Terug
Gepubliceerd op 14/12/2022

Notulen  raad voor maatschappelijk welzijn

di 05/07/2022 - 19:30 Haagbeuk
Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
Renaat Kamers, algemeen directeur
Verontschuldigd: Luk Draye, Simon Pardon, raadsleden

De voorzitter opent de zitting op 05/07/2022 om 19:30.

  • Openbaar

    • Notulen

      • Notulen en audiozittingsverslag van de vergadering van de raad van maatschappelijk welzijn van 21 juni 2022 - goedkeuring en kennisneming

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luk Draye, Christophe Lonnoy, Simon Pardon, raadsleden
        Aanleiding
        • de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn van 21 juni 2022
        Feiten, context en argumentatie
        • De notulen van de vergadering van de raad voor maatschappelijk welzijn worden onder de verantwoordelijkheid van de algemeen directeur opgesteld.
        • Elk raadslid heeft het recht tijdens de vergadering opmerkingen te maken over de redactie van de notulen van de vorige vergadering. Als die opmerkingen door de raad voor maatschappelijk welzijn worden aangenomen, worden de notulen in die zin aangepast. Als er geen opmerkingen worden gemaakt over de notulen van de vorige vergadering, worden de notulen als goedgekeurd beschouwd en worden ze ondertekend door de voorzitter van de raad voor maatschappelijk welzijn en door de algemeen directeur.
        • Een audio- of audiovisuele opname levert integraal het bewijs van hetgeen op de zitting werd gezegd en beslist. Een handtekening van de voorzitter van de raad en de algemeen directeur is niet vereist. De raad moet de audio- of audiovisuele opname evenmin goedkeuren.
        Juridische grond
        • decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, artikels 32, 74, 277 en 278
        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 21 juni 2022 goed.
        Artikel 2. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het audiozittingsverslag.

    • Financiën

      • Aanpassing 6 meerjarenplan 2020-2025 - OCMW - vaststelling

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luk Draye, Simon Pardon, raadsleden
        Aanleiding

        Het vast bureau wenst een aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 uit te voeren om een aantal geraamde uitgaven en inkomsten te actualiseren.

        Feiten, context en argumentatie

        Alle uitgaven en ontvangsten van het OCMW en de gemeente werden conform de BBC 2020 regelgeving opgenomen in één geconsolideerd meerjarenplan. De onderdelen van de gemeente en OCMW moeten echter wel nog apart vastgesteld worden door respectievelijk de gemeenteraad en de raad voor maatschappelijk welzijn.

        Juridische grond
        • decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 257
        Stemgedrag

        De aanpassing van het meerjarenplan 2020-2025 wordt in geconsolideerde versie besproken (gemeente & OCMW).

        Raadslid Jan Creten stelt dat zijn fractie tegen de aanpassingen van het meerjarenplan zal stemmen. De Vooruit-fractie zou andere prioriteiten stellen in het meerjarenplan. Zo zou de fractie ander keuzes gemaakt hebben op het vlak van het "sociaal beleid" en hiervoor meer middelen uittrekken.

        Wel ontwaart het raadslid ook goede elementen in de aanpassing van het meerjarenplan zoals het bestemmen van meer middelen voor de speelpleinwerking omdat de partij de speelpleinwerking als waardevol bestempeld en monitoren moeilijk te vinden zijn.

        Ook uit het raadslid kritiek op het schrappen van de exploitatiekosten van het toekomstig zwembad. Ook heeft de fractie vragen bij het uitstel van de renovatie van de Warotzaal en de inrichting van een pop-up in de Warotzaal voor een bedrag van 250.000,00 euro. He raadslid vraagt zich dan ook af wat de gevolgen hiervan zijn op de autofinancieringsmarge (AFM), moesten deze voornoemde bedragen nog wel in het meerjarenplan zijn opgenomen.

        Schepen van Sport, Philippe Scheys, stelt dat de investerings- en studiekosten voor de bouw van het zwembad wel voorzien zijn. De schepen weet dat volgend jaar bij de aanpassing van het meerjarenplan een extra jaar, namelijk 2026, zal worden toegevoegd met hierbij de inbreng van de exploitatiekosten van het zwembad.

        Schepen van financiën, Katleen DHaese voegt hieraan toe dat er prioriteit wordt gegeven aan de bouw van het zwembad. De renovatie van de Warotzaal zal worden uitgesteld, maar toch al ingericht in functie van een pop-up project. Bij het sociaal beleid vallen toch een aantal extra projecten op zoals de uitbreiding van de trajectbegeleiding en de aanwerving van één FTE coördinator voor de opvang van de vluchtelingen uit Oekraïne.

