Terug
Gepubliceerd op 06/02/2023

Besluitenlijst  gemeenteraad

di 31/01/2023 - 20:00 Haagbeuk
  • Openbaar

    • Notulen

      • Notulen en audiozittingsverslagen van de gemeenteraadszittingen van 20 december 2022 - goedkeuring en kennisneming

        Goedgekeurd
        1. De gemeenteraad keurt de notulen van de zittingen van 20 december 2022 goed.
        2. De gemeenteraad neemt kennis van de audiozittingsverslagen.
    • Beleid & Organisatie

      • Definitieve vervanging van een gemeenteraadslid

        Goedgekeurd

        De raad neemt kennis van de definitieve beëindiging van het mandaat van gemeenteraadslid Machteld Vandevoorde. Annelies Smets vervangt haar tot het einde van de legislatuur.

    • Cultuur

      • Aanpassing reglement openbaar toegankelijke evenementen - vaststelling

        Goedgekeurd

        Aan de raad wordt gevraagd de aangepaste versie van het reglement voor openbaar toegankelijke evenementen', zoals gevoegd bij dit besluit met als naam 2023_reglement_openbaar toegankelijke evenementen , vast te stellen.

      • Zonaal evenementenreglement - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Aan de raad wordt gevraagd het zonaal evenementenreglement goed te keuren.

    • Financiën

      • Belasting op de inname van het openbaar domein - vaststelling

        Goedgekeurd

        Het gebruik van het openbaar domein vormt een hinder voor verkeer, overlast voor inwoners en kan de veiligheid in het gedrag brengen. Een deel van het openbaar domein wordt tijdelijk geprivatiseerd door het voor te behouden aan de aanvrager. Het is noodzakelijk om een belasting te heffen op de inname van het openbaar domein en dit voor een termijn, ingaand vanaf 1 maart 2023 en eindigend op 31 december 2025.

        Toepassingsgebied

        Met het openbaar domein wordt bedoeld de openbare weg inclusief voet- en fietspaden en parkeerruimte, al dan niet afgebakend en de groene ruimten, wandelplaatsen, parken, pleinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de openbare weg, die openstaan voor het verkeer van personen.

        De inname van het openbaar domein behelst:

        1. De tijdelijke inname van de openbare ruimte voor evenementen of voor het uitvoeren van bouwwerken zoals het bouwen, verbouwen, slopen, herstellen, herinrichten, schilderen en zandstralen van gebouwen, grondwerken, tuinwerken, … (dit is een niet limitatieve opsomming). Hierbij wordt ervan uitgegaan dat voor het plaatsen en ophalen van een container 36 m² nodig is.
        2. De tijdelijke inname van parkeerplaatsen door middel van verkeerssignalisatie. Hierbij wordt ervan uitgegaan dat voor een gewoon personenvoertuig één parkeerplaats nodig is, voor een bestelwagen twee parkeerplaatsen en voor een vrachtwagen drie parkeerplaatsen waarbij ervan uitgegaan wordt dat één parkeerplaats 12 m² groot is. Een parkeerplaats kan permanent 24 uurop 24  ingenomen worden of enkel gedurende de dag van 8.00 uur tot 17.00 uur.
        3. Het afsluiten van een openbare weg zodat deze niet meer kan gebruikt worden voor doorgaand gemotoriseerd verkeer, en dit voor een duurtijd die langer dan 2u bedraagt.

