De voorzitter opent de zitting op 10/05/2022 om 19:35.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn keurt de notulen van de zitting van 19 april 2022 goed.
Artikel 2. De raad voor maatschappelijk welzijn neemt kennis van het audiozittingsverslag.
Wat willen we gaan doen?
In functie van de vereisten van deugdelijk bestuur wil het lokaal bestuur op een continue wijze de dienstverlening versterken door het uitbouwen van een performante en efficiënte organisatie, met voldoende sterke beheerscontrole. Het lokaal bestuur moet daarom in functie van de kwaliteitszorg een systeem van interne controle uitwerken zoals voorzien in de artikelen 217 tot en met 220 van het decreet over het lokaal bestuur.
In het systeem van organisatiebeheersing hebben (interne) audits en evaluaties hun belang, met als bedoeling de eruit volgende aanbevelingen en verbetervoorstellen te gebruiken als instrument om de werking en de organisatiebeheersing (sturing en controle) te verbeteren.
Audio beschikt in deze over belangrijke ervaring en expertise voor het uitvoeren van professionele interne audits en adviesverlening met het oog op het ontwikkelen van een systeem van interne controle, speciaal bij lokale besturen (steden, gemeenten, ocmw's en verwante publieke entiteiten zoals hulpverleningszones, lokale publieke ziekenhuizen…).
De toetreding tot de vereniging Audio, gelet op wat voorafgaat, draagt ertoe bij dat het bestuur de bepalingen van het decreet over het lokaal bestuur inzake het systeem van interne controle/organisatiebeheersing planmatig vorm geeft. Audio is een welzijnsvereniging of een vereniging van publiek recht onderworpen aan deel 3, titel 4, hoofdstuk 2, van het decreet over het lokaal bestuur.
Overeenkomstig artikel 475 van het decreet over het lokaal bestuur, kunnen ‘rechtspersonen andere dan die welke winstoogmerk hebben’ toetreden tot een welzijnsvereniging. De vereniging Audio werkt uitsluitend voor vennoten-leden, waardoor de vennoten-leden zich rechtstreeks tot de vereniging kunnen wenden, wat een soepele besluitvorming toelaat, waardoor er een gunstige btw-regeling van toepassing is en waardoor het uitschrijven van overheidsopdrachten niet vereist is.
De toetreding tot Audio biedt de volgende meerwaarde:
Het voorstel van Audio voor samenwerking met het lokaal bestuur Herent werd aan het managementteam van 8 februari 2022 gepresenteerd (zie bijlage "2022 JAN Voorstel Audio Herent.pdf").
Het managementteam van 29 maart 2022 heeft het voorstel om lid te worden van de vereniging Audio met als doel de activiteiten en de processen van de deelgenoten door interne audits en adviesverlening te professionaliseren gunstig geadviseerd.
Decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald:
Gunstig advies voor de toetreding tot de Welzijnsvereniging Audio.
BE 0827.396.340, Lange Schipstraat 27, 2800 Mechelen
Eénmalige toetredingskost 0,10 Euro per inwoner = 2.205,00 Euro wordt door de gemeente ten last genomen.
(De toetredingskost is maar één maal verschuldigd voor Gemeente en OCMW)
Opmerkingen:
-Alvorens Audio met zijn werkzaamheden kan beginnen moeten ze eerst onze verwerkersovereenkomst ondertekenen (GDPR).
-Voorafgaand aan elke auditopdracht moet een bestelaanvraag gebeuren op basis van een offerte van Audio.
Gunstig visum VSM/2022/082 van Pascal De Geyter van 05 mei 2022
Budgetsleutel 2022/GBB/0114-00/613100/GEMEENTE/CBS/IP-GEEN (prestaties van derden):
Deze toetredingskost wordt verrekend op het budget van de gemeente!