        Raadslid Jan Creten roept hierbij de meerderheid op om niet het volledige sociale beleid uit te besteden aan vrijwilligers.

        Raadslid Tom Denon deelt mee dat zijn fractie zich bij de stemming zal onthouden en verwijst hiervoor naar de standpunten van de Vooruit-fractie. Hij is tevens van oordeel dat de bouw van het zwembad te belastend is voor de financiën van de gemeente zeker op de manier waarop het nu in het meerjarenplan is opgenomen.

        De schepen van financiën beklemtoont dat bij de wijziging van het meerjarenplan steeds het concept van de voorzichtigheid werd gehanteerd en dat met de realiteit werd rekening gehouden.

        Raadslid Griet Lissens beklemtoont dat zij niet tegen de bouw van het zwembad is, maar dat zij graag wenst te weten wat het effect op de AFM zou zijn indien de investeringen uit het meerjarenplan zou worden gehaald.

        De schepen van duurzaamheid, Jan Schelstraete, stelt nog dat het pop-up-project in de Warotzaal bedoeld is om ook op lange termijn te investeren in de Warotzaa. Intussen kunnen dan alle noden in kaart worden gebracht om rekening mee te houden bij de definitieve renovatie.

        Raadslid Loes Vandenbroucke stelt dat men ongerust is over de hoogte van de jaarlijks te voorziene exploitatiekosten en vraagt zich af of er al onderzoek is gedaan naar de meest voordelige uitbatingsformules. De schepen van sport beaamt dit en de exploitatiekosten zullen op basis hiervan op punt gesteld worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Tom De Latte, Annelies Smets
        Tegenstanders: Griet Lissens, Tom Denon, Lydie Wuyts, Jan Creten
        Onthouders: Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, An Beghin
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 4 stemmen tegen, 5 onthoudingen
        Besluit

        Enig artikel. De raad stelt het gedeelte OCMW van aanpassing 6 van het meerjarenplan 2020-2025 vast.