        Vrijstellingen

        Het college van burgemeester en schepenen kan een vrijstelling van de belasting verlenen bij aanvragen:

        • houdende herstel of wederopbouw van door oorlogsfeiten of natuurrampen geteisterde gebouwen;
        • door de Sociale Huisvestingsmaatschappijen;
        • door de Federale, Regionale en Lokale Overheidsdiensten;
        • voor het reserveren van parkeerplaatsen op het openbaar domein voor plechtigheden aan gemeentelijke gebouwen en kerken;
        • van innames in straten waar wegeniswerken in opdracht van de gemeente worden uitgevoerd;
        • voor aannemers in functie van nutswerken en/of openbare werken.
        • voor werken die uitgevoerd worden door of in opdracht van openbare besturen, en daarmee gelijkgestelde instellingen, alsook de instellingen van openbaar nut;
        • voor het afsluiten van een straat voor de organisatie van een wijk- of buurtfeest;
        • voor de organisatie van een evenement of manifestatie op het openbaar domein. Deze evenementen zijn vrijgesteld van belasting als het eigen georganiseerde evenementen zijn van de gemeente Herent, evenementen in co-organisatie met de gemeente Herent of nominatief vrijgestelde evenementen;
        • voor scholen, erkende jeugdverenigingen, sportverenigingen en socio-culturele verenigingen die gevestigd zijn in de gemeente Herent.

        Steeds moet wel een aanvraag ingediend worden en duidelijk de voorziene periode bepalen.

        Deze vrijstelling wordt enkel verleend voor de standaardprocedure en niet voor de spoedprocedure en enkel indien de gemeente de aanvraag goedkeurt.

        Aanvraagtermijnen

        De termijnen voor het indienen van een aanvraag bij het college van burgemeester en schepenen zijn als volgt:

        1. Standaardaanvraag: minstens 10 werkdagen voor de start van de tijdelijke inname van het openbaar domein.
        2. Spoedaanvraag: minstens 2 werkdagen voor de start van de tijdelijke inname van het openbaar domein en voor 9.00 uur ’s morgens.
        3. Aanvraag met grote hinder (zoals afsluiten openbare weg): 1 maand vóór de start van de inname.

        De termijnen voor het aanvragen van verlenging zijn als volgt:

        1. Standaardverlenging: minstens 5 werkdagen voor het aflopen van de tijdelijke inname van het openbaar domein
        2. Spoedverlenging: minstens 2 werkdagen (minimum 48 uur) voor het aflopen van de tijdelijke inname van het openbaar domein.

        Aanvrager

        De belasting is verschuldigd door de aanvrager.

        • Iedereen die een aanvraag indient voor het uitvoeren van bouwwerken, het inrichten van een private werfzone, inname van parkeerplaatsen en afsluiten van de rijbaan.
        • Iedereen die een aanvraag indient voor het organiseren van een evenement.

        Bij gebreke van aanvraag en voor zover de plaatsing kan toegestaan worden, is de belasting verschuldigd door de particulier, aannemer of rechtspersoon die het openbaar domein voor privédoeleinden heeft ingenomen.

        Tarief

        De belasting bestaat uit een A. vaste administratieve kost en B. de vaste kost voor de inname van het openbaar domein of C. voor de afsluiting van een openbare weg of straat. Elke begonnen dag wordt aangerekend als een volledige dag.

        1. Vaste administratieve kost voor de verwerking van de aanvraag
         

        Standaardaanvraag 

         10,00 euro

        Spoedaanvraag

         20,00 euro

         B.      Vaste kost voor de inname van het openbaar domein: 0,30 euro / m²/dag vanaf de derde dag van inname

        C.      Voor de afsluiting van een openbare weg of straat zodat deze niet meer kan gebruikt worden door gemotoriseerd verkeerd voor een periode langer dan 2u:  100,00 euro / dag

        D. Voor standaardverlengingen wordt enkel de vaste kost voor de inname van het openbaar domein aangerekend en dit vanaf het ogenblik dat het tegoed van de oorspronkelijke aanvraag is verstreken en op basis van de ingenomen oppervlakte per dag en per locatie.

        E.       Bij een spoedverlenging (zie artikel 4) komt hier bovenop een vaste administratieve kost van € 10,00.

        Een standaardaanvraag kan gecombineerd worden met een spoedverlenging, alsook kan een spoedaanvraag gecombineerd worden met een standaard verlenging.