Raadslid Loes Vandenbroucke stelt namens haar fractie het volgend: "Interne audits kunnen een belangrijk instrument zijn om de eigen werking te verbeteren, maar het mag geen doel op zich zijn. Een paar jaar geleden besteedde het bestuur een zeer aanzienlijk bedrag aan een externe consultant om de organisatiestructuur en -processen door te lichten en verbeterplannen voor te stellen. Er liggen ongetwijfeld nog verbeterpunten te rapen op basis van deze oefening, zoals het verbeteren van de communicatie tussen de diensten. Er kwamen ook een aantal markante bevindingen naar voor n.a.v. de recente welzijnsbevraging. Die vragen dringen om actie. Door de langdurige afwezigheid van een aantal personeelsleden ontbreekt het aan tijd om het te hebben over visie en toekomstperspectieven. We hebben echt geen dure audit nodig om tot die conclusie te komen. Een interne audit zal bovendien om een extra tijdsinvestering vragen van het personeel. Een tijdsinvestering die heel wat medewerkers nu kunnen missen als kiespijn.
We vragen daarom om nu eerst te investeren in de noden van het personeel die al gekend zijn. Als het welzijn er op vooruit gaat en er ontstaat terug ademruimte, kan er altijd ad hoc nog een audit besteld worden n.a.v. een specifieke vraag. Daar hoeft de gemeente zich niet voor te engageren tot een uitgave 20.000 euro (of meer) per jaar. Het bijkomende bedrag voor de coaching bij het aanpakken van de problemen is daar nog niet eens bij inbegrepen.
Kortom: Vooraleer te investeren in een volgende doorlichting van organisatieprocessen lijkt het ons essentieel om eerst te investeren in de mensen die die processen moeten vormgeven. Er zijn al wat actiepunten/uitdagingen naar boven gekomen bij voorgaande bevragingen die de nodige aandacht verdienen. De problemen analyseren is één zaak, het aanpakken en oplossen een ander."
Het voornoemde raadslid deelt daarom mee dat haar fractie tegen dit punt zal stemmen.
De schepen van beleid & organisatie, Katleen D'Haese, stelt dat Audit Vlaanderen dit soort audits aanmoedigt om zo de risico's binnen lokale organisaties te inventariseren en zo in kaart te brengen en hieraan een verbetertraject te koppelen. De deelname aan de welzijnsvereniging kadert in de organisatiebeheersing, waarover jaarlijks moet gerapporteerd worden aan de raden. De dienst Organisatiebeheersing & beleidsondersteuning neemt de uit te voeren audit(s) op in de planning. De schepen benadrukt dat coaching van de diensten hierbij belangrijk is.
Raadslid Luk Draye, sluit zich aan bij de kritiek van raadslid Vandenbroucke en is van oordeel dat er dringende noden moeten geledigd worden en verwijst hierbij naar de presentatie van de welzijnsbevraging door Cohezio, tijdens de vorige raadszitting.
Raadslid Tom Denon is akkoord dat dit een ondersteuning kan bieden voor de diensten, maar hij kan zich niet echt vinden in de manier waarop dit systeem wordt ingevoerd.
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn treedt toe tot de welzijnsvereniging Audio met ondernemingsnummer BE 0827.396.340. Er is een eenmalige toetredingskost van 0,10 euro per inwoner (dit geldt voor het lokaal bestuur Herent als geheel [gemeente en OCMW] en wordt verrekend via de gemeente). Elke auditopdracht wordt afzonderlijk gefactureerd. De samenwerking betreft een langetermijnsamenwerking. Het bestuur [gemeente & OCMW] engageert zich om jaarlijks minstens één audit te laten uitvoeren.
Artikel 2. De raad keurt het bijgevoegde interne auditcharter goed.
Dit charter is van toepassing op alle aangesloten leden bij alle leden van toepassing is. Het beschrijft de wederzijdse rechten en plichten met het oog op het uitvoeren van interne audits, zoals voorzien in de artikelen 217 tot en met 220 van het decreet over het lokaal bestuur.