    • Welzijn

      • Project digibanken - samenwerkingsovereenkomst met IGO div

        Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
        Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
        Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
        Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
        Renaat Kamers, algemeen directeur
        Verontschuldigd: Luk Draye, Simon Pardon, raadsleden
        Aanleiding
        • samenwerkingsvoorstel project digibank 'DIGIDO(e)': Iedereen digitaal op weg met IGO in de gemeenten Aarschot, Bierbeek, Begijnendijk, Boortmeerbeek, Haacht, Herent en Scherpenheuvel-Zichem
        Feiten, context en argumentatie
        • Mensen in een kwetsbare positie in de samenleving ervaren een hoger risico op digitale uitsluiting. Dit is een gevolg van zowel een ongelijke toegang tot technologie, zoals een laptop of internetverbinding, als van het feit dat ze vaak ook over minder digitale vaardigheden beschikken en daardoor minder gebruik maken van e-dienstverlening. 
        • Met de oprichting van lokale digibanken wil de Vlaamse overheid kwetsbare groepen meekrijgen in de digitaliseringsgolf. Vanuit het standpunt dat een digitaal inclusiebeleid zich idealiter ontwikkelt dicht bij de mensen, in hun lokale omgeving, aansluitend op hun dagelijks leven, interesses en noden, zijn we ervan overtuigd dat het realiseren van dergelijk geïntegreerd lokaal digitaal inclusiebeleid maatwerk is. 
        • Om de lokale besturen te ondersteunen bij de uitbouw van een lokaal e-inclusiebeleid lanceerde het departement Werk en Sociale Economie van de Vlaamse Gemeenschap een projectoproep ‘digibanken’. Deze projectoproep maakt deel uit van het Nationale Plan voor Herstel en Veerkracht binnen het Europese Herstelfonds (RRF). Met de oprichting van lokale digibanken wil de Vlaamse overheid kwetsbare groepen meekrijgen in de digitaliseringsgolf. 
        • De werking van een digibank is opgezet rond 3 globale doelstellingen (toegang, vaardigheden en ondersteuning op maat): 
          • 1. Gelijke toegang tot digitale technologie door laptops, schermen en andere hardware voorwaardelijk beschikbaar te stellen, bijvoorbeeld via een uitleendienst.
          • 2. Via opleiding en kennisdeling digitale vaardigheden versterken, zowel persoonlijke vaardigheden als technische vaardigheden, bijvoorbeeld door IT-materiaal te herstellen. 
          • 3. Via begeleiding zorgen voor een verbeterde digitale toegang tot essentiële diensten zoals de digitale dienstverlening vanuit de Vlaamse overheid, Tax-on-web… 
        • Op 13 januari 2022 organiseerde IGO div voor alle lokale besturen in haar werkingsgebied een infosessie over de oproep ‘digibanken’. Alle lokale besturen kregen de kans om mee te stappen in een project dat IGO div als promotor zou uitwerken en indienen. De lokale besturen Aarschot, Bierbeek, Begijnendijk, Boortmeerbeek, Haacht, Herent en Scherpenheuvel-Zichem engageerden zich tot het indienen van een dossier met het oog op de verdere uitwerking van een project ‘digibanken’ tijdens een gesubsidieerd voortraject. 
        • Op 11 april 2022 kreeg IGO div als promotor bericht dat er kon gestart worden aan een gesubsidieerd voortraject van 4 maanden op 1 mei 2022. Het voortraject heeft tot doel het project verder vorm te geven, bijkomende partnerschappen te verkennen en verfijnen en een concrete samenwerkingsstrategie uit te werken. Op basis van de inhoud van de samenwerkingsstrategie wordt er vervolgens een projectbegroting opgesteld voor de uitvoering van het project tussen januari 2023 en december 2024 (2 jaar). Het departement Werk en Sociale Economie verwacht dat uiterlijk op 31 augustus 2022 een aanvraag voor een implementatietraject met bijhorende verantwoordingsstukken wordt ingediend. Concreet betreft het een samenwerkingsovereenkomst tussen de partners, een uitgewerkte samenwerkingsstrategie én een projectbegroting. 
        • Op 1 mei 2022 werd het voortraject aangevat en daarbij lag de focus in eerste instantie op het verzamelen van bijkomende informatie bij de lokale partners, in kaart brengen van reeds bestaande initiatieven, het uitwerken van een eerste concreter projectconcept en het verkennen van bijkomende partnerschappen inzake de praktische uitvoering van het project. 
        • Op 19 mei 2022 werd het eerste concept voorgesteld aan de deelnemende lokale besturen en werd er nadien nog bijkomende input gevraagd om het concept te matchen met de lokale mogelijkheden en verwachtingen. Op basis van de input en gesprekken met mogelijke partners die actueel nog lopen, wordt het concept verder gefinaliseerd. Het voorlopig concept en de bijhorende powerpointpresentatie kunnen gevonden als bijlage.
          • Voorstel doelstelling 1: Aankoop nieuwe materialen + herstel en hergebruik van gebruikte of in onbruik geraakte digitale technologieën. Verdeling via centrale en mobiele uitleenpunten. Herstel via vrijwilligers en de Kringwinkel. Gratis uitleen en herstel van digitale technologieën voor kwetsbare doelgroepen
            • Voordeel: Zetten in op duurzaamheid en recycling + financieel voordelig aangezien we geen steunen meer dienen te vragen binnen het BCSD voor laptops (bv. in de kader van onderwijsondersteuning)
          • Voorstel doelstelling 2: Organiseren van groepslessen op verschillende niveaus, inhoud en locatie rond het werken met digitale technologieën.
            • Voordeel: Sterker kunnen inspelen op de verschillende lokale noden
          • Voorstel doelstelling 3: Individuele begeleiding van kansengroepen (digicoach)
            • Voordeel: Vaardigheden aanleren aan kansengroepen zodat ze digitaal actief worden wat hen versterkt (werken met overheidstoepassingen, online afspraken maken, ...)
        • IGO div stelt vast dat de timing van het voortraject de taak om tot een gedragen concept mét bijhorende bekrachtiging door de deelnemende lokale besturen, er niet gemakkelijker op maakt. Het goedkeuren van samenwerkingsovereenkomsten is normaal gezien een bevoegdheid van de gemeente- of OCMW-raad en de timing brengt met zich mee dat de besluiten door de raad van 5 juli nodig zal zijn. Omdat het onrealistisch is dat IGO div een volledig afgewerkt project met bijhorende samenwerkingsstrategie en projectbegroting op dergelijke korte termijn aan te leveren, stellen ze volgende werkwijze voor: 
          • de deelnemende lokale besturen leggen een globale samenwerkingsovereenkomst voor aan de volgende gemeente- of OCMW-raad (juni of juli).
          • In die samenwerkingsovereenkomst zijn een aantal algemene bepalingen opgenomen die het kader vormen voor de samenwerking tussen de partners tijdens de looptijd van het project. 
          • De uitvoering van die samenwerkingsovereenkomst is uiteraard onder voorbehoud van de goedkeuring van het projectvoorstel door het Departement Werk en Sociale Economie én de goedkeuring van de samenwerkingsstrategie en bijhorende projectbegroting door de colleges van burgemeester en schepenen van de deelnemende lokale besturen. Om dit laatste mogelijk te maken stelt IGO div voor dat de gemeente- of OCMW-raad het college van burgemeester of vast bureau mandateert om de samenwerkingsstrategie en projectbegroting te beoordelen en goed te keuren. Dit geeft IGO div de nodige tijd om het project ten gronde uit te werken én tijdig ingediend te krijgen.
        • IGO div stelt de volgende vragen aan de OCMW-raad:
          • De samenwerkingsovereenkomst in de bijlage voor het project digibanken goed te keuren;
          • Het vast bureau te mandateren om de samenwerkingsstrategie én de projectbegroting goed te keuren zodoende kunnen deze documenten op het moment van indienen van de aanvraag op 31 augustus 2022 aan de samenwerkingsovereenkomst kan toegevoegd worden.
        Juridische grond
        • Kadernota 'Plan Vlaamse Veerkracht: Project digibanken' van 2 april 2021 dat het beleidskader vastlegt voor de uitrol van de oproepen ter ondersteuning van de digibanken.
        • besluit van het vast bureau van 7 februari 2022 waarbij het vast bureau zich akkoord verklaart als partner deel uit te maken van het dossier digibanken van IGO div.
        Plaats in beleidsplan en budget