        Als de werken niet kunnen doorgaan moet de aanvrager dit schriftelijk melden via iod@herent.be. Annuleringen zijn mogelijk de laatste 4 werkdagen vóór de voorziene aanvangsdatum. Als dit niet tijdig wordt aangegeven, kan de toelating niet meer geannuleerd worden en worden de kosten niet terugbetaald. Dossierkosten worden niet terugbetaald.

        Aanvraag tot regularisatie

        Indien het openbaar domein in gebruik wordt genomen zonder voorafgaande toelating moet dit worden geregulariseerd door een aanvraag tot regularisatie in te dienen.

        Deze aanvraag moet uiterlijk om 16.00 uur de eerstvolgende werkdag na kennisgeving van de vaststelling worden ingediend. De kennisgeving gebeurt per e-mail, per aangetekende brief (waarvan de kennisgeving geldt vanaf de derde werkdag na postdatum) of ondertekende ontvangstmelding.

        Bijkomend wordt bij de vastgestelde belasting een forfaitaire vergoeding van 50,00 euro aangerekend, te betalen bovenop het geldende tarief voor de inname.

        Niet vergunde en hinderlijke innames kunnen te allen tijde in opdracht van het college van burgemeester en schepenen of van de lokale politie worden verwijderd. De kosten voor het weghalen zullen aan de overtreder worden aangerekend.

        Betaling

        De belasting is contant betaalbaar via de onlinebetaling op het platform van Eaglebe.

        Elke toelatingsaanvraag dient volledig betaald te zijn alvorens het verkrijgen van een toelating tot inname van het openbaar domein. Bij gebreke aan betaling wordt deze contante belasting gevestigd en moet de kohierbelasting betaald worden binnen de twee maand na toezending van het aanslagbiljet.

        Betaalde bedragen zijn niet terug vorderbaar.

        Duurtijd toelating

        Een toelating wordt afgeleverd voor een periode van maximum twaalf maanden, met uitzonderingen voor vergunningen voor nutsvoorzieningen en openbare werken.

        De aanvrager kan een verlenging van de toelating aanvragen voor het aflopen van de termijn van de toelating.

        Het college van burgemeester en schepenen kan te allen tijde de afgeleverde toelating wijzigen of schorsen, mits grondige motivatie van wijziging of schorsing.

        Een verlenging kan geweigerd worden indien gedurende de lopende toelating inbreuken tegen de toelating werden vastgesteld.

        Aansprakelijkheid en meldingsplicht

        De toelating houders zijn hoofdelijk aansprakelijk voor elke schade die het lokaal bestuur Herent lijdt door of ten gevolge van de inname van het openbaar domein.

        Alle schade die voortvloeit uit de inname van het openbaar domein gedurende de volledige looptijd van de toelating moet onmiddellijk worden gemeld aan de dienst Mobiliteit.

        Het lokaal bestuur Herent voert in eigen beheer de herstellingswerken uit, hetzij dor de eigen technische dienst, hetzij door een derde aannemer, conform bestek opgemaakt door het lokaal bestuur Herent of door derden, dit alles op kosten van de toelating houder.

        Controle

        De aanvrager moet gedurende de inname van het openbaar domein de toelating zichtbaar uithangen en op eenvoudig verzoek van het daartoe aangestelde gemeentepersoneel de verkregen toelating kunnen voorleggen.

        Inwerkingtreding

        Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2023, en is eveneens vanaf deze datum van toepassing op de lopende toelatingen die een verlenging aanvragen voor inname van het openbaar domein

    • Mobiliteit

      • Raamovereenkomst van de provincie Antwerpen voor het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringsystemen, verkeersveiligheidssystemen en uitvoeren van verkeersonderzoek - toetreding aankoopcentrale

        Goedgekeurd

        De gemeente Herent treedt toe tot de aankoopcentrale binnen voormelde raamovereenkomst, voor het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringssystemen, verkeersveiligheidssysteem en uitvoeren van verkeersonderzoek, voor perceel 3 "sensibiliserende systemen voor verkeersveiligheid".

