van wie de woning momenteel gerenoveerd worden, hebben al het hele jaar grote klachten over de renovatiewerken. Uit deze klachten komt heel duidelijk naar voor dat er zich verschillende problemen voordoen:
1) Er is onvoldoende coördinatie en afstemming tussen de verschillende (onder)aannemers die de renovatiewerken uitvoeren.
2) Er is onvoldoende opvolging van de werken vanuit Volkswoningbouw. De werken vorderen niet zoals voorzien en de uitvoering ervan laat soms te wensen over maar er worden klaarblijkelijk geen bijkomende inspanningen geleverd om hier aan tegemoet te komen.
3) De klachten van bewoners worden ofwel heel traag ofwel niet behandeld. Het is onduidelijk in welke mate deze klachten besproken worden op werfvergaderingen en er ook opdracht gegeven wordt om daar iets aan te doen.
4) Er is weinig rechtstreekse communicatie vanuit Volkswoningbouw over de stand van de werken en de concrete timing voor de verdere uitvoering van de werken. Bemerkingen en klachten hierover krijgen onvoldoende terugkoppeling.
Aangezien deze werken nog een tijdje zullen aanslepen en er ook in de nabije toekomst nog andere renovatieprojecten gepland zijn, dienen er bijkomende initiatieven genomen te worden om deze en toekomstige problemen bij bouwwerken van Volkswoningbouw op korte termijn aan te pakken.
Raadslid Jan Creten wenst dat door dit punt goed te keuren de gemeenteraad een duidelijk signaal geeft dat sociale huurders even belangrijk zijn dan andere burgers en dat op die manier deze mistoestand zal aangekaart worden bij Volkswoningbouw.
Schepen van wonen, Jan Schelstraete, stelt onder meer dat het hier gaat om een heel ingrijpende renovatie en dat dit ongetwijfeld heel wat ongemakken voor de bewoners met zich meebrengt. Hij weet ook dat er momenteel geen enkele klacht werd ingediend bij het gemeentelijk woonloket over deze problematiek. Schepen Jan Schelstraete stelt dat er binnen Volkswoningbouw een eigen klachtenreglement bestaat. Jaarlijks moet hierover gerapporteerd worden aan Wonen Vlaanderen. Hij toont zeker empathie naar de bewoners toe.
De burgemeester waarschuwt dat we steeds beide kanten van het verhaal moeten horen. Zij herinnert de raad eraan dat er steeds vragen aan Volkswoningbouw kunnen gesteld worden met respect van de privacy.
Raadslid Thomas Donceel deelt mee dat zijn Groen-fractie het aangebracht punt van sp.a zeker zal steunen en betreurt de gang van zaken bij Volkswoningbouw bij de uitvoering van dit renovatieproject. Hij haalt hierbij enkele concrete pijnpunten aan.
Raadslid Tom Denon stelt dat de huurders zeker moeten geholpen worden en dat de onveilige en ongezonde toestand van hun woningen zo vlug mogelijk moet aangepakt worden.
Raadslid Luk Draye treedt zijn collega's, Jan Creten en Griet Lissens, bij en is van oordeel dat er sinds de kerstvakantie onvoldoende vooruitgang is geboekt in dit renovatieproject. Hij pleit om de huurders te horen en hen perspectief te geven.
De burgemeester herhaalt haar standpunt en zegt dat het zeker niet de bedoeling is om alles onder de mat te vegen. Zij beklemtoont dat de werken volgens de wetgeving op de overheidsopdrachten toegewezen moeten worden aan de laagstbiedende. Er worden trouwens inspanningen geleverd om de werken strikt op te volgen maar pleit voor verzachtende omstandigheden in deze coronatijden.
Schepen Philippe Scheys stelt dat dit punt niet behoort tot de bevoegdheid van de raad en dat dergelijk problemen binnen de raad van bestuur van Volkswoningbouw moeten uitgeklaard worden.
Raadslid Loes Vandenbroucke weet dat de oppositie geen vertegenwoordiger heeft in de raad van bestuur van Volkswoningbouw. Het raadslid weerlegt de kritiek dat men slechts één klok heeft horen luiden. Er waren klachten van meerdere huurders. Zij haalt ook aan dat de huurders een kwetsbare afhankelijke positie bekleden en daarom niet geneigd zijn klacht in te dienen.
Raadslid Jan Creten besluit dat de huurders het gevoel hebben dat Volkswoningbouw er niet voor hen. Hij bestempelt zijn voorstel als constructief om de bestaande problemen op een goede manier aan te pakken.
