Terug
Gepubliceerd op 07/12/2022

Notulen  gemeenteraad

di 09/03/2021 - 19:46 Haagbeuk
Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
Astrid Pollers, burgemeester
Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
Renaat Kamers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 09/03/2021 om 19:46.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Notulen en audio-zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 9 februari 2021 - goedkeuring

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Feiten, context en argument

        De notulen en het audio-zittingsverslag van de vergadering van de gemeenteraad worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld. Elk gemeenteraadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de gemeenteraad worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de gemeenteraad en door de algemeen directeur.

        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 32, 277 en 278
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De gemeenteraad keurt de notulen en het audio-zittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 9 februari 2021 goed.

    • Beleid & Organisatie

      • Bekrachtiging - samenwerkingsovereenkomst "vaccinatiecentrum Colomba" - Leuven-Zuid (West) - goedkeuring

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • Wanneer het vaccinatiecentrum meerdere gemeenten bedient (in casu Kortenberg, Herent en Bertem), kunnen gemeenten onderling een overeenkomst afsluiten over onder meer (maar niet beperkt tot) de logistieke voorwaarden, de inbreng van middelen, personeel en logistiek en de bestuurlijke en democratische terugkoppeling.
        • Op 13 januari 2021 werd beslist dat de gemeentebesturen van Kortenberg, Herent en Bertem samen met de Eerstelijnszone Leuven Zuid voor hun inwoners een vaccinatiecentrum oprichten op de site Colomba in Kortenberg.
        • collegebesluit van 15 februari 2021 over de goedkeuring van de 'Samenwerkingsovereenkomst “Vaccinatiecentrum Colomba” - Leuven-Zuid (West)'
        Feiten, context en argument
        • De Vlaamse regering organiseert haar vaccinatiestrategie in de strijd tegen COVID-19 via de oprichting van lokale vaccinatiecentra dichtbij de burger en doet hiervoor een beroep op de Eerstelijnszones (ELZ).
        • De gemeente Herent behoort tot de ELZ Leuven Zuid, samen met de gemeenten Lubbeek, Bierbeek, Oud-Heverlee, Huldenberg, Bertem en Kortenberg.
        • De ELZ Leuven Zuid voorziet voor de inwoners van de gemeenten Bertem, Herent en Kortenberg een lokaal vaccinatiecentrum in Gemeenschapscentrum “Colomba” gelegen aan de Wijngaardstraat 1 te 3070 Kortenberg.
        • De Vlaamse overheid bepaalt dat het penhouderschap met betrekking tot de infrastructuur wordt toegewezen aan de gemeente op wiens grondgebied het vaccinatiecentrum zich bevindt, de gemeente Kortenberg. Voor de infrastructurele en uitbatingskosten van het vaccinatiecentrum “Colomba” wordt aan de penhoudende gemeente een subsidie toegekend. De gemeente Kortenberg gaat de engagementen en verbintenissen aan inzake de (niet medische) infrastructuur en uitbating van het vaccinatiecentrum.
        • De partijen (Kortenberg, Herent en Bertem) willen met deze samenwerkingsovereenkomst de nodige afspraken maken over de oprichting van het vaccinatiecentrum COLOMBA - LEUVEN-ZUID (WEST), onder meer de logistieke voorwaarden, de inbreng van middelen, personeel en logistiek en de bestuurlijke en democratische terugkoppeling.

        ARGUMENTATIE

        Hoewel de gemeente Kortenberg de penhoudende entiteit is en dus als enige partner-gemeente de subsidies voor het vaccinatiecentrum ontvangt en de verbintenissen (contracten met leveranciers, dienstverleners, personeel, vrijwilligers...) ervoor aangaat, zijn de twee andere partner-gemeenten (Bertem en Herent) wel sterk betrokken bij de operationele werking van het centrum, zoals de communicatie en sensibilisering, de organisatie van de mobiliteit, de inzet van vrijwilligers, ...

        Ook moeten er tussen de partner-gemeenten afspraken worden gemaakt over een eventueel tekort of overschot op het exploitatiebudget van het vaccinatiecentrum.

        Aangezien het vaccinatiecentrum “Colomba” toegankelijk is voor inwoners van de gemeenten Kortenberg, Herent en Bertem is het aangewezen dat de betrokken gemeentebesturen zullen bijdragen in de kosten, indien dit noodzakelijk zou blijken. Er moeten bijgevolg afspraken gemaakt worden omtrent de kostenverdeling betreffende de werking van het Vaccinatiecentrum “Colomba”.

        De lokale besturen mogen in het licht van hun gemeentelijke autonomie zelf een geschikte samenwerkingsvorm kiezen. Het agentschap Binnenlands Bestuur raadt de lokale besturen wel aan om grondig na te denken over een geschikte vorm van samenwerking tussen de deelnemers, waarbij ervoor gezorgd moet worden dat aspecten zoals aansprakelijkheid, verzekering, financiële afspraken, werkgeversgezag, … voldoende geregeld zijn.

        De gemeenten Herent, Kortenberg en Bertem kiezen niet voor de oprichting van een formele intergemeentelijke structuur zoals een 'interlokale vereniging', omdat een dergelijke structuur niet is aangepast aan de werking van een vaccinatiecentrum dat in hoogdringendheid snel beslissingen moet kunnen nemen. Bovendien beogen de partijen enkel afspraken te maken rond de werking van het vaccinatiecentrum in Kortenberg, dat per definitie een zeer tijdelijk samenwerkingsproject is.

        Gelet op het feit dat het vaccinatiecentrum vanaf 15 februari 2021 effectief operationeel is geworden en gelet op de noodzaak om de samenwerking vooraf een juridische basis te verlenen, moest het college om reden van hoogdringendheid een besluit nemen over het samenwerkingsakkoord en moet dit besluit ter bekrachtiging worden voorgelegd aan de gemeenteraad tijdens de eerstvolgende zitting.

        Juridische grond
        • artikel 40, §1 van het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017 - De gemeenteraad beschikt over de volheid van bevoegdheid om op het lokale niveau duurzaam bij te dragen aan het welzijn van de burgers.
        • besluit van de Vlaamse regering van 22 januari 2021 tot toekenning van een subsidie voor infrastructuur en uitbating van een vaccinatiecentrum - De Vlaamse regering kent een subsidie toe aan elk lokaal bestuur dat penhoudende gemeente is voor een vaccinatiecentrum, initieel voor 6 maanden, van 1 februari 2021 tot en met 31 juli 2021, en verlengbaar met maximaal 3 maanden, na evaluatie van de stand van zaken van de vaccinatiecampagne door de Vlaamse regering.
        • “Draaiboek voor het vaccinatiecentrum” van het agentschap Zorg en Gezondheid van de Vlaamse overheid, gepubliceerd op https://www.laatjevaccineren.be/alles-voor-een-vlotte-organisatie-van-een-vaccinatiecentrum
        • collegebesluit van 15 februari 2021 over de goedkeuring van de 'Samenwerkingsovereenkomst “Vaccinatiecentrum Colomba” - Leuven-Zuid (West)'
        Plaats in beleidsplan en budget
        • De gemeenten gaan de inspanningsverbintenis aan dat de exploitatiekosten niet hoger mogen zijn dan de Vlaamse subsidie voor infrastructuur en uitbating van het vaccinatiecentrum.
        • De huidige financiële raming vertoont een licht positief saldo.
        • In geval er toch een tekort zou zijn, leveren de partner-gemeenten een financiële bijdrage a rato van hun aantal inwoners t.o.v. het totaal aantal inwoners in de drie partner-gemeenten.
        • Een Monitoringcomité bestaande uit de financieel directeurs van de drie partner-gemeenten rapporteren minstens maandelijks over het budget.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De gemeenteraad bekrachtigt het collegebesluit van 15 februari 2021 over de goedkeuring van de 'Samenwerkingsovereenkomst “Vaccinatiecentrum Colomba” - Leuven-Zuid (West)'.

    • Bouwen & buurten

      • Wijziging huishoudelijk reglement GECORO 2019-2024 - goedkeuring

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding

        In vergadering van 22 september 2020 heeft de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (Gecoro) een aanpassing aan het huishoudelijk reglement ingevolge covid-19 goedgekeurd. Het voorstel tot aanpassing wordt ter goedkeuring voorgelegd aan het bestuur van de gemeente Herent.

        Feiten, context en argument
        • Artikel 1.3.3. § 8. van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) stelt dat de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening haar huishoudelijke reglement opstelt. Dit reglement en haar wijzigingen worden ter goedkeuring aan de gemeenteraad voorgelegd.
        • Op 10 september 2019 heeft de gemeenteraad het door de GECORO op 18 juni 2019 aangenomen huishoudelijk reglement goedgekeurd.
        • Het huishoudelijk reglement regelt:
          • het doel en de opdracht;
          • de bevoegdheden en organisatie;
          • de wijze van voorbereiden, agenderen en uitnodigen;
          • de manier waarop binnen de GECORO informatie verspreid en opgevolgd wordt;
          • hoe adviezen en verslagen worden geformuleerd;
          • hoe met minderheidsstandpunten wordt omgegaan;
          • werkingsmiddelen en vergoedingen;
        • Naar aanleiding van Coronapandemie werd door de Vlaamse regering bij een noodbesluit geregeld dat vergaderingen van de RO-adviesorganen op beslissing van de voorzitter schriftelijk, via teleconferentie of via videoconferentie kunnen georganiseerd worden. Op voorstel van de voorzitter keurde de GECORO op 22 september  2020 hiervoor een aanvulling van het eigen huishoudelijk reglement van de Gecoro Herent goed. Deze aanvulling is als volgt: bij Artikel 7. De vergaderingen een paragraaf toe te voegen:
          • §9 Ingeval er door bijzondere omstandigheden, geen fysieke vergadering kan georganiseerd worden, wordt de vergadering georganiseerd via een video-conferentie. Ingeval er ook geen video-conferentie mogelijk is, wordt de vergadering via een schriftelijke procedure georganiseerd zoals vermeld in bijlage 1 aan dit reglement.
        • Tevens stelde de voorzitter voor om ook een aanvulling te doen waarbij ook de vaste secretaris kan vervangen worden ingeval deze verhinderd is. Het voorstel was om een paragraaf toe te voegen aan artikel 5:
          • §5 De vaste secretaris kan zich bij verhindering laten vervangen door een personeelslid van de afdeling Omgeving van de gemeente Herent.
        • De gemeenteraad kan het voorstel van huishoudelijk reglement goed- of afkeuren. In het laatste geval maakt het zijn opmerkingen over aan de Gecoro, die het reglement aanpast en opnieuw indient. Ook voor de wijzigingen is binnen de Gecoro eenparigheid van stemmen vereist.
        Juridische grond
        • het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        • de gecoördineerde decreten Vlaamse codex Ruimtelijke Ordening en uitvoeringsbesluiten
        • het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening
        • het besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van een deontologische code voor de leden van de [... (opgeh. BVR 27 mei 2016, art. 2, I: 24 juli 2016)] provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De raad beslist om de op 22 september 2020 door de GECORO aangenomen wijzigingen op het goedgekeurde huishoudelijk reglement goed te keuren en aan te passen in het huishoudelijk reglement, zoals hierna vermeld.