        De bestellingen zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het bestuur bij één van de geselecteerde inschrijvers, met toewijzing ofwel via cascadesysteem ofwel via minicompetitie. In geval van een minicompetitie zal prijsofferte gevraagd worden bij alle gekozen inschrijvers. Elke gunning zal ter goedkeuring worden voorgelegd via een afzonderlijke beslissing.

    • Onderwijs

      • Gemeentelijke basisschool Toverveld - vernieuwing arbeidsreglement

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt het nieuw arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Toverveld goed.

    • Wegenis - waterwerken - gebouwen

      • Goedkeuring van proces - verbaal van opmeting en afpaling van een perceel langs buurtweg 41

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt het proces-verbaal van opmeting en afpaling opgemaakt door landmeter Rembert Vlassak op 10 juni 2022 goed betreffende 2 percelen gelegen langs buurtweg 41 (kadastraal gekend onder Afdeling 5, sectie D, nr. 206V).

      • Realisatie van nieuwe gemeentelijke wegenis langsheen de Molenweg/Beekstraat tussen de N26 en het verkeersknooppunt aan het kanaal Leuven-Dijle in Tildonk - goedkeuren ontwerpakte inname 24 grondafstand voor openbaar nut / pachtverzaking

        Goedgekeurd
        • instemming met de grondverwerving met betrekking tot het volgend perceel gelegen aan de Molenweg, ter plaatse "Graafschap", op het kadaster bekend onder Herent vijfde afdeling sectie C nummer 82/A, groot volgens meting twee are zevenenveertig centiare.
        • goedkeuring van de ontwerpakte van grondafstand voor openbaar nut kerkfabriek Sint-Antonius-Gemeente Herent- pachtverzaking
        • deze ontwerpakte maakt integraal deel uit van dit besluit
        • deze grondverwerving geschiedt voor openbaar nut, voor inlijving van de grond in het openbaar domein en de wegenis
        • alle kosten, die aan deze grondverwerving verbonden zijn, vallen ten laste van de Vlaamse Waterwegen
      • Realisatie van nieuwe gemeentelijke wegenis langsheen de Molenweg/Beekstraat tussen de N26 en het verkeersknooppunt aan het kanaal Leuven-Dijle in Tildonk - goedkeuren ontwerpakte innames 27,28 en 29 grondafstand voor openbaar nut

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad stemt in met de grondverwervingen met betrekking tot de volgende percelen gelegen aan de Molenweg, op het kadaster bekend onder Herent vijfde afdeling sectie C nummer 46/K, lot 27/A groot volgens meting 12 are 63 centiare, sectie C nummer 46L, lot 27/B groot volgens meting 5 are 21 centiare, sectie C 52/N, lot 28 groot volgens meting 1 are 08 centiare en sectie C 43/C, lot 29 groot volgens meting 19 are 36 centiare

      • Belsenakestraat - rooilijn- en onteigeningsplan - vaststelling

        Goedgekeurd
        •  kennis te nemen van de ingediende bezwaren en opmerkingen en de behandeling ervan.
        •  akkoord volgende aanpassing: aanpassen van de onteigeningstabel mbt perceel 173 D
        • definitief vaststellen van rooilijn- en onteigeningsplan, zoals opgesteld door Studiekantoor Kockaerts bvba, Gebr. Van Tilststraat 35 - 3220 Holsbeek,
        • het college van burgemeester en schepenen te belasten met de verdere afhandeling van het dossier conform de bepalingen van het decreet gemeentewegen van 3 mei 2019.
      • Sint-Michielsstraat - speelbos - overeenkomst - goedkeuring