Artikel 3. De raad voor maatschappelijk welzijn richt een plaatselijk auditcomité op, dat bestaat uit:
A. effectieve leden:
en
B. leden met een raadgevende stem:
gelet op het resultaat van de geheime stemming voor de aanstelling van het effectief lid waaraan 27 leden deelnamen: met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 6 onthoudingen en 1 ongeldige stem
gelet op het resultaat van de geheime stemming voor de aanstelling van het plaatsvervangend lid waaraan 27 leden deelnamen: met 18 stemmen voor, 2 stemmen tegen, 6 onthoudingen en 1 ongeldige stem
Artikel 4. De raad stelt Liesbeth Van Hemelrijck aan als effectief lid in de algemene vergadering en Katleen D'Haese als plaatsvervanger.
Dagorde
1. Samenstelling van het bureau
2. Goedkeuring verslag bijzondere algemene vergadering d.d. 15-12-2021
3. Verslag over de activiteiten 2021
4. Jaarrekening per 31-12-2021 - verslag van de commissaris-revisor
5. Verwerking van de resultaten krachtens art. 44 van de statuten
6. Kwijting te verlenen aan bestuurders en commissaris-revisor
7. Vervanging leden raad van bestuur
8. Aanpassing presentiegeld
9. Benoeming/aanstelling commissaris-revisor
10. Oprichting LOCO CV
11. Diversen
De Vooruit-fractie, bij monde van raadslid Jan Creten, kant zich tegen agendapunt 8 namelijk de verhoging van het presentiegeld voor de voorzitter van de raad van bestuur. Het raadslid is ervan overtuigd dat de taken van de voorzitter van de raad van bestuur zeker niet opwegen tegen de zwaarte van de taken, die een gemeenteraadsvoorzitter moet uitvoeren. De verhoging is dan ook niet te verantwoorden.
Schepen Philippe Scheys is het hier niet mee eens en stelt dat de voorbereiding van de agenda steeds een volle dagtaak inhoudt en verwijst hierbij naar andere intergemeentelijke samenwerkingsverbanden waarbij de voorzitter twee maal zo hard moet werken als een afgevaardigde in de raad van bestuur.
Enig artikel. Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Interleuven van 22 juni 2022 wordt als volgt vastgesteld: "Goedkeuring van alle agendapunten".
Enig artikel. Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering 24 juni 2022 van IGO div wordt als volgt vastgesteld:"goedkeuring van alle agendapunten van de vergadering".
Bij geheime stemming en met 22 stemmen voor, 5 en 0 onthouding(en)
Bij geheime stemming en met 25 stemmen voor, 2 en 0 onthouding(en)
Artikel 1. De raad voor maatschappelijk welzijn stelt Liesbeth Van Hemelrijck, voorzitter van het bijzonder comité voor de sociale dienst, aan als vertegenwoordiger in het lokaal adviescommissie energie en water.
Artikel 2. Als plaatsvervanger wordt Marleen Schouteden, lid van het bijzonder comité voor de sociale dienst, aangeduid.
Artikel 11 van het huishoudelijk reglement bepaalt dat de raadsleden het recht hebben om mondelinge en schriftelijke vragen te stellen aan de voorzitter en de leden van het vast bureau.
Na afhandeling van de agenda en vóór het sluiten van de openbare vergadering van de raad kunnen de raadsleden mondelinge vragen stellen over gemeentelijke aangelegenheden, die niet op de agenda van de raad staan. Op deze mondelinge vragen wordt ten laatste tijdens de volgende zitting geantwoord.
Daar de mondelinge vragen deel uitmaken van het zittingsverslag, vormen deze voortaan een onderdeel van de audio-opnames.
Schriftelijke vraag:
De voorzitter sluit de zitting op 23/06/2022 om 13:53.
Namens raad voor maatschappelijk welzijn,
Renaat Kamers
algemeen directeur
Kenneth Vyncke
voorzitter