         

        GEMEENTELIJKE COMMISSIE VOOR RUIMTELIJKE ORDENING - HUISHOUDELIJK REGLEMENT 2019 - 2024

         

        De oprichting en organisatie van de adviesraad voor ruimtelijke ordening, genoemd de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening, is wettelijk bepaald in de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening (VCRO) van 15 mei 2009, artikels 1.3.3 en 1.3.4. onder hoofdstuk III Adviesorganen, Afdeling 3 De gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.

         

        De nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening is geregeld bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000, gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 7 september 2018.

         

        Artikel 1 Benaming

        De commissie draagt de naam "Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijke Ordening van Herent" en afgekort "GECORO Herent"

        Artikel 2  Doel en opdracht

        §1 De GECORO beoogt het behoud, de verbetering en de uitwerking van een goede ruimtelijke ordening voor de gemeente. De adviezen van de GECORO hebben steeds tot doel de kwaliteit van de ruimtelijke ordening in de gemeente te bevorderen.

        §2 De GECORO beoogt een nauwe samenwerking met het gemeentebestuur, evenwel met behoud van de eigen autonomie.

        §3 De GECORO adviseert vanuit een gefundeerd ruimtelijk analytisch standpunt over de opdrachten die haar opgelegd zijn door de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening. Zij kan eveneens advies geven, opmerkingen maken of voorstellen doen over alle aangelegenheden met betrekking tot de gemeentelijke ruimtelijke ordening, dit op eigen initiatief of op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad.

        Haar opdrachten behelzen onder meer het volgende: 1° verplicht advies over:

        • het gemeentelijk Beleidsplan Ruimte en de eventuele herziening ervan;
        •  de Beleidskaders voor het gemeentelijk Beleidsplan Ruimte en eventuele herziening ervan;
        • de gemeentelijke RUP’s, de eventuele herziening ervan en de herziening of de opheffing van stedenbouwkundige voorschriften van algemene en bijzondere plannen van aanleg en gemeentelijke ruimtelijke uitvoeringsplannen, met toepassing van artikel 7.4.4/1 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening;
        • de gemeentelijke stedenbouwkundige verordeningen en de eventuele herziening ervan;
        • het bundelen en coördineren van alle adviezen, opmerkingen en bezwaren en het binnen negentig dagen na het einde van het openbaar onderzoek van een gemeentelijk ruimtelijk beleidsplan of een gemeentelijk RUP uitbrengen van een gemotiveerd advies er over bij de gemeenteraad. Het advies bevat de integrale adviezen van de deputatie en van het departement. Op hetzelfde ogenblik bezorgt de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening het college van burgemeester en schepenen de gebundelde adviezen, opmerkingen en bezwaren;
        • elke andere vraag inzake ruimtelijke ordening op verzoek van het college van burgemeester en schepenen of de gemeenteraad;

        2° facultatief advies over:

        • aanvragen om een omgevingsvergunning of een planologisch attest op vraag van het college van burgemeester en schepenen of op eigen initiatief als ten minste de helft van de aanwezige stemgerechtigde leden daarom vraagt;
        •  voorontwerpen of masterplannen van nieuwe ruimtelijke projecten, ook indien deze projecten reeds passen binnen reeds goedgekeurde BPA’s of RUP’s, op vraag van het college van burgemeester en schepenen of op eigen initiatief als ten minste de helft van de aanwezige stemgerechtigde leden daarom vraagt;

        Artikel 3.  De voorzitter

        §1 De voorzitter bereidt de vergaderingen van de GECORO voor. Hij roept ze samen, leidt en modereert ze. Hij is verantwoordelijk voor het opstellen van de agenda, het vaststellen van de aanwezigheden en het vastleggen van de data.

        §2 De voorzitter vertegenwoordigt de GECORO naar buiten toe. Contacten met de pers of andere media i.v.m. de werking, advies en besluitvorming binnen de GECORO worden in principe gemeden.

        §3 De voorzitter moet de commissie bijeenroepen binnen vijftien dagen die volgen op een verzoek van de gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen. Hij moet dit ook doen bij een verzoek dat uitgaat van minstens één derde van de leden van de commissie.

        §4 Elk lid van de commissie dat zonder verantwoording driemaal achtereenvolgens afwezig is, is ambtshalve ontslagnemend. De voorzitter brengt de betrokkene daarvan schriftelijk op de hoogte.

        Artikel 4.  De ondervoorzitter

        §1 De GECORO kiest onder haar deskundige effectieve leden een ondervoorzitter.

        §2 De ondervoorzitter is verslaggever van de vergadering. Bij afwezigheid is de plaatsvervanger verslaggever. Bij afwezigheid van beiden duidt de voorzitter een verslaggever aan onder de aanwezige effectieve deskundige leden. Binnen de 10 dagen na de vergadering wordt het ontwerpverslag overgemaakt aan de voorzitter en de vaste secretaris. Deze laatste maakt het eindverslag op.

        §3 De ondervoorzitter kan de voorzitter enkel vervangen wanneer die verhinderd is voor de vergadering. Indien ook de ondervoorzitter verhinderd is, neemt het oudste aanwezige effectief lid deze functie op zich.

        §4 Om de werking van de GECORO te verzekeren kan, in geval van langdurige onbeschikbaarheid en/of bij het voortijdig stopzetten van het mandaat van de voorzitter, de ondervoorzitter het volledige takenpakket van de voorzitter tijdelijk en maximaal voor 6 maanden overnemen.

        Artikel 5.  De vaste secretaris

        §1 De vaste secretaris is eindverantwoordelijke voor de verslagen, de uitnodigingen en de schriftelijke adviezen aan het gemeentebestuur en de verzending ervan.

        §2 De briefwisseling namens de GECORO wordt getekend door de voorzitter en de vaste secretaris. Bij afwezigheid van één van beide, tekent de ondervoorzitter.

        §3 De voorzitter kan de vaste secretaris delegatie geven voor ondertekening van briefwisseling.

        §4 Het gemeentebestuur stelt de GECORO een permanent secretariaat ter beschikking. Het secretariaat is telefonisch bereikbaar alle werkdagen gedurende de normale werkuren.

        §5 De vaste secretaris kan zich bij verhindering laten vervangen door een personeelslid van de afdeling Omgeving van de gemeente Herent.

        Artikel 6.  Het dagelijks bestuur

        §1 De GECORO stelt een dagelijks bestuur samen, bestaande uit de voorzitter, de ondervoorzitter en de vaste secretaris.

        §2 Alleen het dagelijks bestuur staat in voor de voorbereiding van de vergaderingen van de GECORO.

        §3 De GECORO kan op aanbreng van het dagelijks bestuur taken delegeren via de ledenvergadering.

        Artikel 7.  De vergaderingen

        §1 De GECORO vergadert minstens tweemaal per jaar.

        §2 De GECORO kan voor de behandeling van een onderwerp personen uitnodigen voor een toelichting en een eventuele bespreking van het onderwerp. Die personen mogen evenwel de beraadslaging over het advies van de GECORO en de stemming erover niet bijwonen, tenzij die delen van de vergadering openbaar worden gehouden. Zij kunnen in ieder geval niet deelnemen aan die beraadslaging over het advies en de stemming erover.

        §3 De GECORO kan de plaatsvervangende leden uitnodigen om aanwezig te zijn. De plaatsvervangende leden kunnen de vergadering bijwonen als waarnemers. Zij mogen deelnemen aan een bespreking en tussenkomen in de discussie maar nemen geen deel aan de beraadslaging en de adviesvorming, tenzij het effectief lid afwezig is.

        §4 De GECORO nodigt voor elke vergadering een vertegenwoordiger uit van elke politieke fractie in de gemeenteraad als waarnemers. Deze personen kunnen de toelichtingen bijwonen en deelnemen aan een bespreking. Zij mogen de beraadslaging over het advies van de commissie en de stemming erover niet bijwonen, tenzij die delen die openbaar worden gehouden.

        §5 De GECORO kan, onverminderd de wettelijke regels inzake de bescherming van de persoonlijke levenssfeer, beslissen dat een vergadering geheel of gedeeltelijk openbaar wordt gehouden. In dat geval mogen evenwel de niet-leden, andere dan de personen die zijn uitgenodigd voor een toelichting en de vertegenwoordigers van de politieke fracties, niet deelnemen aan de besprekingen, noch aan de beraadslaging over het advies en de stemming erover.

        §6 De beslissing om het geheel of een gedeelte van de vergadering openbaar te houden wordt genomen met 2/3 meerderheid van de aanwezige stemgerechtigde leden.

        §7 Een effectief lid, plaatsvervangend lid, een schepen of een politieke waarnemer die een persoonlijk belang heeft bij een besproken onderwerp mag noch de bespreking ervan, noch de beraadslaging over het advies van de GECORO en de stemming erover bijwonen.