Na haar positieve stem te hebben uitgebracht, stelt schepen Liesbeth Van Hemelrijck vast dat zij zich vergist heeft. Zij deelt mee dat zij dit punt niet wenst goed te keuren. Vermits het agendapunt nog niet werd afgesloten door de voorzitter, aanvaardt deze laatste de wijziging van het stemgedrag van de schepen.
Enig artikel. Het voorstel van raadslid Jan Creten om de gemeenteraad op te dragen de vertegenwoordigers van het OCMW en de gemeente in de raad van bestuur van Volkswoningbouw cvba om onderstaand agendapunt op de eerstvolgende vergadering van de raad van bestuur te agenderen en positief te bekrachtigen:
Opvolging bouwwerken Volkswoningbouw
wordt verworpen omwille van het feit dat:
Raadslid Lydie Wuyts ondersteunt namens haar fractie het voorstel om aan te sluiten bij het project "Wij.Leveren".
Raadslid Luk Draye deelt mee dat zijn fractie dit voorstel met veel enthousiasme zal goedkeuren.
De schepen van lokale economie, Jan Schelstraete, plaats toch enkele kanttekeningen bij dit voorstel. Hij weet dat de gemeente Bertem ook niet ingestapt is en de grootsteden Gent en Antwerpen kijken ook de kat uit de boom. Hij stelt bijkomende dat het project teveel gericht is op de Leuvense economie en wijst de raadsleden erop dat de gemeente Herent gestart is met het project rond HERENT HANDELT!
Enig artikel. Het voorstel om aan te sluiten bij het pilootproject van de stad Leuven "Wij.Leveren" wordt verworpen.
mondelinge vragen van raadsleden tijdens de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn
Artikel 11 van het huishoudelijke reglement bepaalt dat de raadsleden het recht hebben om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel nodig.
Na afhandeling van de agenda en vóór het sluiten van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
I. Raadslid Griet Lissens heeft volgende vragen:
De schepen van sport, Philippe Scheys, voegt eraan toe dat de bestemming van de sportinfrastructuur steeds kan wijzigen als gevolg van een veranderend sportlandschap (momenteel is de padelsport zeer in trek, nog niet zo lang geleden boomde de tennissport onder impuls van Clijsters en Henin, ...). De dienst vrije tijd (sport) en het advies- en overlegplatform sport houden zeker de vinger aan de pols. Verder somt de schepen van sport nog eens alle sportinfrastructuur op zoals de mountainbikeroute, de Finse piste, de kunstgrasvelden, de nieuwe sporthal "Bart Swings" en het toekomstig zwembad.
II. Raadslid Tom Denon haalt nogmaals de de gevaarlijke verkeerssituatie aan in de Haachtstraat na het weghalen van het rijbaankussen. Hij hekelt ook het feit dat deze situatie nu al drie maanden aansleept.
Voormeld raadslid stelt ook de ondermaatse signalisatie vast bij wegenwerken (bijv. Termerestraat, Leo Meulemansstraat en de Vilvoordsebaan). De bevoegde schepen van openbare werken, Maarten Forceville, zal dit verder van nabij opvolgen.
Raadslid Tom Denon verwijst naar het project "Den Axe" waar twee- en driedimensionale kunstvormen centraal staan. Hij weet echter dat de toneelverenigingen problemen ondervinden om een geschikte locatie te vinden. Hij vraagt zich af of de Warotzaal hiervoor in aanmerking zou kunnen komen.
Schepen van cultuur, Stijn Van Meerbeeck, verwijst hierbij naar zijn antwoord op de vraag van raadslid Lissens in verband met de gemeentelijke socio-culturele infrastructuur en stelt dat Hangar3020 geschikt is voor de podiumkunsten zodat GC De Wildeman meer kan gebruikt worden door toneelgezelschappen.
Raadslid Denon vraagt aan de voorzitter en de algemeen directeur dat voor de problemen rond vergissingen bij stemmingen een algemene regeling wordt uitgewerkt. De voorzitter gaat in op deze vraag.
III. Raadslid An Beghin stelt zich de vraag of de overeenkomst voor de huur van "Den Axe" wel zal kunnen ingaan op 01 april 2021 nu dit punt van de dagorde werd afgevoerd.
De burgemeester antwoordt dat zij niet over de specifieke technische details van het dossier beschikt en het antwoord aldus schuldig moet blijven.
Namens gemeenteraad,
Renaat Kamers
algemeen directeur
Kenneth Vyncke
wnd. voorzitter