Terug
Gepubliceerd op 13/05/2022

Besluitenlijst  gemeenteraad

di 10/05/2022 - 20:00 Haagbeuk
  • Openbaar

    • Notulen

      • Notulen en audiozittingsverslag van de gemeenteraadszitting van 19 april 2022 - goedkeuring en kennisneming

        Goedgekeurd
        1. De gemeenteraad keurt de aangepaste notulen van de zitting van 19 april 2022 goed.
        2. De gemeenteraad neemt kennis van het audiozittingsverslag
    • Beleid & Organisatie

      • Interleuven - algemene vergadering 22 juni 2022 - vaststellen mandaat

        Goedgekeurd

        Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Interleuven van 22 juni 2022 wordt als volgt vastgesteld: "Goedkeuring van alle agendapunten".

      • Hofheide - algemene vergadering 22 juni 2022 - vaststellen mandaat

        Goedgekeurd

        De gemeentelijke vertegenwoordiger in de gewone algemene vergadering van 22 juni 2022 van de opdrachthoudende vereniging voor crematoriumbeheer in het arrondissement Leuven "Hofheide" wordt gemandateerd om over de agendapunten te beraadslagen en te stemmen.

      • EcoWerf - algemene vergadering 22 juni 2022 - vaststellen mandaat

        Goedgekeurd

        Vaststellen van het mandaat

      • IGO div - Uitnodiging algemene vergadering op vrijdag 24 juni 2022 - vaststellen mandaat

        Goedgekeurd

        Het mandaat van de vertegenwoordiger inzake de agenda van de algemene vergadering 24 juni 2022 van IGO div wordt als volgt vastgesteld:"goedkeuring van alle agendapunten van de vergadering".

      • Toelichting door de leden van de raad van bestuur van de dienstverlenende en opdrachthoudende samenwerkingsverbanden (intercommunales) over de uitoefening van de bevoegdheden en taken van de raad en over hun beleid - kennisname

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad neemt kennis van de toelichting door Tom Denon, lid van van de raad van bestuur met raadgevende stem van de dienstverlenende intergemeentelijke vereniging IGO over de uitoefening van de bevoegdheden, het beleid en de taken van de raad en over hun beleid.

      • Volkswoningbouw - aanduiden leden raad van bestuur - vervanging

        Goedgekeurd

        Vervanging van een lid in de van de Raad van Bestuur van Volkswoningbouw.

      • Toetreding tot de welzijnsvereniging Audio - goedkeuring auditcharter

        Goedgekeurd

        Artikel 1. De gemeenteraad treedt toe tot de welzijnsvereniging Audio met ondernemingsnummer BE 0827.396.340. Er is een eenmalige toetredingskost van 0,10 euro per inwoner (dit geldt voor het lokaal bestuur Herent als geheel  gemeente en OCMW en wordt verrekend via de gemeente). Elke auditopdracht wordt afzonderlijk gefactureerd. De samenwerking betreft een langetermijnsamenwerking. Het bestuur engageert zich om jaarlijks minstens één audit te laten uitvoeren.

        Artikel 2. De raad keurt het bijgevoegde interne auditcharter goed.

        Dit charter is van toepassing op alle aangesloten leden bij alle leden van toepassing is. Het beschrijft de wederzijdse rechten en plichten met het oog op het uitvoeren van interne audits, zoals voorzien in de artikelen 217 tot en met 220 van het decreet over het lokaal bestuur.

        Artikel 3. De raad vaardigt Liesbeth Van Hemelrijck als effectief af op de algemene vergadering en Katleen D'Haese als plaatsvervanger.

        De algemene vergadering vindt minstens één maal per jaar plaats. Ze verleent kwijting aan de bestuurders en beslist over de toetreding van nieuwe besturen. De inbreng van elk bestuur is afhankelijk van het aantal uitgevoerde audits.

        Artikel 4. De gemeenteraad richt een plaatselijk auditcomité op, dat bestaat uit:

        A. effectieve leden:

        1. de burgemeester (voorzitter van het auditcomité);
        2. de eerste schepen;
        3. de schepen van duurzaamheid;
        4. de algemeen directeur;
        5. de financieel directeur;

        en

        B. leden met een raadgevende stem:

        1. één deskundige van de dienst Organisatiebeheersing en Beleidsondersteuning (secretariaat, voorbereiding en opvolging van de besluiten).



    • Bibliotheek

      • Dienstreglement van de bibliotheek van Herent - wijzigingen

        Goedgekeurd

        Door het gebruik van het nieuwe bibliotheeksysteem Wise, dringen zich een aantal aanpassingen aan het dienstreglement van de bibliotheek op, wat betreft de procedure niet ingeleverde bibliotheekmaterialen en de procedure openstaand bedragen.