        §8 De schepenen, bevoegd voor communicatie & participatie, ruimtelijke planning, bouwen & buurten, mobiliteit, leefmilieu & duurzaamheid en wonen, kunnen op uitnodiging van het dagelijks bestuur, deelnemen aan het openbare gedeelte van de vergadering.

        §9 Ingeval er door bijzondere omstandigheden, geen fysieke vergadering kan georganiseerd worden, wordt de vergadering georganiseerd via een video-conferentie. Ingeval er ook geen video-conferentie mogelijk is, wordt de vergadering via een schriftelijke procedure georganiseerd zoals vermeld in bijlage 1 aan dit reglement.

        Artikel 8. Bijeenroepen en agenda

        §1 De GECORO vergadert na bijeenroeping door de voorzitter, als de voorzitter verhinderd is, de ondervoorzitter.

        §2 Het tijdstip van de vergaderingen wordt in principe telkens in een voorgaande vergadering vastgelegd.

        §3 De agenda van de vergadering wordt samengesteld door het dagelijks bestuur. Nieuwe agendapunten kunnen op schriftelijk gemotiveerde basis worden voorgesteld door elk lid van de GECORO aan de voorzitter voor het voorbereidende dagelijkse bestuur.

        §4 Dringende agendapunten kunnen bij het begin van de vergadering worden voorgesteld. De commissie beraadslaagt over de hoogdringendheid. Agendapunten die te maken hebben met het wijzigen van het huishoudelijk reglement moeten steeds schriftelijk aangekondigd worden in de uitnodigingen.

        §5 De agenda wordt 10 kalenderdagen voor de vergaderingen toegezonden. In dringende gevallen kan deze termijn ingekort worden tot 7 kalenderdagen voor de dag van de vergadering. Bij een samenkomen van de GECORO op verzoek van de Gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen of op verzoek uitgaande van minstens één derde van de leden van de GECORO, wordt de agenda eveneens uiterlijk 7 kalenderdagen voor de dag van de vergadering verstuurd.

        §6 Een punt dat niet op de agenda voorkomt, moet uiterlijk 5 kalenderdagen voor de vergadering overhandigd worden aan de voorzitter of aan degene die hem vervangt. Het moet vergezeld zijn van een verklarende nota of van elk document dat de commissie kan voorlichten. De voorzitter of degene die hem vervangt, deelt de aanvullende agendapunten onverwijld mee aan de leden van de commissie.

        §7 De plaatsvervangers krijgen alle officiële vergaderstukken die ook aan de effectieve leden worden overgemaakt.

        §8 Alle documenten die relevant zijn voor de toelichting en bespreking van een agendapunt, worden ter inzage gelegd op de afdeling Omgeving, tijdens de openingsuren van deze afdeling. In geval van een inzagevraag door een lid, maakt het lid hiervoor tijdig een afspraak met de vaste secretaris. Voorafgaandelijk aan een vergadering kunnen deze documenten ook ter inzage worden gelegd, eveneens mits vooraf hiervoor een afspraak wordt gemaakt met de vaste secretaris.

        Artikel 9 Stemmingen

        §1 De GECORO kan slechts geldig beslissen wanneer ten minste de helft van haar leden aanwezig is. Is die voorwaarde niet vervuld, dan kan de GECORO op haar eerstvolgende vergadering, ongeacht het aantal aanwezige leden, geldig beslissen over de onderwerpen die waren geagendeerd voor de vergadering waarop onvoldoende leden aanwezig waren. Voor nieuwe agendapunten is opnieuw de aanwezigheid van de meerderheid van de leden vereist.

        §2 De GECORO zal streven naar een consensus bij het geven van adviezen. Indien geen consensus bereikt wordt, wordt er, op verzoek van een lid, geheim gestemd. De uitslag van deze stemming wordt vermeld in het advies. Eventueel kan op verzoek een gemotiveerd minderheidsstandpunt worden toegevoegd aan het advies.

        §3 De GECORO beslist bij meerderheid van stemmen van de aanwezige leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.

        §4 Het huishoudelijk reglement wordt aangenomen met eenparigheid van stemmen. Het kan ook slechts met eenparigheid van stemmen worden gewijzigd.

        Artikel 10 Externe deskundigen en interne werkgroepen

        §1 De GECORO kan, voor het onderzoeken van bijzondere vraagstukken, een beroep doen op externe deskundigen en werkgroepen oprichten.

        §2 Op verzoek van de GECORO kan de Gemeenteraad of het college van burgemeester en schepenen de contracten afsluiten met externe deskundigen voor het onderzoeken van bijzondere vraagstukken, dit in acht genomen de wetgeving en de reglementering met betrekking tot de overheidsopdrachten en binnen de perken van de aan de GECORO toegewezen werkingsmiddelen, verminderd met het bedrag nodig voor de presentiegelden, reis- en verblijfskosten. Deze externe deskundigen hebben enkel een raadgevende inbreng.

        §3 De externe deskundigen komen het onderwerp toelichten en bespreken, doch zij nemen niet deel aan de beraadslaging over het advies en de stemming erover.

        §4 De GECORO  kan interne werkgroepen oprichten die belast worden met de voorbereiding van een deelaspect van de werking of de adviesverstrekking. Dergelijke werkgroep kan enkel verslag uitbrengen op de vergadering van de GECORO over haar werkzaamheden en desgevallend voorstellen formuleren voor een advies doch deze werkwijze kan geen enkele aanleiding vormen tot een aparte adviesverlening of aparte standpuntbepaling.

        Artikel 11 Informatieverwerving

        §1 De nodige gegevens en documenten (o.a. verkavelingsplannen, ontwerpschetsen, wegenisplannen, inrichtingsplannen, bestaande BPA's en voorschriften, bestaande verkavelingsplannen en voorschriften, bouwplannen, voorschriften en verordeningen, dossier RUP, dossier GRS, woningbehoeftestudie, IOP, inventarissen leegstand woningen en bedrijven, …) die de GECORO opvraagt om het advies te formuleren, worden ter inzage van de leden van de GECORO gesteld na telefonische raadpleging van de secretaris.

        §2 De leden van de GECORO en de vertegenwoordigers van de fracties, zijn gehouden tot de plicht tot discretie en het naleven van de deontologische code zoals deze is vastgesteld door de Vlaamse regering 1

        Artikel 12 Wijze van notuleren

        §1 De secretaris finaliseert het verslag van de vergaderingen van de GECORO.

        De goedgekeurde verslagen zijn openbaar en worden op de website van de gemeente gepubliceerd. De gebeurlijke adviezen worden volledig opgenomen in het verslag.

        §2 Het verslag van de vorige vergadering wordt samen met de agenda van de volgende vergadering naar de leden van de GECORO opgestuurd en op de eerstvolgende vergadering van de GECORO ter goedkeuring voorgelegd. Ingeval een advies hoogdringendheid van bezorging vereist, wordt het advies in de besloten vergadering uitgeschreven en goedgekeurd door de vergadering.

        §3 Het jaarverslag wordt opgesteld door het dagelijks bestuur en ter goedkeuring voorgelegd, waarbij o.a. aandacht besteed wordt aan de gegeven adviezen en in welke mate ze werden opgevolgd door de beleidsverantwoordelijken. Ook dit verslag is openbaar en wordt gepubliceerd op de gemeentelijke website.

        Artikel 13  Adviesopbouw

        §1 Vooraleer aan het advies begonnen wordt, worden minstens de volgende vragen nagegaan:

        - wat is precies de inhoud van de vraagstelling;

        - heeft de commissie alle informatie bekomen, nodig om het advies te kunnen verstrekken.

        §2 De opbouw van het advies is minimaal als volgt:

        • een bondige formulering van de adviesvraag, zoals de GECORO ze heeft begrepen en beantwoord met toevoeging van de inhoudsopgave van de documenten die ontvangen werden, gebeurlijk van degene die niet bekomen werden en waarmee geen rekening kon worden gehouden;
        • de besprekingsverslaggeving;
        • het advies dat op een afdoende wijze onderbouwd en gemotiveerd wordt.

        §3 De adviezen worden per dossier, schriftelijk en bij uittreksel van het verslag, overgemaakt aan het college van burgemeester en schepenen of gebeurlijk de gemeenteraad.

        Artikel 14 Werkingsmiddelen en vergoedingen

        §1 De presentiegelden, kosten voor administratieve stukken, reis- en verblijfsvergoedingen, komen ten laste van het gemeentelijk budget.

        §2 Elk effectief lid of plaatsvervangend lid, bij afwezigheid van zijn effectief lid ontvangt een presentiegeld.

        §3 De voorzitter en de ondervoorzitter (verslaggever) ontvangen als dagelijks bestuur een dubbel presentiegeld.

        §4 Voor andere werkingskosten die buiten bovenvermelde kosten vallen en specifiek ten behoeve van de uitvoering van artikel 14 van de deontologische code, dat bepaalt dat de leden van de commissies voor ruimtelijke ordening zich inspannen om kennis te vergaren over de ruimtelijke ordening en op de hoogte te blijven van evoluties in het vakgebied, ontvangt de GECORO jaarlijks een werkingsbudget van 1.000 euro. Dit bedrag wordt elk jaar in de loop van de maand februari gestort op de rekening van de GECORO Herent, die hiervoor door de voorzitter en de ondervoorzitter wordt geopend en beheerd.

        §5 De voorzitter brengt over het beheer van de werkingsmiddelen jaarlijks verslag uit aan de gemeenteraad en aan de overige leden van de commissie. Het verslag heeft betrekking op het afgelopen kalenderjaar en wordt uitgebracht vóór 1 april van het daaropvolgende jaar. Het college van burgemeester en schepenen kan de voorzitter ook om een tussentijds verslag verzoeken. Het tussentijds verslag wordt uitgebracht binnen één maand na het verzoek.


        BIJLAGE I.

        Stappenplan – schriftelijke vergaderprocedure GECORO Herent

        Bij een schriftelijke vergaderprocedure wordt het volgend stappenplan met een te volgen tijdslijn gehanteerd. Met mails die niet binnen de opgegeven tijdslijn worden ontvangen, zal geen rekening worden gehouden. De tijdslijn laat toe een advies in te sturen, binnen de vier weken na de datum van de adviesvraag. De dagen waarmee gerekend wordt zijn werkdagen, dus enkel maandag tot vrijdag en indien er een verlofdag op een weekdag valt, telt deze niet mee. Als centraliserend mailadres wordt gecoro@herent.be gebruikt.