        ACT-400: We nemen deel aan de projectoproep 'digibanken', onder trekkerschap van IGO

        2022/ACT-400/0909-00/613100/OCMW/VB/IP-GEEN

        Publieke stemming
        Aanwezig: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, Renaat Kamers
        Voorstanders: Kenneth Vyncke, Astrid Pollers, Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De raad voor maatschappelijk welzijn mandateert het vast bureau om de samenwerkingsstrategie én de projectbegroting in functie van het samenwerkingsvoorstel project digibank 'DIGIDO(e)': Iedereen digitaal op weg met IGO in de gemeenten Aarschot, Bierbeek, Begijnendijk, Boortmeerbeek, Haacht, Herent en Scherpenheuvel-Zichemgoed te keuren, daardoor kunnen deze documenten op het moment van indienen van de aanvraag op 31 augustus 2022 aan de samenwerkingsovereenkomst toegevoegd worden. 

  • Mondelinge vragen

    • Varia - mondelinge vragen van raadsleden

      Aanwezig: Kenneth Vyncke, voorzitter
      Astrid Pollers, voorzitter vast bureau
      Maarten Forceville, Katleen D'Haese, Philippe Scheys, Jan Schelstraete, Stijn Van Meerbeeck, Liesbeth Van Hemelrijck, leden vast bureau
      Griet Lissens, Tom Denon, Kristin Lercangé, Christophe Lonnoy, Marc Debusschere, Anneloes Vandenbroucke, Thomas Donceel, Eva Sieben, Bieke Vanhellemont, Lydie Wuyts, Marianne Van Rompaey, Hugo Coomans, Bart Michiels, Jan Creten, Tom De Latte, An Beghin, Annelies Smets, raadsleden
      Renaat Kamers, algemeen directeur
      Verontschuldigd: Luk Draye, Simon Pardon, raadsleden
      Aanleiding
      • mondelinge vragen van raadsleden tijdens de zitting van de raad voor maatschappelijk welzijn
      Feiten, context en argumentatie

      Artikel 11 van het huishoudelijk reglement bepaalt dat de raadsleden het recht hebben om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen aan de voorzitter en de leden van het vast bureau.

      Na afhandeling van de agenda en vóór het sluiten van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.

      Daar de mondelinge vragen deel uitmaken van het zittingsverslag, vormen deze voortaan een onderdeel van de audio-opnames.

      Juridische grond
      • artikelen 31 en  38 5° van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 (art.74 raad voor maatschappelijk welzijn)
      • artikel 11 van het huishoudelijk reglement van de raad voor maatschappelijk welzijn, goedgekeurd door de raad van 12 oktober 2021
      Besluit

      Er werden geen mondelinge vragen gesteld.

De voorzitter sluit de zitting op 08/07/2022 om 08:50.

Namens raad voor maatschappelijk welzijn,

Renaat Kamers
algemeen directeur

Kenneth Vyncke
voorzitter