Tue 31/01/2023 - 20:00 Haagbeuk
De raad neemt kennis van de definitieve beëindiging van het mandaat van gemeenteraadslid Machteld Vandevoorde. Annelies Smets vervangt haar tot het einde van de legislatuur.
Aan de raad wordt gevraagd de aangepaste versie van het reglement voor openbaar toegankelijke evenementen', zoals gevoegd bij dit besluit met als naam 2023_reglement_openbaar toegankelijke evenementen , vast te stellen.
Aan de raad wordt gevraagd het zonaal evenementenreglement goed te keuren.
Het gebruik van het openbaar domein vormt een hinder voor verkeer, overlast voor inwoners en kan de veiligheid in het gedrag brengen. Een deel van het openbaar domein wordt tijdelijk geprivatiseerd door het voor te behouden aan de aanvrager. Het is noodzakelijk om een belasting te heffen op de inname van het openbaar domein en dit voor een termijn, ingaand vanaf 1 maart 2023 en eindigend op 31 december 2025.
Toepassingsgebied
Met het openbaar domein wordt bedoeld de openbare weg inclusief voet- en fietspaden en parkeerruimte, al dan niet afgebakend en de groene ruimten, wandelplaatsen, parken, pleinen en alle stukken van de openbare ruimte buiten de openbare weg, die openstaan voor het verkeer van personen.
De inname van het openbaar domein behelst:
Vrijstellingen
Het college van burgemeester en schepenen kan een vrijstelling van de belasting verlenen bij aanvragen:
Steeds moet wel een aanvraag ingediend worden en duidelijk de voorziene periode bepalen.
Deze vrijstelling wordt enkel verleend voor de standaardprocedure en niet voor de spoedprocedure en enkel indien de gemeente de aanvraag goedkeurt.
Aanvraagtermijnen
De termijnen voor het indienen van een aanvraag bij het college van burgemeester en schepenen zijn als volgt:
De termijnen voor het aanvragen van verlenging zijn als volgt:
Aanvrager
De belasting is verschuldigd door de aanvrager.
Bij gebreke van aanvraag en voor zover de plaatsing kan toegestaan worden, is de belasting verschuldigd door de particulier, aannemer of rechtspersoon die het openbaar domein voor privédoeleinden heeft ingenomen.
Tarief
De belasting bestaat uit een A. vaste administratieve kost en B. de vaste kost voor de inname van het openbaar domein of C. voor de afsluiting van een openbare weg of straat. Elke begonnen dag wordt aangerekend als een volledige dag.
Standaardaanvraag |
10,00 euro |
Spoedaanvraag |
20,00 euro |
B. Vaste kost voor de inname van het openbaar domein: 0,30 euro / m²/dag vanaf de derde dag van inname
C. Voor de afsluiting van een openbare weg of straat zodat deze niet meer kan gebruikt worden door gemotoriseerd verkeerd voor een periode langer dan 2u: 100,00 euro / dag
D. Voor standaardverlengingen wordt enkel de vaste kost voor de inname van het openbaar domein aangerekend en dit vanaf het ogenblik dat het tegoed van de oorspronkelijke aanvraag is verstreken en op basis van de ingenomen oppervlakte per dag en per locatie.
E. Bij een spoedverlenging (zie artikel 4) komt hier bovenop een vaste administratieve kost van € 10,00.
Een standaardaanvraag kan gecombineerd worden met een spoedverlenging, alsook kan een spoedaanvraag gecombineerd worden met een standaard verlenging.
Als de werken niet kunnen doorgaan moet de aanvrager dit schriftelijk melden via iod@herent.be. Annuleringen zijn mogelijk de laatste 4 werkdagen vóór de voorziene aanvangsdatum. Als dit niet tijdig wordt aangegeven, kan de toelating niet meer geannuleerd worden en worden de kosten niet terugbetaald. Dossierkosten worden niet terugbetaald.
Aanvraag tot regularisatie
Indien het openbaar domein in gebruik wordt genomen zonder voorafgaande toelating moet dit worden geregulariseerd door een aanvraag tot regularisatie in te dienen.
Deze aanvraag moet uiterlijk om 16.00 uur de eerstvolgende werkdag na kennisgeving van de vaststelling worden ingediend. De kennisgeving gebeurt per e-mail, per aangetekende brief (waarvan de kennisgeving geldt vanaf de derde werkdag na postdatum) of ondertekende ontvangstmelding.
Bijkomend wordt bij de vastgestelde belasting een forfaitaire vergoeding van 50,00 euro aangerekend, te betalen bovenop het geldende tarief voor de inname.
Niet vergunde en hinderlijke innames kunnen te allen tijde in opdracht van het college van burgemeester en schepenen of van de lokale politie worden verwijderd. De kosten voor het weghalen zullen aan de overtreder worden aangerekend.
Betaling
De belasting is contant betaalbaar via de onlinebetaling op het platform van Eaglebe.
Elke toelatingsaanvraag dient volledig betaald te zijn alvorens het verkrijgen van een toelating tot inname van het openbaar domein. Bij gebreke aan betaling wordt deze contante belasting gevestigd en moet de kohierbelasting betaald worden binnen de twee maand na toezending van het aanslagbiljet.