        Stappenplan

         

        Stap 1: de formulering van de adviesvraag met bijhorende documentatie via mail aan de effectieve leden, de plaatsvervangers en de politieke waarnemers.

         

        De datum van de mail is de startdatum van de te volgen tijdslijn. De schepen RO wordt in cc gezet.


        DEEL I. Open vergadering (toelichting en bespreking)

         

        Stap 2 : binnen de 3 werkdagen na ontvangst van de adviesvraag (stap 1) mailen de effectieve leden, de plaatsvervangers en de politieke waarnemers hun eventuele opmerkingen en vragen naar het dagelijks bestuur[1] . De schepen RO wordt in kopie gezet. (aan: gecoro@herent.be; cc: philippe.scheys@herent.be

         

        Stap 3 : binnen de 3 werkdagen na ontvangst van opmerkingen en vragen (stap 2) maakt het dagelijks bestuur een samenvatting van de ontvangen mails met antwoorden op eventuele vragen op. De vaste secretaris mailt deze samenvatting rond aan de effectieve leden, de plaatsvervangers en de politieke waarnemers. De schepen RO wordt in kopie gezet.


        Deel II. Besloten vergadering (beraadslaging en stemming)

         

        Stap 4 : binnen de 3 werkdagen na ontvangst van de mail van de vaste secretaris (stap 3), sturen enkel de effectieve leden hun voorstellen voor een advies of een vermelding in het verslag door naar het dagelijks bestuur. (enkel aan: gecoro@herent.be).

        Stap 5 : binnen de 3 werkdagen na ontvangst van de adviezen (stap 4) maakt het dagelijks bestuur het verslag en een gecoördineerd ontwerpadvies op en mailt dit ter stemming door naar de effectieve leden

        Stap 6 : binnen de 3 werkdagen na ontvangst van het ontwerpadvies mailen de effectieve leden hun stem (akkoord, niet akkoord, onthouding) naar het dagelijks bestuur (gecoro@herent.be). De GECORO beslist over het advies bij meerderheid van stemmen van de stemgerechtigde leden. Bij staking van stemmen is de stem van de voorzitter beslissend.


        Deel III. Administratieve afhandeling

         

        Stap 7 : binnen de 3 werkdagen mailt de vaste secretaris, mede in naam van de voorzitter en de ondervoorzitter, het uitgebracht advies met toevoeging van het stemresultaat naar het schepencollege met in kopie de effectieve leden, de plaatsvervangers en de politieke waarnemers.

        [1] huishoudelijk reglement art. 6 §1 dagelijks bestuur : de voorzitter, de ondervoorzitter en de vaste secretaris

         

      • GECORO - wijziging samenstelling voor de geleding sport

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding

        In het verslag van het advies- en overlegplatform sport van 26 januari 2021 wordt voor de geleding sport binnen de GECORO de heer Koen Hendrickx als effectief lid en de heer Senne Meeus als plaatsvervangend lid voorgesteld.

        Feiten, context en argument
        • De gemeenteraad heeft in zitting van 12 maart 2019 beslist dat de GECORO 13 leden zal bevatten.
        • De gemeenteraad heeft in dezelfde zitting beslist om volgende maatschappelijke geledingen te vertegenwoordigen in de GECORO: de geleding van werkgevers en zelfstandigen, de geleding van de werknemers, de geleding van de socio-culturele sector, de geleding van de sportraad, de geleding van de jeugdraad, de geleding van de landbouwraad, de geleding van de milieu- en natuurverenigingen en de geledingen van het woonbeleid.
        • De gemeenteraad heeft in zitting van 23 april 2019 de benoemingen van de GECORO en de geledingen goedgekeurd.
        • Vanuit het advies- en overlegplatform sport zijn op 26 januari 2021 voor de geleding sport binnen de GECORO de heer Koen Hendrickx als effectief lid en de heer Senne Meeus als plaatsvervangend lid voorgesteld.

         

        Juridische grond
        • De Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening is van 1 september 2009 van toepassing, inzonderheid de artikels 1.3.3 en 1.3.4.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening en de wijziging van 5 juni 2009 zijn van toepassing.
        Plaats in beleidsplan en budget

        geen.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Gestemd: Astrid Pollers, Tom Denon, Lydie Wuyts, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Simon Pardon, Eva Sieben, An Beghin, Griet Lissens, Kenneth Vyncke, Luk Draye, Jan Creten, Katleen D'Haese, Thomas Donceel, Stijn Van Meerbeeck, Christophe Lonnoy, Annelies Smets, Liesbeth Van Hemelrijck, Maarten Forceville, Marianne Van Rompaey, Philippe Scheys, Tom De Latte, Jan Schelstraete, Hugo Coomans
        Stemmen voor: 21
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 3
        Resultaat:

        Goedgekeurd bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen en  3 onthoudingen.

        Besluit

        Artikel 1. De heer Koen Hendrickx wordt benoemd tot effectief lid van de geleding sport in de GECORO.

        Artikel 2. De heer Senne Meeus wordt benoemd tot plaatsvervangend lid van de geleding sport in de GECORO.

      • GECORO - Voordracht vaste secretaris en plaatsvervanger

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding

        Vervanging van de vaste secretaris voor de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening (gecoro).

        Feiten, context en argument
        • Volgens de Vlaamse codex ruimtelijke ordening (VCRO) artikel 1.3.3. benoemt de gemeenteraad de vaste secretaris. De vaste secretaris wordt voorgedragen door het college van burgemeester en schepenen. De secretaris staat in voor de praktische organisatie. Hij is geen lid van de commissie en is niet stemgerechtigd.
        • Op 18 april 2017 werd de heer Matthias Stevens benoemd tot vaste secretaris voor de gecoro.
        • De taken van de vaste secretaris worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement van de gecoro.
        • Rekening houdend met de interne organisatie van de afdeling Omgeving wordt de volgende benoeming voorgesteld voor het secretariaat van de Gecoro Herent:
          • Vaste secretaris : Dimitri Ghys, projectmedewerker afdeling Omgeving
          • Plaatsvervangende vaste secretaris : Marie Gillekens, omgevingsambtenaar.
        Juridische grond
        • Gecoördineerde decreten Vlaamse codex ruimtelijke ordening en uitvoeringsbesluiten.
        • Het besluit van de Vlaamse Regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van de nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening en de wijziging van 5 juni 2009 zijn van toepassing.
        Geheime stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Gestemd: Philippe Scheys, Hugo Coomans, Kenneth Vyncke, Christophe Lonnoy, An Beghin, Annelies Smets, Thomas Donceel, Lydie Wuyts, Jan Schelstraete, Simon Pardon, Eva Sieben, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Astrid Pollers, Tom Denon, Marianne Van Rompaey, Jan Creten, Tom De Latte, Katleen D'Haese, Maarten Forceville, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens
        Stemmen voor: 21
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 3
        Resultaat:

        Goedgekeurd bij geheime stemming met 21 stemmen voor, 0 stemmen tegen en  3 onthoudingen.

        Besluit

        Artikel 1. De gemeenteraad beslist op voordracht van het college van burgemeester en schepenen de heer Dimitri Ghys te benoemen als vaste secretaris van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening

        Artikel 2. De gemeenteraad beslist op voordracht van het college van burgemeester en schepenen mevrouw Marie Gillekens te benoemen als plaatsvervangende vaste secretaris van de gemeentelijke commissie voor ruimtelijke ordening.

      • Reglement bijkomende voorwaarden bij bemaling - vaststellen

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • Het meerjarenplan 2020 – 2025: Door de klimaatverandering wijzigen de weerspatronen.
        • Wetenschappers voorspellen meer neerslag in de winter. ’s Zomers krijgen we meer hitte, afgewisseld met zeer hevige regenbuien. Dat zal leiden tot meer droogte en lokale overstromingen in de zomer. Meer en meer moeten we omgaan met extreme weersomstandigheden en klimaatverandering.
        • Dit agendapunt biedt een antwoord op het door raadslid Jan Creten toegevoegd agendapunt op de gemeenteraad van 30 juni 2020 (GR/2020/103).
        Feiten, context en argument
        • We volgen de cascade van VLAREM:
          - beperken > hergebruiken > lozen
          - bij beperken: vermijden > retourneren
        • Voor het beperken wordt er ingezet op het vermijden door algemeen sondegestuurde bemaling op te leggen (zodat het oppompen automatisch stopt als het vereiste waterpeil bereikt is). Indien het terugsturen (retourneren) niet mogelijk zou blijken, dan moet dit gemotiveerd worden. Het gemeentebestuur is bereid om toe te staan dat het terugsturen waar mogelijk op of via het openbaar domein zou gebeuren, zonder dat daartoe een vergoeding verschuldigd is.
        • Voor hergebruik leggen we een bijkomende voorwaarde 'hergebruik door landbouwers' op bij aanvragen die een ander doel hebben dan plaatsing van een kelder in een ééngezinswoning, terwijl we dan eveneens een bijkomende voorwaarde 'aftappunt' kunnen opleggen => belangrijk om voor dit laatste de mogelijkheid te creëren zonder de verplichting omdat er situaties denkbaar zijn (bijv. infrastructuurwerken) waarbij bemaling nodig is en het niet mogelijk of gevaarlijk zal blijken een aftappunt te voorzien.
        • De fracties in de Herentse gemeenteraad werden op voorhand bevraagd naar hun inzichten over dit reglement. Het merendeel van de gegeven opmerkingen werd opgenomen in het voorstel van besluit. Bemaling stilleggen tijdens de bouwvakantie lijkt geen goed idee (werken moeten kunnen drogen), een droogteplan is te weinig concreet als suggestie en valt ook buiten het bestek van dit reglement

         

        Juridische grond
        • decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 41, 2de lid, 2°
        • besluit van de Vlaamse regering van 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II)
        Amendement

        Voorstel van amendement - artikel 3 van raadslid Loes Vandenbroucke

        1. De lozing van bemalingswater dient bij voorkeur in een gracht of waterloop in de omgeving te gebeuren, lozing in de openbare riolering is te vermijden. Waar er een gescheiden afvoerstelsel is, wordt de voorkeur gegeven aan de afvoer voor hemelwater.