        Ook het aanbieden van het uitlenen van bordspelen vraagt een aanpassing van het dienstreglement van de bibliotheek.

        De raad keurt de wijzigingen in het dienstreglement van de bibliotheek van Herent goed.

    • Financiën

      • Algemeen reglement op de aanrekening van diverse kosten toepasselijk op de fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van de gemeente Herent

        Goedgekeurd


        Aan de raad wordt gevraagd om het algemeen reglement op de aanrekening van diverse kosten toepasselijk op de fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van de gemeente vast te stellen.

        Artikel 7. Niet-fiscale vorderingen - Bibliotheek - kosten voor het versturen van aanmaningen wordt aangepast naar aanleiding van de aanpassing van het bibliotheekreglement. De overige artikels van het reglement dd 23 april 2019 blijven behouden.

        Artikel 7. Niet-fiscale vorderingen - Bibliotheek - kosten voor het versturen van aanmaningen

        Artikel 7.1. Bij het niet inleveren van bibliotheekmaterialen:

        • voor de verzending van de 1ste rappel - na 1 week:  0,00 euro
        • voor de verzending van de 2de rappel - na 2 weken:  0,00 euro
        • voor de verzending van de 3de rappel (materiaalvergoedingsnota) - na 4 weken:  0,00 euro
        • voor de verzending van de 4de rappel (deurwaardersnota) - na 8 weken: 10,00 euro, wordt aangetekend verstuurd

        Artikel 7.2. Bij niet betalen van openstaande bedragen:

        • voor de verzending van de 1ste rappel (registratienota) - na 4 weken:  0,00 euro
        • voor de verzending van de 2de rappel (herinnering registratienota) - na 6 weken:  0,00 euro
        • voor de verzending van de 3de rappel (deurwaardersnota) - na 8 weken:  10,00 euro, wordt aangetekend verstuurd

        Artikel 8. Niet-fiscale vorderingen - Bibliotheek - kosten voor opmaak dwangschrift

        • Als de schuld niet betaald is na de 4de aangetekende rappel, wordt de kaart geblokkeerd en wordt er een administratieve procedure opgestart op kosten van de lener. Voor het opmaken van dit dwangschrift wordt een kost van 50,00 euro aangerekend.

        Dit reglement treedt in werking vanaf 01 juni 2022. Alle reeds genomen beslissingen betreffende de aanrekening van diverse kosten toepasselijk op fiscale en niet-fiscale schuldvorderingen van de gemeente Herent worden met ingang vanaf 01 juni 2022 opgeheven.

    • Wegenis - waterwerken - gebouwen

      • Patrimonium - verwerving voetweg 62 - goedkeuren ontwerpakte

        Goedgekeurd

        De ontwerpakte goedkeuren.

      • Patrimonium Edelweiss-site (Half Daghmael en Ravenshoek) - gratis grondafstand - goedkeuren ontwerpakte

        Goedgekeurd
        • Akkoord gaan met de gratis grondafstand met betrekking tot een perceel grond, thans in gebruik als de straten met namen”Half Daghmael” en “Ravenshoek.
        • De ontwerpakte goedkeuren
        • Bepalen dat deze gratis grondafstand geschiedt voor openbaar nut, voor inlijving van de grond in het openbaar domein en de wegenis.
      • Patrimonium - perceel in Wittevrouwestraat - affectatie

        Goedgekeurd

        Het betrokken perceel via affectatie opnemen in het openbaar domein van de gemeente.

      • Realisatie van nieuwe gemeentelijke wegenis langsheen de Molenweg/Beekstraat tussen de N 26 en het verkeersknooppunt aan het kanaal Leuven-Dijle in Tildonk - goedkeuren ontwerpakte inname 21 grondafstand voor openbaar nut

        Goedgekeurd

        De ontwerpakte met betrekking inname 21 goedkeuren.

    • Wonen

      • Vorming Woonmaatschappij – verdeling van de stemrechten

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad stemt in met het voorstel om de stemrechten van de lokale besturen, die deel uitmaken van het werkingsgebied in de algemene vergadering van de toekomstige woonmaatschappij, te verdelen op basis van volgende criteria en met het hieronder bepaalde gewicht:

        Criterium

        Bron

        Gewicht

        de verhouding tussen het aantal huishoudens per gemeente

        Statbel.fgov.be (meest recente datareeks)

        40%

        de verhouding tussen het aantal sociale huurwoningen per gemeente

        VMSW en Wonen-Vlaanderen (meest recente datareeks)

        60%

         

        Totaal: 100%

         

  • Mondelinge vragen

    • Varia - mondelinge vragen van raadsleden

      Goedgekeurd