Betaalde bedragen zijn niet terug vorderbaar.
Duurtijd toelating
Een toelating wordt afgeleverd voor een periode van maximum twaalf maanden, met uitzonderingen voor vergunningen voor nutsvoorzieningen en openbare werken.
De aanvrager kan een verlenging van de toelating aanvragen voor het aflopen van de termijn van de toelating.
Het college van burgemeester en schepenen kan te allen tijde de afgeleverde toelating wijzigen of schorsen, mits grondige motivatie van wijziging of schorsing.
Een verlenging kan geweigerd worden indien gedurende de lopende toelating inbreuken tegen de toelating werden vastgesteld.
Aansprakelijkheid en meldingsplicht
De toelating houders zijn hoofdelijk aansprakelijk voor elke schade die het lokaal bestuur Herent lijdt door of ten gevolge van de inname van het openbaar domein.
Alle schade die voortvloeit uit de inname van het openbaar domein gedurende de volledige looptijd van de toelating moet onmiddellijk worden gemeld aan de dienst Mobiliteit.
Het lokaal bestuur Herent voert in eigen beheer de herstellingswerken uit, hetzij dor de eigen technische dienst, hetzij door een derde aannemer, conform bestek opgemaakt door het lokaal bestuur Herent of door derden, dit alles op kosten van de toelating houder.
Controle
De aanvrager moet gedurende de inname van het openbaar domein de toelating zichtbaar uithangen en op eenvoudig verzoek van het daartoe aangestelde gemeentepersoneel de verkregen toelating kunnen voorleggen.
Inwerkingtreding
Dit reglement treedt in werking op 1 maart 2023, en is eveneens vanaf deze datum van toepassing op de lopende toelatingen die een verlenging aanvragen voor inname van het openbaar domein
De gemeente Herent treedt toe tot de aankoopcentrale binnen voormelde raamovereenkomst, voor het leveren en plaatsen van verkeersmonitoringssystemen, verkeersveiligheidssysteem en uitvoeren van verkeersonderzoek, voor perceel 3 "sensibiliserende systemen voor verkeersveiligheid".
De bestellingen zullen op afroep gebeuren naargelang behoeften van het bestuur bij één van de geselecteerde inschrijvers, met toewijzing ofwel via cascadesysteem ofwel via minicompetitie. In geval van een minicompetitie zal prijsofferte gevraagd worden bij alle gekozen inschrijvers. Elke gunning zal ter goedkeuring worden voorgelegd via een afzonderlijke beslissing.
De gemeenteraad keurt het nieuw arbeidsreglement van de gemeentelijke basisschool Toverveld goed.
De gemeenteraad keurt het proces-verbaal van opmeting en afpaling opgemaakt door landmeter Rembert Vlassak op 10 juni 2022 goed betreffende 2 percelen gelegen langs buurtweg 41 (kadastraal gekend onder Afdeling 5, sectie D, nr. 206V).
De gemeenteraad stemt in met de grondverwervingen met betrekking tot de volgende percelen gelegen aan de Molenweg, op het kadaster bekend onder Herent vijfde afdeling sectie C nummer 46/K, lot 27/A groot volgens meting 12 are 63 centiare, sectie C nummer 46L, lot 27/B groot volgens meting 5 are 21 centiare, sectie C 52/N, lot 28 groot volgens meting 1 are 08 centiare en sectie C 43/C, lot 29 groot volgens meting 19 are 36 centiare
De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met de gemeente Kortenberg goed.
Het aangepaste addendum nr. 1 aan de samenwerkingsovereenkomst voor samengevoegde opdrachten van diensten (studie) en werken op gewestweg N 26 te Herent/Kampenhout, overgemaakt door MOW Vlaanderen, wordt goedgekeurd.
Artikel 1. Het is niet toegelaten aan De Kouter – Het Huis van de Gemeente, noch in de publiek toegankelijke delen ervan, partijpolitiek herkenbare vlaggen, banieren, wimpels en andere parafernalia aan te brengen.
Artikel 2. Deze beslissing wordt aan het AGB De Kouter meegedeeld, met de opdracht ze in de overeenkomsten van terbeschikkingstelling op te nemen en huurders van lokalen in De Kouter – Het Huis van de Gemeente er uitdrukkelijk op te wijzen.
Artikel 3. Deze beslissing wordt met … stemmen voor, … stemmen tegen en …. onthoudingen goedgekeurd.
De raad neemt kennis van de forensische audit uitgevoerd door Audit Vlaanderen en de bijhorende brief van Bart Somers, viceminister-president van de Vlaamse Regering en Vlaams minister van Binnenlands Bestuur, Bestuurszaken, Inburgering en Gelijke Kansen van 13 januari 2023 betreffende het verscherpt toezicht en het verzoek om dit auditrapport voor bespreking te agenderen.
Tevens neemt de raad kennis van de acties, die werden uitgewerkt in functie van de aanbevelingen, vermeld in het forensisch auditrapport.