         

        Wanneer de aanvrager zich genoodzaakt ziet over te gaan tot het lozen van bemalingswater (zie hogerstaande voorwaarden) kan hij enkel afwijken van deze voorkeuren (gracht/waterloop > afvoer voor hemelwater) mits  uitvoerige motivering, zo niet zal dit alsnog worden opgelegd.

         

        Het college van burgemeester en schepenen kan opleggen en toestemming verlenen dat het traject van de lozing via openbaar domein wordt uitgevoerd als dat lozing in grachten, waterlopen of gescheiden afvoer zou mogelijk maken zonder dat daarvoor enige belasting of retributie voor het gebruik van dit openbaar domein verschuldigd zal zijn.

        Stemgedrag

        Na duiding van het ingediende amendement door raadslid Loes Vandenbroucke antwoordt de bevoegde schepen van leefmilieu, Jan Schelstraete, dat de wijze van afvoeren een taak wordt van het bestuur. In dit reglement wordt een duidelijke cascade opgelegd.

        De voornoemde schepen stelt voor het voorliggende reglement in zijn huidige vorm vast te stellen. In een latere fase kan dan dit reglement dan verder geoptimaliseerd worden.

        Raadslid Loes Vandenbroucke is blij met dit reglement omdat de gemeente actiever betrokken wordt bij de afvoer. Zij bedankt de schepen voor zijn reactie.

        Raadslid Jan Creten is eveneens tevreden met dit reglement en hoopt dat het in de toekomst mogelijk moet zijn dit reglement verder te optimaliseren. Hij waardeert ten zeerste dat de de verschillende partijen in de gemeenteraad input hebben mogen geven bij het tot stand komen van dit reglement. Het voorliggende reglement komt tegemoet aan zijn belangrijkste bekommernis, die hij geuit heeft tijdens de gemeenteraad van 30 juni 2020.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De gemeenteraad stelt het onderstaand reglement "bijkomende voorwaarden bij bemaling" vast.

        Reglement bijkomende voorwaarden bij bemaling

        Artikel 1. Beperken en retourneren van bemalingswater

        Bij bemalingsaanvragen of aanvragen van stedenbouwkundige handelingen waarbij bemaling wordt voorzien, worden volgende bijkomende voorwaarden opgelegd:

        1. Bemalingen moeten sondegestuurd zijn, wat betekent dat de pompen worden afgezet als het peil laag genoeg staat en pas weer worden aangezet wanneer het water te hoog komt te staan.
        2. Indien geen retourbemaling wordt aangevraagd, moet uitvoerig worden gemotiveerd waarom dit niet mogelijk is, zo niet zal dit alsnog worden opgelegd. Het college van burgemeester en schepenen kan opleggen en toestemming verlenen dat de retourbemaling op openbaar domein wordt uitgevoerd zonder dat daarvoor enige belasting of retributie voor het gebruik van dit openbaar domein verschuldigd zal zijn.

        Artikel 2. Hergebruiken van bemalingswater

        1. Indien de aanvraag een ander doel heeft dan de plaatsing van een kelder voor een ééngezinswoning wordt bijkomend rubriek 53.8.1° a) VLAREM II opgelegd om het bemalingswater door landbouwers te laten hergebruiken
        2. Met toepassing van rubriek 53.8.1 a) kan het college van burgemeester en schepenen bijkomend opleggen om voorafgaand aan de lozing van het bemalingswater een buffervat van minimaal 10.000 liter te plaatsen met overloop naar een lozingspunt. Het buffervat dient te worden geplaatst op privaat domein, grenzend aan of bereikbaar vanaf de openbare weg. Op het buffervat dient een aftapkraantje geplaatst te worden, zodat hergebruik eenvoudig en kosteloos mogelijk wordt voor derden. Op het buffervat dient duidelijk, in waterbestendig materiaal, aangegeven te worden dat het water niet geschikt is voor menselijke consumptie en dat elk gebruik op eigen risico is. De exploitant afficheert de beschikbaarheid van het water op een duidelijke manier, zichtbaar vanaf de openbare weg en van zodra het water ter beschikking is. De installatie dient uiterlijk te gebeuren op de eerste werkdag na de start van de bemaling. De exploitant stuurt uiterlijk de dag na de installatiefoto's van de opstelling waaruit de nakoming van bovenstaande voorwaarden blijkt naar de dienst leefmilieu op milieu@herent.be

        Artikel 3. Lozen van bemalingswater

        1. De lozing van bemalingswater moet bij voorkeur in een gracht of waterloop in de omgeving gebeuren, lozing in de openbare riolering is te vermijden. Waar er een gescheiden afvoerstelsel is, wordt de voorkeur gegeven aan de afvoer voor hemelwater. Het college van burgemeester en schepenen kan opleggen en toestemming verlenen dat het traject van de lozing via openbaar domein wordt uitgevoerd als dat lozing in grachten, waterlopen of gescheiden afvoer zou mogelijk maken zonder dat daarvoor enige belasting of retributie voor het gebruik van dit openbaar domein verschuldigd zal zijn.

         

    • Cultuur

      • Site Den Axe - afsluiten van een huurovereenkomst - vaststellen contractvoorwaarden - afvoering van de agenda

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding

        Principebeslissing van het college op 21 december 2020 betreffende het zoeken naar geschikte ruimte voor kunstvormen die nog niet voldoende gefaciliteerd worden in onze gemeente.

        Feiten, context en argument
        • Actieplan 44 van de gemeentelijke meerjarenplanning: 'we breiden de mogelijkheden tot vrijetijdsbesteding uit door te investeren in nieuwe infrastructuur’,
        • In Herent is nood aan een locatie die geschikt is voor kunstvormen die nog niet voldoende gefaciliteerd worden in onze gemeente.  Een creatieve plek waar ambachten, 2 en 3 dimensionale kunstvormen (schilderkunst, pottenbakken, installatiekunst, …) een uitvalbasis kunnen hebben. Een open atelier waar plaats is voor vorming, workshops, tentoonstellingen en kijkmomenten. Een plek waar kunst gemaakt kan worden door iedereen.
          Daarnaast denken we aan een locatie waar ervaringen kunnen gedeeld worden, nieuwe projecten gesmeed. Een locatie met een creatieve twist die ook kan fungeren als buurthuis, een plek waar altijd leven is.
        • Criteria:
          • Oppervlakte
            Mogelijkheid tot indelen van aantal kleinere atelieruimtes
            Plaats waar informele ontmoeting mogelijk is (bar of gezellige zithoek)
            Open plek in functie van tentoonstellingen (en bijhorende vernissages)
            Bergruimte waar verenigingen / artiesten hun materiaal veilig kunnen stockeren
          • Staat gebouw
            Een locatie waar letterlijk met verf en klei kan geëxperimenteerd worden
            Geen te cleane / chique ruimtes. Liefst geen nieuwbouw
            Een gebouw met een artistieke / alternatieve vibe is meegenomen
            Aanwezigheid van een degelijke verwarmings- en elektrische installatie
            Een pand waar investeringen nodig zijn maar dat fundamenteel wel in goede staat is
          • Omgeving
            Graag op een plek in Herent waar nog niet veel socio-culturele infrastructuur aanwezig is
            Graag een ‘zichtbaar’ & ‘laagdrempelig’ gebouw die warmte uitstraalt
            Voldoende parking en goed bereikbaar (in functie van tentoonstellingen, buurtinitiatieven)
            Veel natuurlijke lichtinval zou een enorm pluspunt zijn
            Sanitair, verwarming, goed werkende elektriciteitsinstallatie
          • Vergelijk
            We hebben een aantal panden in de omgeving gezocht en naast elkaar gezet. Het blijkt geen makkelijke zoektocht om een plek te vinden in Herent die voldoet aan de criteria. Enkel handelspand Den Axe, dat voornamelijk gekend is als horecasite, is een redelijk uniek pand in de gemeente dat aan heel wat van de criteria kan voldoen. Om die huurprijs (qua gebouw en oppervlakte) te vergelijke hebben we in de buurgemeente gezocht naar vergelijkbare panden.
        • Als besluit kunnen we stellen dat het handelspand DEN AXE voldoet perfect aan onze vooropgestelde criteria en is concurrentieel met andere gelijkaardige panden.
        • Stedenbouwkundige toestand:

          Op 20 december 1979 werd een vergunning afgeleverd voor een winkel-woongelegenheid en stapelplaats. De inplanting van het gebouw komt niet overeen met deze in de afgeleverde vergunning, het bestaande gebouw wijkt af van de vergunde toestand. Een functiewijziging van wonen – detailhandel naar een andere functie (BVR 14/04/2000), bijvoorbeeld gemeenschapsvoorzieningen of recreatie, is steeds vergunningsplichtig. Een functiewijziging valt niet onder het vrijstellingenbesluit. Voor het geheel van deze site is een duurzame inrichting in overeenstemming met de stedenbouwkundige voorschriften gewenst.

           

        Juridische grond
        • het decreet over het lokale bestuur van 22 december 2017 artikel 41, 2de lid, 11° en artikel 56 §3 8°b
        Plaats in beleidsplan en budget

        Onderhoud en opfrissingswerken: 2021/GBB/0119-02/615202/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Huurprijs:2021/GBB/0050-00/220400/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN

        Besluit

        Enig artikel. Op voorstel van het college van burgemeester en schepenen en na toelichting door de burgemeester wordt dit punt van de agenda afgevoerd.

    • Economie & handel

      • Reglement tijdelijke bewegwijzering bij bedrijfsactiviteiten - vaststelling

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding

        Momenteel ontbreekt er een kader voor het plaatsen van tijdelijke bewegwijzering bij van bedrijfsactiviteiten. 