        Goedgekeurd
        • Het raadsbesluit van 1 september 2022  tot aankoop via voorkooprecht van het onroerend goed gelegen aan de Sint-Michielsstraat en kadastraal gesitueerd als Veltem-Beisem, 5de afdeling, sectie A perceelnummer 206G2, met een vermoedelijke oppervlakte van 2970 m² en eigendom van kerkfabriek Sint-Jacob (VL - Leuven) in te trekkken
        • Over te gaan tot verwerving via overeenkomst van het perceelsdeel in de zone voor speelbos en in de zone voor buffer,  zoals bepaald in het gemeentelijk ruimtelijk uitvoeringsplan 'Herbestemming fase 3 - Scouts Veltem-Beisem'.
        • De bijgevoegde overeenkomst goed te keuren.
        • De verwerving voor openbaar en algemeen nut te verklaren.
      • Samenwerkingsovereenkomst met gemeente Kortenberg voor het asfalteren van de Leuvenstraat - goedkeuring

        Goedgekeurd

        De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Kortenberg goed.

      • Uitvoering hemelwaterplan - oplossen waterknelpunt - vermazing Bijlokstraat met Wijgmaalsesteenweg

        Goedgekeurd
        • Goedkeuring van het alternatief tracé voor vermazing over privéterrein overgemaakt door Aquafin n.v.
        • Goedkeuring van de raming voor de totaliteit van de verwervingen, pachtverzaking en erfdienstbaarheden voor de vermazing van de Bijlokstraat met de Wijgmaalsesteenweg ten bedrage van 32.240,80 euro (excl. btw), evenals van de type-overeenkomsten voor erfdienstbaarheid, erfdienstbaarheid voor ondergrondse aankoop en terreinbeschrijving.
        • Verklaring van de verwervingen voor openbaar en algemeen nut, namelijk voor de aanleg van een collector tussen de Bijlokstraat en de Wijgmaalsesteenweg en het oplossen van een waterknelpunt.
      • Studie Herinrichting N26 (fase 2 Aquafin) - addendum aan de samenwerkingsovereenkomst - goedkeuring

        Goedgekeurd

        Het aangepaste addendum nr. 1 aan de samenwerkingsovereenkomst voor samengevoegde opdrachten van diensten (studie) en werken op gewestweg N 26 te Herent/Kampenhout, overgemaakt door MOW Vlaanderen, wordt goedgekeurd.

    • Bijkomend(e) agendapunt(en)

      • Agendapunt toegevoegd door raadslid Luk Draye - De Kouter partijpolitiek neutraal

        Definitieve agenda

        Artikel 1. Het is niet toegelaten aan  De Kouter – Het Huis van de Gemeente, noch in de publiek toegankelijke delen ervan, partijpolitiek herkenbare vlaggen, banieren, wimpels en andere parafernalia aan te brengen.

        Artikel 2. Deze beslissing wordt aan het AGB De Kouter meegedeeld, met de opdracht ze in de overeenkomsten van terbeschikkingstelling op te nemen en huurders van lokalen in De Kouter – Het Huis van de Gemeente  er uitdrukkelijk op te wijzen.

        Artikel 3. Deze beslissing wordt met  …  stemmen voor, … stemmen tegen en …. onthoudingen goedgekeurd.

  • Besloten

    • Beleid & Organisatie

      • Rapport Audit Vlaanderen van 21 december 2022 - kennisneming en opvolging

        Definitieve agenda

        De raad neemt kennis van de forensische audit uitgevoerd door Audit Vlaanderen en de bijhorende brief van Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen van 13 januari 2023 betreffende het verscherpt toezicht en het verzoek om dit auditrapport voor bespreking te agenderen.

        Tevens neemt de raad kennis van de acties, die werden uitgewerkt in functie van de aanbevelingen, vermeld in het forensisch auditrapport.

  • Mondelinge vragen

    • Varia - mondelinge vragen van raadsleden

      Definitieve agenda