        Feiten, context en argument
        • Bedrijven en ondernemingen zijn verplicht om voor het plaatsen van tijdelijke signalisaties of bewegwijzering een aanvraag in te dienen.
        • Het doel van dit reglement is om de wildgroei aan tijdelijke wegwijzers tegen te gaan en een ruimtelijk kader te creëren voor ondernemingen en bedrijven bij het organiseren van bedrijfsactiviteiten.
        Juridische grond
        • decreet lokaal bestuur van 27 december 2017 artikel 41 2de lid, 2°
        Plaats in beleidsplan en budget

        -

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. Het reglement tijdelijke bewegwijzering bij bedrijfsactiviteiten, als bijlage gevoegd bij dit besluit met referte 20210309_REGL_tijdelijke bewegwijzering bedrijven_V2_DEE. pdf, wordt vastgesteld. 

    • Financiën

      • Goedkeuringslijst (G/2021/26) aanrekening - weigering betaling factuur - kennisgeving betalingsbevel door het college van burgemeester en schepenen van 22 februari 2021

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • factuur van Arteel van 07/01/2021 (fact.nr. VF20001692), ingekomen op 15/01/2021
        • besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 februari 2021 waarbij het college beveelt om op eigen verantwoordelijkheid de voormelde betaling uit te voeren
        Feiten, context en argument
        • Artikel 272 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 bepaalt onder meer dat:

        § 1. Alle girale betalingen worden ondertekend door de algemeen directeur en de financieel directeur. Met zijn handtekening bevestigt de algemeen directeur dat de uitgave wettig en regelmatig is.

        § 2.

        • Als de algemeen directeur weigert een betalingsopdracht aan een financiële instelling te ondertekenen, kan het college van burgemeester en schepenen op eigen verantwoordelijkheid bevelen de betaling uit te voeren. Een dergelijk bevel kan niet worden geweigerd.
        • In het voornoemde geval brengt het college van burgemeester en schepenen de gemeenteraad op de hoogte van dat betalingsbevel.
        • De betaling kan pas worden uitgevoerd nadat de gemeenteraad heeft kunnen kennisnemen van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen.
        • argumentatie weigeren betaling

        De financiële dienst ontving op 15/01/2021 de factuur van Arteel als bijlage. De voorgeschreven procedure werd hierbij niet gevolgd, namelijk:

        • Er werd voorafgaand aan de bestelling géén bestelaanvraag gevalideerd door het college van burgemeester en schepenen.
        • Noch werd het nodige visum aangevraagd en gegeven door de financieel directeur.  Aangezien een visum enkel voorafgaand aan de bestelling gegeven kan worden, kan de financieel directeur dit visum nu niet meer geven.
        • De wet op de overheidsopdrachten werd niet nageleefd.

         


        Juridische grond
        • artikel 272, §1 en 2 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        Stemgedrag

        Raadslid Luk Draye betreurt het dat de formele procedure niet werd gevolgd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van het besluit van het college van burgemeester en schepenen van 22 februari 2021 om op eigen verantwoordelijkheid de uitvoering van de betalingsopdracht van 11.488,03 euro (9.494,24 euro, excl. btw) aan Arteel Y. bvba, gevestigd te 3020 Herent, Brusselsesteenweg 59 [factuur van 07/01/2021; nr. VF20001692)] te bevelen.

         

    • Sport

      • Concessie horeca sporthal Bart Swings - vaststellen contractvoorwaarden

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding

        Na de opening van de sporthal Bart Swings is het wenselijk dat het horecagedeelte ook zo snel mogelijk kan openen. Daarom werd er een bestek opgesteld om de zoektocht naar een uitbater te starten.

        Feiten, context en argument
        • Het voorontwerp met betrekking tot de inrichting van de brasserie werd goedgekeurd door het college in zitting van 19 oktober 2020.
        • De oplevering van het gebouw binnen het project "sporthal Bart Swings" is voorzien in april 2021.
        • Bij voorkeur gaat het horecagedeelte open tijdens de zomer van 2021.
        • De naamgeving voor het horeca gedeelte "BAR SWINGS" werd goedgekeurd op college van 18 januari 2021.
        • Er werden opdrachtdocumenten (bestek) opgemaakt met betrekking tot de concessievoorwaarden voor de uitbating van het horecagedeelte in het Sportcentrum "Bart Swings". De gemeenteraad moet de contractvoorwaarden vaststellen alvorens deze overeenkomst kan gepubliceerd worden.
        • Kandidaten hebben de mogelijkheid hun project in te dienen vóór 15 april 2021 om 11.00 uur.
        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 artikel 41,2de lid, 11° en artikel 57, §3, 8°b)
        Adviezen
        • Advies

          zie bijlage 20210209_adviesB&O_horeca_Bar_Swings

          Advies ADV/2021/015 van Juridische dienst van 11 februari 2021: Geen standpunt ingenomen

        Adviezen
        • Visum financieel beheerder

          Overzicht bedenkingen/opmerkingen concessie Bart Swing na een eerste lezing:

          -Aandacht voor de te volgen procedure! Opdrachtdocumenten en procedure moet conform de wetgeving verlopen:  Termijnen, versturen offertes, publicatie, …  Aan te raden is om dat in 3P te doen, dat is een beproefd sjabloon en dat vermijdt fouten en lacunes.  Er zijn ook goede  3p-voorbeelden beschikbaar van andere besturen

          -Er wordt veel  te weinig aandacht besteed aan het financieel plan. Het gaat over een lange termijn project waarbij er zoveel goede ideeën en visie mag aanwezig zijn als maar kan, maar indien dat niet op een stevig en gefundeerd financieel plan steunt is dat gedoemd om voor veel problemen te zorgen, aan te modderen en te mislukken.  Ook bij de selectie is daar duidelijk veel te weinig of zo goed als geen aandacht voor.  De basis van een geslaagde onderneming begint bij een degelijk financieel plan. (Daar zou minstens 1/3 de van de punten moeten opstaan bij de evaluatie)

          -De aan te kopen zaken zoals meubilair, keukenapparaten enz… zouden moeten goedgekeurd worden door het CBS, en ook garanties op tijdige vervanging.   Ook aandacht voor de technische keuringen voor de apparaten en de energiezuinigheid en veiligheid!

          -Plaatsbeschrijving best laten maken door een externe firma met de nodige ervaring, die doen dat dan op het einde ook en bepalen/ramen onmiddellijk de geleden schade overeenkomstig de geldende regels en wetten.

          -Er wordt nog heel wat verwezen naar een samenwerkingsovereenkomst, het is toch best om reeds maximaal (alles wat kan) zaken in de basisovereenkomst vast te leggen omdat dit duidelijk en gelijk moet zijn voor alle inschrijvers.

          -Bij belastingen zou ik uitdrukkelijk ook verwijzen naar Sabam, Billijke vergoeding, Favv, roerende  en onroerende voorheffing, enz…

          -Het lijkt mij ook aanbevolen om voor de zaken waar dat mogelijk is, elektriciteit, water, (gas) een aparte teller te voorzien om zo de uitbater te responsabiliseren en zicht te houden op de kosten, ook voor de afvalverwijdering, is ten laste van de uitbater.  Responsabilisering in kader van duurzaamheid! Ook internet aansluiting en tv ten laste van de uitbater.(Eigen bedrijfsnetwerk gescheiden houden van publiek netwerk en bedrijfsnetwerk van de uitbater)

          -De huur laten lopen vanaf de ondertekening, geen uitstel, dat garandeert een snelle startup en indien de gekozen uitbater dit niet kan overbruggen, dan blijkt meteen dat het financieel plan en de  financiële basis onvoldoende zijn. (Dat moet in zijn plan verrekend zijn over de ganse looptijd)  Dergelijke clausule geef blijk van korte termijn visie i.p.v. de gewenste stabiele langetermijnvisie.

          -Duidelijke prijsherzieningsformule, de datums van de gekozen maanden bij de berekening kunnen vastgelegd worden.

          -Vereisten naar personeel van de uitbater  betreffende taal zoals Nederlands spreken, wetgeving i.v.m. illegale werknemers,..

          -Waarborg te stellen alvorens de concessie start.

          -Ook bewijs van verzekering voorleggen alvorens de concessie start.  En verplichting opnemen in het verzekeringscontract dat de verzekeringsmaatchappij het CBS onmiddellijk moet inlichten wanneer de uitbater zijn verplichting naar de maatschappij niet nakomt (Wanneer zijn verzekering niet tijdig betaald is)

          -De nodige blusapparaten in het concessiegedeelte en de keuring ervan te voorzien door de concessiehouder

          -Artikel 28 §2 weglaten of vervangen door de vermelding dat er in onderling overleg voorwaarden kunnen vastgelegd worden.

          -Het schoonmaken van het deel in concessie door de concessiehouder. (Minimumeisen?)

          -Voor zaken die niet voorzien zijn in de overeenkomst verklaart de concessiehouder zich te zullen schikken naar de beslissing van het CBS.

          -Concessiehouder is zelf verantwoordelijk voor het naleven van alle sociale en fiscale verplichtingen.

          -Eventueel met een paar mensen samen het document via Teams  overlopen, of een MS-Word versie ter beschikking te stellen waar iedereen eenvoudig opmerkingen kan aan toevoegen die dan later desgewenst verwerkt kunnen worden.

          Gunstig mits aanpassing visum VSM/2021/015 van Pascal De Geyter van 12 februari 2021

        Stemgedrag

        Raadslid Thomas Donceel dankt schepen Scheys om in de opdrachtdocumenten in te schrijven dat ook fairtrade-producten in de automaten moeten voorzien worden. Hij is wel van oordeel dat het aanbieden van fairtrade-producten als een minimale basisvoorwaarde zou moeten voorzien worden in de opdrachtdocumenten om de concessie uit te baten.

        Raadslid Tom Denon dankt de schepen voor de toelichting bij dit punt in de bevoegde gemeenteraadscommissie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De contractvoorwaarden, vermeld in de bijgevoegde opdrachtdocumenten (bestek) betreffende de concessie voor de uitbating van het horecagedeelte in sportcentrum Bart Swings met als referte 20210225 concessie Bart Swings_v11.pdf, en integraal deel uitmakend van dit besluit, worden vastgesteld.

    • Bijkomend(e) agendapunt(en)

      • Agendapunt toegevoegd door raadslid J. Creten - Opdracht tot agendering agendapunt op volgende Raad van Bestuur Volkswoningbouw mbt opvolging renovatiewerken

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • agendapunt, ingediend door raadslid Jan Creten, ontvangen op 4 maart 2021
        Feiten, context en argument

        De bewoners van de sociale huurwoningen in de wijk ‘s Herenwegveld van wie de woning momenteel gerenoveerd worden, hebben al het hele jaar grote klachten over de renovatiewerken. Uit deze klachten komt heel duidelijk naar voor dat er zich verschillende problemen voordoen:

        1) Er is onvoldoende coördinatie en afstemming tussen de verschillende (onder)aannemers die de renovatiewerken uitvoeren.

        2) Er is onvoldoende opvolging van de werken vanuit Volkswoningbouw. De werken vorderen niet zoals voorzien en de uitvoering ervan laat soms te wensen over maar er worden klaarblijkelijk geen bijkomende inspanningen geleverd om hier aan tegemoet te komen.

        3) De klachten van bewoners worden ofwel heel traag ofwel niet behandeld. Het is onduidelijk in welke mate deze klachten besproken worden op werfvergaderingen en er ook opdracht gegeven wordt om daar iets aan te doen.

        4) Er is weinig rechtstreekse communicatie vanuit Volkswoningbouw over de stand van de werken en de concrete timing voor de verdere uitvoering van de werken. Bemerkingen en klachten hierover krijgen onvoldoende terugkoppeling.

        Aangezien deze werken nog een tijdje zullen aanslepen en er ook in de nabije toekomst nog andere renovatieprojecten gepland zijn, dienen er bijkomende initiatieven genomen te worden om deze en toekomstige problemen bij bouwwerken van Volkswoningbouw op korte termijn aan te pakken.

        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 21
        Stemgedrag

        Raadslid Jan Creten wenst dat door dit punt goed te keuren de gemeenteraad een duidelijk signaal geeft dat sociale huurders even belangrijk zijn dan andere burgers en dat op die manier deze mistoestand zal aangekaart worden bij Volkswoningbouw.

        Schepen van wonen, Jan Schelstraete, stelt onder meer dat het hier gaat om een heel ingrijpende renovatie en dat dit ongetwijfeld heel wat ongemakken voor de bewoners met zich meebrengt. Hij weet ook dat er momenteel geen enkele klacht werd ingediend bij het gemeentelijk woonloket over deze problematiek. Schepen Jan Schelstraete stelt dat er binnen Volkswoningbouw een eigen klachtenreglement bestaat. Jaarlijks moet hierover gerapporteerd worden aan Wonen Vlaanderen. Hij toont zeker empathie naar de bewoners toe.

        De burgemeester waarschuwt dat we steeds beide kanten van het verhaal moeten horen. Zij herinnert de raad eraan dat er steeds vragen aan Volkswoningbouw kunnen gesteld worden met respect van de privacy.

        Raadslid Thomas Donceel deelt mee dat zijn Groen-fractie het aangebracht punt van sp.a zeker zal steunen en betreurt de gang van zaken bij Volkswoningbouw bij de uitvoering van dit renovatieproject. Hij haalt hierbij enkele concrete pijnpunten aan.

        Raadslid Tom Denon stelt dat de huurders zeker moeten geholpen worden en dat de onveilige en ongezonde toestand van hun woningen zo vlug mogelijk moet aangepakt worden.

        Raadslid Luk Draye treedt zijn collega's, Jan Creten en Griet Lissens, bij en is van oordeel dat er sinds de kerstvakantie onvoldoende vooruitgang is geboekt in dit renovatieproject. Hij pleit om de huurders te horen en hen perspectief te geven.

        De burgemeester herhaalt haar standpunt en zegt dat het zeker niet de bedoeling is om alles onder de mat te vegen. Zij beklemtoont dat de werken volgens de wetgeving op de overheidsopdrachten toegewezen moeten worden  aan de laagstbiedende. Er worden trouwens inspanningen geleverd om de werken strikt op te volgen maar pleit voor verzachtende omstandigheden in deze coronatijden.

        Schepen Philippe Scheys stelt dat dit punt niet behoort tot de bevoegdheid van de raad en dat dergelijk problemen binnen de raad van bestuur van Volkswoningbouw moeten uitgeklaard worden.

        Raadslid Loes Vandenbroucke weet dat de oppositie geen vertegenwoordiger heeft in de raad van bestuur van Volkswoningbouw. Het raadslid weerlegt de kritiek dat men slechts één klok heeft horen luiden. Er waren klachten van meerdere huurders. Zij haalt ook aan dat de huurders een kwetsbare afhankelijke positie bekleden en daarom niet geneigd zijn klacht in te dienen.

        Raadslid Jan Creten besluit dat de huurders het gevoel hebben dat Volkswoningbouw er niet voor hen. Hij bestempelt zijn voorstel als constructief om de bestaande problemen op een goede manier aan te pakken.

        Na haar positieve stem te hebben uitgebracht, stelt schepen Liesbeth Van Hemelrijck vast dat zij zich vergist heeft. Zij deelt mee dat zij dit punt niet wenst goed te keuren. Vermits het agendapunt nog niet werd afgesloten door de voorzitter, aanvaardt deze laatste de wijziging van het stemgedrag van de schepen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Hugo Coomans, Jan Creten, An Beghin
        Tegenstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Christophe Lonnoy, Marianne Van Rompaey, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, Annelies Smets
        Onthouders: Marc Debusschere
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 12 stemmen tegen, 1 onthouding
        Besluit

        Enig artikel. Het voorstel van raadslid Jan Creten om de gemeenteraad op te dragen de vertegenwoordigers van het OCMW en de gemeente in de raad van bestuur van Volkswoningbouw cvba om onderstaand agendapunt op de eerstvolgende vergadering van de raad van bestuur te agenderen en positief te bekrachtigen:

        Opvolging bouwwerken Volkswoningbouw                     

        1. Volkswoningbouw gaat op korte termijn over tot de aanwerving van een bouwkundig assistent die samen met de werfleider moet instaan voor een goede opvolging van de bouwwerven namens Volkswoningbouw. Hij of zij volgt ook de klachten van de bewoners mbt de werken van de (onder)aannemers op.
        2. Volkswoningbouw verleent de bewoners inzage in de werfverslagen waarin hun klachten  zijn opgenomen, zodat zij kunnen nagaan hoe aan hun klachten gevolg wordt gegeven.
        3. Volkswoningbouw maakt een plan van aanpak op om in de toekomst de communicatie met de bewoners voor en tijdens de renovatiewerken beter te verzorgen. De wijze waarop klachten zullen opgevolgd worden en een concrete tijdslijn voor de uitvoering van de werken zijn daarbij cruciaal

        wordt verworpen omwille van het feit dat:

        1. dergelijke problemen binnen de raad van bestuur van Volkswoningbouw moeten aangekaart worden door de fracties
        2. dit onderwerp niet tot de bevoegdheden behoort van de gemeenteraad.
      • Agendapunt toegevoegd door raadslid A. Beghin - aansluiten bij pilootproject van de stad Leuven "Wij.Leveren"

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding
        • agendapunt, ingediend door raadslid An Beghin, ontvangen op 4 maart 2021
        Feiten, context en argument
        • We willen vanuit Groen graag volgend agendapunt toevoegen aan de agenda van de gemeenteraad van dinsdag 9 maart 2021: de gemeente Herent sluit toch nog aan bij ‘Wij.Leveren’, pilootproject van de stad Leuven
        • Vorige gemeenteraad gaven we al aan de we het een gemiste kans vonden voor Herent dat het bestuur besliste om niet in te stappen in het project ‘Wij.Leveren’ die de distributie van goederen van de lokale handelaars op een slimme, duurzame manier tot bij de lokale bevolking wil brengen.
        • We kregen op vorige raad geen afdoend antwoord over de redenen hiervoor. Daarom willen we het graag terug op de agenda plaatsen en stellen we voor dat de gemeente Herent alsnog aansluit bij het zinvolle ‘Wij.Leveren’ project dat ook voor de Herentse handel een belangrijke ontzorging betekent.
        • In mei 2020 werkte Leuven een projectvoorstel uit rond innovatieve lokale economie. Opzet was om het lokale shoppen verder te promoten, de lokale handelaars te ontzorgen en dit door middel van een slim distributieplatform dat leveringen op een duurzame manier organiseert.
        • Tijdens de lockdown ontdekte ook de lokale handel het concept van webshops én namen ze initiatief om pakjes en goederen te leveren tot bij de klant thuis; door zelf te leveren of door individueel koerierdiensten in te schakelen. Vooral de leveringen gebeurden op een gebricoleerde manier naast elkaar door, in eigen beheer of met koerierdiensten.
        • Via het ‘Wij.Leveren’ project zal een lokaal distributieplatform uitgebouwd worden waar handelaars uit Leuven en de deelnemende randgemeenten hun bestellingen kunnen plaatsen. Het digitale platform zal de leveringen op een slimme manier bundelen en een duurzame logistieke speler zal de leveringen in Leuven en de Leuvense randgemeenten per e-bakfiets of e-bestelwagen verzorgen. Het type voertuig is afhankelijk van de afstand en het volume dat geleverd moet worden.
        • Op die manier worden de lokale handelaars ontzorgt in hun e-commerce activiteiten, maar bovendien wordt ook de service van ‘handsfree’ shoppen aangeboden aan klanten die toch komen shoppen in de winkel zelf. Ten opzichte van de grote e-commerce bedrijven wordt er dus een extra service uitgebouwd die het lokale shoppen verder ondersteunt. Handelaars in de randgemeenten krijgen via dit platform ook makkelijker toegang tot de ‘afzetmarkt’ in Leuven en de randgemeenten. De communicatie en branding van dit project zal de Leuvense handelaars, maar ook de handelaars in de deelnemende randgemeenten ondersteunen via het format van ‘Leuven.Levert’, ‘Bierbeek.Levert’, ‘Lubbeek.Levert’, ...
        • De stad Leuven ontving hiervoor 200.000 euro subsidies vanuit Vlaanderen (Hermes) en 200.000 euro subsidies vanuit het Europees Fonds voor Regionale Ontwikkeling (EFRO). Leuven legt daar nog eens 100.000 euro bovenop als cofinanciering.
        • Om het bereik voor de Leuvense handelaren te vergroten, maar ook andersom om de handelaars in de randgemeenten eveneens toegang te geven tot de Leuvense afzetmarkt, werden ook de randgemeenten uitgenodigd om deel te nemen, voor ‘een peulschil’ dixit schepen Schelstraete (1500 euro).
        • Iedere gemeente rond Leuven doet mee, Herent niet. De gemeenteraad kreeg nog geen antwoord waarom Herent niet deelnam. Zodra dit project operationeel is, zullen er ongetwijfeld ook vragen komen vanuit de Herentse handel waarom Herent deze opportuniteit liet passeren.
        • Herent laat een grote kans liggen om mee te surfen op het werk dat het (nu nog gesubsidieerde) project zal leveren. Leuven zal twee full-time werkkrachten aannemen die het platform operationeel  maken en het merk ‘Wij.Leveren’ zullen branden (website ontwikkelen, de look and feel bepalen) en administratief ondersteunen. Leuven bereidt momenteel openbare aanbestedingen voor rond de selectie van de duurzame logistieke spelers, de ontwikkeling van het digitale platform en de branding van ‘Wij.Leveren’. B-post en City-depot toonden reeds grote interesse en de steden Antwerpen en Gent lieten weten dat ze dit project van heel nabij willen opvolgen om dan na de pilootfase, dit systeem te laten opschalen naar hun eigen steden.
        • Weldra zullen we dus duurzame vervoermiddelen in de straat zien rijden met ‘Leuven.levert’ en in aanvulling ook ‘Heverlee.levert’, ‘Kessel-lo.levert’, … Maar ‘Herent.levert’ dus niet. Een grote gemiste kans om het handelsgebied van de Herentse handelaren te vergroten én de Herentse handel te ontzorgen in logistieke taken. Meer nog de Herentse handel zou er zelfs nadeel van kunnen ondervinden, want waarom bestellen in Herent als er vanuit bijv. Oud-Heverlee aan de deur kan worden geleverd?
        • Het is nog niet te laat: we kunnen nog op de valreep aansluiten en zo de kroon rond Leuven vervolledigen én de Herentse handelaars ook alle kansen geven.
        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 21
        Stemgedrag

        Raadslid Lydie Wuyts ondersteunt namens haar fractie het voorstel om aan te sluiten bij het project "Wij.Leveren".

        Raadslid Luk Draye deelt mee dat zijn fractie dit voorstel met veel enthousiasme zal goedkeuren.

        De schepen van lokale economie, Jan Schelstraete, plaats toch enkele kanttekeningen bij dit voorstel. Hij weet dat de gemeente Bertem ook niet ingestapt is en de grootsteden Gent en Antwerpen kijken ook de kat uit de boom. Hij stelt bijkomende dat het project teveel gericht is op de Leuvense economie en wijst de raadsleden erop dat de gemeente Herent gestart is met het project rond HERENT HANDELT!

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Jan Creten, An Beghin
        Tegenstanders: Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Tom De Latte, Kenneth Vyncke, Annelies Smets
        Resultaat: Met 10 stemmen voor, 14 stemmen tegen
        Besluit

        Enig artikel. Het voorstel om aan te sluiten bij het pilootproject van de stad Leuven "Wij.Leveren" wordt verworpen.

    • Geen bevoegdheid gekozen

      • Mondelinge vragen van raadsleden

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, wnd. voorzitter
        Astrid Pollers, burgemeester
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, schepenen
        Luk Draye, Griet Lissens, Tom Denon, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Simon Pardon, Eva Sieben, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Kristin Lercangé, voorzitter
        Bieke Vanhellemont, Bart Michiels, raadsleden
        Aanleiding

        mondelinge vragen van raadsleden tijdens de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn

        Feiten, context en argument

        Artikel 11 van het huishoudelijke reglement bepaalt dat de raadsleden het recht hebben om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen aan de burgemeester en aan het college van burgemeester en schepenen. Daarvoor is geen toegelicht voorstel nodig.

        Na afhandeling van de agenda en vóór het sluiten van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.

        Juridische grond
        • artikel 38 5° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017
        • artikel 11 van het huishoudelijk reglement voor de gemeenteraad van Herent, goedgekeurd door de gemeenteraad in zitting van 30 juni 2020
        Besluit

        I. Raadslid Griet Lissens heeft volgende vragen:

        1. Naar aanleiding van het recente geval van "gaybashing" met dodelijke afloop in Beveren op 6 maart 2020 stelt het raadslid voor om de regenboogvlag uit te hangen aan Het Huis van de Gemeente "De Kouter". Zij beklemtoont dat het uithangen van de vlag symboliseert dat de gemeente Herent een open gemeente is  waar iedereen gelijk is in gedachten en gevoelens. Schepen Jan Schelstraete antwoordt hierop dat de regenboogvlag en de vredesvlag reeds uithangen.
        2. Het succes van de pakjesdienst van bpost leidt aan de Mechelsesteenweg tot mobiliteitsproblemen. Hoe kan hieraan verholpen worden? Kunnen er bijkomende parkeerplaatsen gerealiseerd worden? Schepen van mobiliteit Maarten Forceville heeft hierover reeds met bpost vergaderd. Een verhuis van bpost aan de Mechelsesteenweg 400 is zeker niet op korte termijn haalbaar voor bpost. De bevoegde schepen beklemtoont dat hij in gesprek blijft met bpost om zeker al de pakjesdienst te kunnen herlocaliseren. Hij wijst ook op de blauwe zone in de buurt van het postkantoor.
        3. Haachtstraat-Veltem - problematiek van het rijbaankussen - De schepen van mobiliteit en openbare werken antwoordt dat het rijbaankussen werd weggehaald in samenspraak met de lokale politie. dit kussen wordt momenteel gestockeerd in de loods. Het extra rijbaankussen is ondertussen besteld.
        4. WIFI-problemen in het gewezen gemeentehuis - De schepen van Cultuur, Stijn Van Meerbeeck, antwoordt dat door het gebruik van LAN het probleem zou moeten opgelost zijn. De verenigingen werden hiervan reeds op de hoogte gesteld.
        5. Wat is de visie van het bestuur op het gebruik van de gemeentelijke infrastructuur van Sport en Vrije Tijd? De schepen van cultuur somt hierna de bestemmingen op van de verschillende vrijetijdszalen:
        • Hangar3020 en speelplaats - podiumkunsten / voorstellingen / toonmomenten / tentoonstellingen
        • GC De Wildeman - theater- en improvisatiecursussen, repetities
        • Den AXE - crea / kunst
        • kerk Veltem - historisch buurthuis
        • Warotzaal 2.0 - polyvallente zaal (all-round) bijv. eetfeesten, quizzen, grote (dans) feesten, beurzen, indoor markten
        • Huize Ivonne - kleurrijk buurthuis
        Dit weerspiegelt de visie op het gebruik van de socio-culturele infrastructuur met de volgende uitgangspunten:
        1. De vorm van de activiteit moet bepalend zijn waar deze  best kan doorgaan.
        2. Infrastructuur op maat maken zodat deze optimaal gebruikt kan worden.
        3. Samen met de verenigingen / organisator op zoek te gaan naar de beste accommodatie voor hun activiteit.

        De schepen van sport, Philippe Scheys, voegt eraan toe dat de bestemming van de sportinfrastructuur steeds kan wijzigen als gevolg van een veranderend sportlandschap (momenteel is de padelsport zeer in trek, nog niet zo lang geleden boomde de tennissport onder impuls van Clijsters en Henin, ...). De dienst vrije tijd (sport) en het advies- en overlegplatform sport houden zeker de vinger aan de pols. Verder somt de schepen van sport nog eens alle sportinfrastructuur op zoals de mountainbikeroute, de Finse piste, de kunstgrasvelden, de nieuwe sporthal "Bart Swings" en het toekomstig zwembad.

         

        II. Raadslid Tom Denon haalt nogmaals de de gevaarlijke verkeerssituatie aan in de Haachtstraat na het weghalen van het rijbaankussen. Hij hekelt ook het feit dat deze situatie nu al drie maanden aansleept.

        Voormeld raadslid stelt ook de ondermaatse signalisatie vast bij wegenwerken (bijv. Termerestraat, Leo Meulemansstraat en de Vilvoordsebaan). De bevoegde schepen van openbare werken, Maarten Forceville, zal dit verder van nabij opvolgen.

        Raadslid Tom Denon verwijst naar het project "Den Axe" waar twee- en driedimensionale kunstvormen centraal staan. Hij weet echter dat de toneelverenigingen problemen ondervinden om een geschikte locatie te vinden. Hij vraagt zich af of de Warotzaal hiervoor in aanmerking zou kunnen komen.

        Schepen van cultuur, Stijn Van Meerbeeck, verwijst hierbij naar zijn antwoord op de vraag van raadslid Lissens in verband met de gemeentelijke socio-culturele infrastructuur en stelt dat Hangar3020 geschikt is voor de podiumkunsten zodat GC De Wildeman meer kan gebruikt worden door toneelgezelschappen.

        Raadslid Denon vraagt aan de voorzitter en de algemeen directeur dat voor de problemen rond vergissingen bij stemmingen een algemene regeling wordt uitgewerkt. De voorzitter gaat in op deze vraag.

         

        III. Raadslid An Beghin stelt zich de vraag of de overeenkomst voor de huur van "Den Axe" wel zal kunnen ingaan op 01 april 2021 nu dit punt van de dagorde werd afgevoerd.

        De burgemeester antwoordt dat zij niet over de specifieke technische details van het dossier beschikt en het antwoord aldus schuldig moet blijven.

Namens gemeenteraad,

Renaat Kamers
algemeen directeur

Kenneth Vyncke
wnd. voorzitter